O
Det gäller att få ner priset ordentligt för att det ska locka folk att köpa...
Även om jag kan spara upp till 40% så är det svårt att motivera folk att betala mycket mer för produkten... Desto längre tid det tar att "tjäna" igen pengarna desto svårare blir det att motivera någon... Framförallt då många vitvaror tyvärr inte håller så många år som man vill...
 
Det är väl betydligt smartare att låta maskinen ta in varmvatten istället...

Snacka om att gå över ån för att hämta vatten ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja varför gör man inte det. måste finnas en bra anledning... koppar som fällt ut i vattnet och på något sätt förstör diskmaskinen?
 
Finns ingen anledning att inte ta på varmvattnet. Haft det dom senaste 5 ren. Men man måste kolla så att maskinen är godkänd för varmvatten såklart men det är nog dom flesta idag.

Dock är ju värmepumpen ändå effektivare om man har en varmvattenberedare som går på el. Själv har jag vedeldat och diskar när jag eldar.
 
Tyvärr tror jag den egentliga drivkraften inte är att minska energiförbrukningen utan att kunna sälja dyrare diskmaskiner.
Som huggan säger så finns det redan maskiner som går att ansluta till varmvattnet direkt som kanske redan är värmepumpsproducerat.

Det påstås dock att äggviteämnen(om jag minns rätt) lättare löses upp i kallvatten.
 
Han har gjort en prototyp som går att utveckla vidare så att den ger 40% besparing, men det finns redan en maskin (dock premium) av denna typ på marknaden som ger just 40% besparing?
Vad är skillnaden på den och prototypen? Vad är syftet med prototypen?
 
Behövs det verkligen fler komponenter som kan gå sönder i en diskmaskin?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag gissar att maskinen tar till vara på värmen i använt vatten innan det spolas ut i avloppet. Annars finns ingen besparingspotential jämfört med att koppla maskinen på både varmt och kallt vatten. Det senare är en funktion jag saknar på både tvätt- och diskmaskiner.
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Besparingshetsen på el och vatten i diskmaskinerna leder till att man behöver köpa dyrare diskmedel för att det ska bli rent.
En bra disktablett kostar snart 3:- st.

Om maskinen fick göra av med dubbelt så mycket ström och vatten så kanske det hade räckt med en droppe handdiskmedel?
 
Diskmaskinen drar inte mycket ström, det är inte där vi kan spara pengar. Utan det är diskmedlet som Peter2400 skriver.
VP är ett sätt att sälja dyrare produkter...
 
Korvgubbe
Det handlar nog inte om att spara "el" och pengar, utan att spara energi. Med (Mp) i regeringen kan behovet uppstå fort.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
E
Om man läser avhandlingen som artikeln bygger på så ser man att den gode doktoranden "glömt" att redovisa den energi som tillförs för att värma upp den vattentank som vp jobbar mot. Det verkar inte heller som att han räknar med att återvinna något av värmen i avloppsvattnet. Den existerande konsumentprodukten (från vzug) verkar bygga på samma idé, dvs att hämta värme från rumsluften. Kan ju vara bra på sommaren när man vill kyla köket men större delen av året lär man ju få ett ökat värmebehov...ingen besparing alls om man har direktverkande el.
Skulle man på ett effektivt sätt kunna återvinna (en del av) den tillförda värmen, t.ex. genom att låta avloppsvattnet värma upp vattentanken efter avslutad diskfas, vore det en annan femma. Obegripligt att detta kan få passera som vetenskap på en svensk högskola. Verkar handla mer om att kränga produkter under (falsk) miljöflagg.
 
Principen är alltså att diskmaskinen har en liten värmepumpsvärmd varmvattenbererade?

Varför inte fixa så att man kan koppla den till både kall- och varmvatten så att diskmaskinen kan använde det värmepumpsvärmda varmvatten som finns i den 'oridnarie' varmvattenberedaren? Betydligt enklare lösning med samma besparing.
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
Diskmaskiner med Zeolite-system (vissa Siemens/bosch ev. någon fler?) tar ju vara på värmen i varmvattnet och använder det sedan i nästa körning. När/om man räknar hem det är en annan fråga. Finns även modeller med både kall och varmanslutning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.