En begagnad proffsåg kan väl vara ett alternativ kanske.

Husqvarna 165 är en stor och kraftig trotjänare, ganska omodern, men robust.
Husqvarna 250 är lite mindre och modernare och framförallt lättare.

En begagnad proffssåg är nog minst lika bra som en ny lågprissåg.
 
En Husqvarna med delbar rigg är finfint när man vill ta den med sig till annan plats.
Har själv köpt en 325 RDX och har tidigare saknat just delbarheten när man har lånat maskin. Den kostar runt 4.000:-.

H210-0064.gif
 
Har själv en Husqvarna 245R (mittelmellan 240 och 250 som sälj idag). Den levererades med tråd och gräsklinga och funkar mycket bra. Vibrationerna är nästan obefintliga - med den gamla röjaren började det sticka i fingararna efter en timme. Har även provat med sågklinga, men den har lite fel balans för att det ska kännas riktigt bra. I skogen ska man nog välja modellerna som heter RX i efternamn.

Fundera en gång till på din budget - tänker du använda maskinen mycket så kan det bli dyrt att köpa billigt om du förstår vad du menar.
Själv kastade jag pengar i sjön på en för klen och för vibrerande maskin som jag fick byta ut.
 
Köpte mig en MTD maskin tidigt i våras. Verkar vara en kanonmaskin än så länge. Har röjt ca 50 m[sup]2[/sup] med buskar och sly. Tyvärr så är det inte MTD själva som gör den utan en italiensk firma, men som sagt så fungerar den väldigt bra. Den kostade endast 1990:- på Utegolv.

går att köpa till kultivator, häcksax plus en grej som jag inte kommer ihåg. dessa tillbehör kostar 1245:- styck
 
Funderar på att kitta upp mig på röjsåg/trimmer.
Har blandad skogs/trädgårdstomt. Lite årsskott, lite äldre sly, buskar, tjockt gräs - inget grövre än två normaltummar.

Följande verkar intressanta:

Husqvarna 235R (4395 pix)
Stiga SB40 (3600 pix)
Stihl FS200 (4400 pix)
Partner B472X (3900 pix)

Alla utom Husqvarna levereras med sågklkinga, slyklinga, dubbelsele, skyddsglasögon, tvåtrådshuvud.

Partnern leder effektligan på 2.4 hk, följt av Stihl (2.2), Stiga (2.0 ) och sist Husqvarna (1.8 ).

Finns det några råd?
Hur är Partner? De är ju i samma koncern som Husqvarna (electrolux) - delar de komponenter, konstruktion och motorer eller är det billig italiensk skit?

Hur är Stiga? Stihl och Husqvarna verkkar väl anses som hemreliner i samlingen?
 
kallekarlsson skrev:
Följande verkar intressanta:

Husqvarna 235R (4395 pix)
Stiga SB40 (3600 pix)
Stihl FS200 (4400 pix)
Partner B472X (3900 pix)
Kul. Vi går i liknande tankar. Och jag delar din okunnighet. Skall bli spännande att se resultatet av folks omdöme.

Vad behöver man för att få "lagom mycket för mycket"?
Hur är budgetmärkena utöver Partner/(Stiga?) - typ Ryobi, MTD, McCullloch,...

Pallar en Partner för typ 5 ggr busk/slyröjning per år och därutöver en trygg tillvaro som på tok för stor grästrimmer att impa på grannen med och för att röja halvtjockt gräs med?
Eller behöver man en RollsRoyce för detta?
 
kallekarlsson skrev:
Följande verkar intressanta:

Husqvarna 235R (4395 pix)
Stiga SB40 (3600 pix)
Stihl FS200 (4400 pix)
Partner B472X (3900 pix)
Kolla på Tanaka också. Jag har goda erfarenheter med Tanaka, men i stort sett inga erfarenheter av de andra.
 
mattiasp skrev:
Kolla på Tanaka också. Jag har goda erfarenheter med Tanaka, men i stort sett inga erfarenheter av de andra.
En polare jobbar på kommunen med diverse renhållning och gräsröjning. De har till 80% Tanaka, resterande 20 % är billigare maskiner som de lånar ut till diverse föreningar. Har själv en Tanaka som inte fungerar så bra. Jag tog in den till servicefirman i stan och de sa att den skurit. Ny kolv m.m skulle kosta cirka 1500 pix så jag valde att köpa mig en MTD (se tidigare inlägg i denna tråd). Han sa att Tanakan jag hade slutade tillverkas för 12 år sen så den hade ju faktiskt funkat rätt bra än då ;). Summa summarum - Tanaka ligger i samma klass som övriga proffsmaskiner men någon femhundring billigare vad jag har sett.
 
pero skrev:
Kul. Vi går i liknande tankar. Och jag delar din okunnighet. Skall bli spännande att se resultatet av folks omdöme.

Vad behöver man för att få "lagom mycket för mycket"?
Hur är budgetmärkena utöver Partner/(Stiga?) - typ Ryobi, MTD, McCullloch,...

Pallar en Partner för typ 5 ggr busk/slyröjning per år och därutöver en trygg tillvaro som på tok för stor grästrimmer att impa på grannen med och för att röja halvtjockt gräs med?
Eller behöver man en RollsRoyce för detta?
Ja hur är det med 800-1000:- bensintrimmrarna (t.ex jula)?
det jag har snappat upp är att dom ungefär är som en eltrimmer för 400:- fast sladdlös
 
pero skrev:
Pallar en Partner för typ 5 ggr busk/slyröjning per år och därutöver en trygg tillvaro som på tok för stor grästrimmer att impa på grannen med och för att röja halvtjockt gräs med?
Eller behöver man en RollsRoyce för detta?
Jag röjde min äng som var helt igenväxt när jag köpte huset med en partner B380 ängen är väl ca 8-9000 kvm. Det gick bra men det lite grövre fick man ta med motorsåg...
 
Jag använder min trimmer/röjsåg 2-4 gånger per år på landet för att slå gräset, röja lite sly och ibland gallra träd på tomten och längs egna vägen till stugan.

Jag köpte en Partner B341 hobbyröjsåg för ett antal år sedan och den fungerar alldeles utmärkt för mina små behov. Den startar utan problem även första gången på säsongen. Första gången jag körde med klinga så blev snopen att den orkade med så bra. Som vanligt är A och O att hålla klingan nyfilad o nyskränkt.

341_325_220x220.jpg

Jag köpte min röjsåg på "Lådan" i Kopparberg och betalade 2495 kronor, http://www.ladan.nu. Annars kostade den 2995 på andra ställen.

Har är några minus som jag har kommit fram till under årens lopp:
-Minst sagt urusel manual.
-Enkel sele med dålig tryckavlastning. (Går givetvis att skaffa en annan)
-Enkel avvibrering. Det tar emot att köra mer än 90-120 minuter i taget. Det är definitivt ingen såg att jobba i skogen med veckovis.
-Bökigt att byta mellan trimmer och sågklinga. Mesta tiden åtgår till att lossa trimmerkåpan i plast o sågklingeskyddet i plåt.

Riggen är inte delbar på min tyvärr, vet ej om det är fixat på nyare modeller. Sågen är minst sagt bökig att frakta.

Ett litet knep när det gäller att frakta röjsågar:
Lägg upp den på cykelhållaren som fästs på kroken. Se till att bilen är tillräckligt bred så att sågen inte sticker ut för mkt på sidorna!  ;)
 
Jag köpte en McCulloch Cabrio 261 (vilket är Electrolox = Partner..?) förra sommaren för 3200. Tändningen gick åt skogen efter två veckor, mitt under säsongen när den behövs, och det tog sex-sju veckor för garantireparation. Det var den säsongen...

Nu går tändningen bra, men förgasaren ställer om tomgången lite som den vill. Den fyller dina pris-prestandakrav men kvalitetsmässigt verkar den lite snålställd.

/P
 
Jag tycke att prisskillnaden mellan ett "proffsmärke" som Hva eller Stihl och budgetvarianter som Stiga och McCulloch är för liten i sammanhanget.
Lägg på 1000-1500 och välj en riktig maskin,  då kan du gå till en fackhandlare och få minsta reservdel på dagen även om tio år, i stället för att köa till reklamationsavdelningen på Jula.
Snåla heller inte på motorstorleken, har du mycket att röja så spar du mycket tid och kraft om sågen orkar avverka i ett högt tempo.

I en vanlig villaträdgård behöver man knappast nåt liknande alls, där går det väl bra med en eltrimmer och en grensax?

Är det en engångs eller sällanröjning skulle jag hyra eller låna en proffsmaskin.

Passa dig för att köra en renodlad skogsröjare med trimmerhuvud. Skogsröjarmotorerna är anpassade för att ständigt (och snabbt) varvas upp och ner för att kapa stammar och tar stryk om man kör dem på konstant högvarv vilket det gärna blir om man röjer tätt gräs. Dessutom är riggrören för korta för en bra arbetsmiljö vid gräsröjning.

Vi har en Stihl FS450 vilken fungerat mkt. bra hittills ( jag kör upp ca. 30-40 liter soppa om året i den vilket är ung lika med 6-8 hela arbetsdagar)

/T

Ps. Ska du göra nånting nere vid klinga eller trimmerhuvud, ta loss intrasslat gräs eller liknande, stoppa motorn innan. Alltid. Varje gång.  
 
Jag letade länge ock väl efter en begagnad proffsmaskin kring 2000-2500kr i ett halvår innan jag fick napp hos lokala maskinhandlarn. Det blev en Jonsered RS45 med 15 år på nacken inte helt vacker men jobbar på redigt. I köpet ingick mycket nytt: sele, sågklinga, slyklinga, splitterskydd, kåpa för trimmerkörning. Bara det var värt en del pengar.

Jag har provat en något klenare modell från Hva och man kände tydligt skillnad i effektivitet. Valet av en kraftigare modell kommer jag sent att ångra.

Vi har även en bensintrimmer för trädgården, Hva, kostade 1500kr. Den är väldigt smidig att gå runt med i trädgården, men något tyngre än gräs är den inte lämpad för.
 
Häpp!
Då har man utökat en redan alldeles för stor maskinpark med ytterligare ett stort åbäke!
Undrar vart den här skall få plats...

Det vart en Stiga SB40 - efter mycket vridande och vändande och lite prutande. 3400:- med dubbeltråd, sly- och röjklinga, sele och annat småplock får anses som ett bra pris.

Har inte kört speciellt länge än - det blev ett kort pass för att känna på lite, och jag har ännu inte hittat rätt inställning på selen. Dock känns det som ett klart macho attribut, man vill liksom varva ur bara för att det känns bra liksom. Och effekten verkar räcka mer än väl för mina behov. Som tur är så har jag kvar min gamla Partner Colibri för Detta monster är liksom inte riktigt gjort för att trimma gräskanter på känsliga ställen - höll på att slakta smultronsnåren och krusbären fick sig en ofrivillig tuktning...

Iaf, hittills är jag helnöjd. Kanske att jag hade valt en Stihl eller Hva om jag inte kunnat pruta ner såpass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.