Tänkte jag skulle ha gjort en byggtråd här under renoveringen av vårt kök, men eftersom jag aldrig kom till skott med det (byggtråden alltså) och tycker det är väldigt kul själv att se andras projekt här så gör jag en byggtråd nu, lite i efterhand ... Hoppas det är ok! :)


Så här såg det ut innan vi satte igång, inget större fel egentligen men vi ville ha det lite större och framförallt göra vårt eget kök. Ursprungsköket var ett Ballingslöv Birka från slutet av -90.

k1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kör vi igång då!
 
Från början var vi lite osäkra hur vi skulle göra och vilken kökstillverkare vi skulle välja. Vi tittade på allt från IKEA till Kvänum. Efter mycket planerande så kom vi i alla fall fram till hur det skulle se ut. Ritningen nedan är den vi utgick från när vi körde igång!

ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vägg skulle flyttas ca. 60 cm ut och öppnas upp med en genomgång och en bänk. På bilden i första inlägget är det den högra väggen som flyttas och öppnas upp.
Efter mycket tittande på olika kök och luckor kom vi fram till att vi skulle använda våra gamla skåp och luckor, men lacka om dem! De var i massiv björk nu men modellen var slät precis som vi ville ha. Dessutom så skulle det bli MDF om vi beställde nya vita luckor och massiv björk kändes lite rejälare! :)
 
Här är det gamla köket från "utsidan". Väggen med alla tavlor och skåpen är den som ska flyttas ut. Vi har lagt några papper på golvet där väggen kommer att vara. Väggen med öppning in mot köket kommer att tas bort helt. Vi vill att det som syns till vänster i bild, där utgång till balkongen är, ska bli mer en del av köket.

väggen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rivningen av gamla köket gick relativt fort! En dag så var allt ute! Snickaren tog dit nån byggnadsingenjör för att kontrollera den vägg vi skulle ta bort. Resultatet blev att den behövdes växlas av med en stålbalk! I väggen kan man också se den gamla dörren som är ganska exakt där vi ska ha en öppning nu igen :)

riv1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


riv2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är nästan hela väggen borta! Kändes genast otroligt luftigt.

rivvägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


rivvägg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Planen var att bila bort klinkersplattorna och flytspacklet och lägga nytt elgolv och nya plattor. Men efter att jag bilat bort all klinkers och skulle börja med flytspackelkakan så var det stopp! Kämpade så både blod och svett droppade men fick bara loss småbitar. Hade två olika Hilti-maskiner, inget hjälpte. Tydligen så var det otroligt noga "primat", sedan armerat med hönsnät och dessutom elkabeln på det! Efter en snabb överläggning bestämdes att jag skulle skära upp kakan i 50cm stora kvadrater sedan såga upp spånskivan och bära ut hela golvet.

På så sätt kunde vi också hyvla av åsarna för att kunna lägga vattenburet och ändå få samma golvhöjd, vilket var en av anledningarna varför vi valde el istället för vatten från början!
 
Vilket ambitiöst projekt!
De flesta skulle nog nöjt sig med att lacka om luckorna och byta ut handtagen :)

Men var lagar ni mat och käkar nu?

Skulle vara intressant att få se en detaljerad redovisning av tidsåtgång och kostnader.
Det kommer så småningom hoppas jag :)
 
KnockOnWood skrev:
Vilket ambitiöst projekt!
De flesta skulle nog nöjt sig med att lacka om luckorna och byta ut handtagen :)

Men var lagar ni mat och käkar nu?

Skulle vara intressant att få se en detaljerad redovisning av tidsåtgång och kostnader.
Det kommer så småningom hoppas jag :)
Nejjj vad säger du, luckorna och handtagen såg väl bra ut? Fint med massiv björk. Däremot kanske jag kan förstå att man vill ha en dörr till vardagsrummet igen där det säkert var tänkt att ha en matplats från början.
 
klonk skrev:
Nejjj vad säger du, luckorna och handtagen såg väl bra ut? Fint med massiv björk. Däremot kanske jag kan förstå att man vill ha en dörr till vardagsrummet igen där det säkert var tänkt att ha en matplats från början.
Vi har samma köksmodell, men i vaxad ek. En fördel med många andra luckor är avsaknaden av vassa kanter. Handtagen tycker jag är bland de snyggare, men smaken kan förstås vara olika. Däremot tycker jag att ursprungsköket på första bilden ser ihoptryckt ut. Väntar med spänning på resultatet.

Birka Björk säljs fortfarande så står man ut med den modellen tycker jag att TS gör rätt att behålla den och göra eventuella utökningar och byten.

TS, om spishällen ej sticker djupare än bänkskivan går det att komplettera med en tredje låda under hällen. Skönt att ha stekspadar och annat nära hällen.
 
Vad gjorde ni med gamla köket?
 
Andy78 skrev:
Vad gjorde ni med gamla köket?
Jag uppfattade det som att de återanvänder stommarna och vitlackar luckorna. :)
 
KnockOnWood skrev:
Vilket ambitiöst projekt!
De flesta skulle nog nöjt sig med att lacka om luckorna och byta ut handtagen :)

Men var lagar ni mat och käkar nu?

Skulle vara intressant att få se en detaljerad redovisning av tidsåtgång och kostnader.
Det kommer så småningom hoppas jag :)
Ja, matlagningen! Det var nog det jobbigaste, att bo i huset samtidigt som vi slet ut köket. Vi hade en kokplatta och en elwok i tvättstugan som fick vara kök under tiden. Inte helt perfekt med det funkade :) En hel del middagar hos grannar, pizza och skräpmat blev det också!

Eftersom köket redan är klart och jag skriver allt detta i efterhand så vet jag tiden ganska exakt, 12 veckor! Mycket beroende på golvet som jag kommer att berätta om lite närmare alldeles strax!
 
klonk skrev:
Jag uppfattade det som att de återanvänder stommarna och vitlackar luckorna. :)
Alldeles riktigt! Det slutade med att snickaren fixade till de som behövdes fixas (vissa var söndersågade pga av spishällar och andra grejer) och byggde några nya av nåt högskåp som blev över.
Luckorna lämnade vi in på lack, det hamnade på ca 6000 kr vilket kändes som ett kanonpris mot nya MDF-luckor!
 
klonk skrev:
Nejjj vad säger du, luckorna och handtagen såg väl bra ut? Fint med massiv björk. Däremot kanske jag kan förstå att man vill ha en dörr till vardagsrummet igen där det säkert var tänkt att ha en matplats från början.
Ja, kanske det, men smaken är som baken :) Det var nog mycket att det inte kändes som "vårt" drömkök direkt. En av grejerna med huset när vi köpte det var att vi ville göra om köket när vi fick möjlighet. Nu har det gått 6 år och nu är det gjort! Massiv björk kanske är fint, men inte vår stil!
 
arneri68 skrev:
TS, om spishällen ej sticker djupare än bänkskivan går det att komplettera med en tredje låda under hällen. Skönt att ha stekspadar och annat nära hällen.
Jo, men spishällen återanvändes inte! Mer om det snart ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.