MathiasS skrev:
Onödig lyx, är inte alls lyxkonsumtion per definition onödig?
Så är det nog. Jag tror dock att hemmagymmet bara är intressant i början för många. Tyvärr har jag erfarenhet av det då jag jobbar som servicetekniker inom ämnet. Folk som köper hem fina maskiner nya/begagnade från gym och dessa används ett tag för att senare bli en klädhängare eller liknande.

Nerre skrev:
Kan du ge några bra exempel på styrketräningsövningar utomhus vintertid?
Ett självklart exempel är ju snöskottning! :)
I annat fall funkar mycket kondition fortfarande, t.ex skidåkning ger mer än löpning, skridskor lär ju funka också.
Beror väl på vad man gillar och har för fantasi. Skrot går ju att lyfta både inomhus och utomhus. Det finns ju gymutrustning att köpa för just utomhusbruk så det kan ju inte vara helt främmande att träna utomhus för folk även om det är minusgrader och lite snö.

Det är såklart bara min åsikt, inget faktum. Jag missunnar inte folk att bygga saker utöver det vanliga utan tycker att sådana projekt är rätt så kul att följa.
 
Jag kan hålla med om att bygga upp ett rum och köpa in grejer till det kan vara "overkill", men jag tror inte de flesta hemmagym skapas på det viset. Det är nog snarare så att man över tid bygger upp en samling med träningsutrustning och snart inser att det vore bra att inreda ett rum för grejerna.

Men att hänvisa till att det blir dyrare tycker jag inte är ett hållbart argument, det är många idag som gör saker som är dyra för att spara tid. Att pendla med bil istället för kollektivt är ett typiskt exempel. Det de flesta människor upplever att de har brist med är inte pengar utan tid.
 
Exakt så är det Nerre. Per skulle ha en roddmaskin och satte den i källaren först. Där har vi det så omysigt så han använde den aldrig. Tog ut den i trädgården och rodde tre gånger, sedan hade den rostat ihop. Jag har lite träningsredskap utspridda i olika rum, likaså har sonen. Nu vill vi ha ett hemmagym och funderar på om det är mediarummet eller något av förråden som ska få stryka på foten. Det tar ca 20 min för oss att ta oss till ett gym och träna utomhus året runt är ju inte aktuellt.
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Korvgubbe
Kan det vara så att artikeln träffade en öm tå hos några, så här två veckor efter att nyårslöftena gavs? ;)
Folk bygger ju många saker som är svåra att motivera ekonomiskt utan att det behöver ifrågasättas. Hur många gånger hade man inte kunnat gå på bio för prislappen av ett seriöst hemmabiobygge? Hur många gånger kan man gå till simhallen för pengarna det kostar att anlägga och driva en pool? Hur mycket grönsaker kan man köpa innan växthuset lönar sig?
 
Nerre skrev:
Sen har jag köpt Rustas 50-kilospaket på rea (det brukar kosta 700 då, halva ordinarie pris) och deras exaktvikter kostar under 20 spänn kilot (30 kg för 499 har jag för mig). Rustas paket innehåller två hantelstänger och en skivstång, jag har köpt det två gånger så jag har alltså två skivstänger.
Bara för att jag skrev om det där har Rusta rea på det nu igen, 799 visserligen, en hundring dyrare än sist jag köpte. Det är som sagt var ett rätt prisvärt paket, det enda negativa är att stången är delad (och skruvas ihop). Men den ena la jag epoxy på gängorna på innan jag skruvade ihop och den andra körde jag med silikon. Ingen av dem har börjat gänga upp sig. Jag provade dock utan gänglåsning ett tag och då fick man se till att skruva åt den efter varje pass (det vred bara upp sig ett halvt varv ungefär, men har man inte koll på det kan den ju skruva ur sig helt).
 
Jag har väl lagt ~15000 på mitt gym (se bild i artikel), om man bortser från kostnaderna för renovering av själva rummet (det hade ju kostat lika mkt oavsett användsningsområde). Mitt och min sambos gymkort kostar 5630:- per år, så på så vis skulle gymmet betala av sig efter 2 år. Men det går ju givetvis inte att räkna på det sättet, för ett "riktigt" gym och ett hemmagym för det går ju inte att göra en direkt jämförelse mellan dessa.

Vårt tidigare gym hade möjlighet till squash, innebandy, klättring, beachvolley, golf, simning, styrketräning, motion, ja listan tar aldrig slut. Nackdelen är att för att jag måste betala för alla dessa aktiviteter trots att jag egentligen bara är intresserade av två, och de flesta gym har liknande upplägg. Man har få olika typer av medlemskap och de kräver ofta att man binder upp sig på ett år, för priserna på kortare medlemskap är väldigt saltade. Man räknar förmodligen med att de flesta får sina kort betalda via sin arbetsgivares friskvårdsbidrag och har därför ingen anledning att erbjuda några alternativ.

Vårt nya hemmagym erbjuder endast styrketräning och motion. Den initiala investeringen är visserligen stor, men underhållskostnaderna är försumbara. Den stora fördelen är tillgängligheten, jag behöver bara gå ner för källartrappen och maskinerna är alltid lediga. Vårt tidigare gym låg 2 mil från hemmet, och 5 km från arbetet (åt fel håll), och timmarna direkt efter arbetstid är det väldigt trångt där.

En nackdel med hemmagymmet är givetvis att man måste upplåta plats åt det hemmavid, vilket långt ifrån alla kan göra, men vi är bara 2 personer som har 300 kvm att dela på så det är inget problem för oss ;)
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
undine
Om det är "onödig lyx" beror ju helt på situationen hos den som vill ha gymmet. Man kan omöjligt säga att det är "onödig lyx" rakt av! Jag har gym hemma och det är för att jag har diverse problem som bl.a. gör att jag inte går till "vanligt" gym och trängs med massa andra svettiga personer. Jag har också problem att ge mig ut och springa en löprunda. Jag behöver ha maskiner hemma och köra i min takt och på mina villkor. För mig är det väsentlig träning och långt ifrån lyx!

Maskiner kostar inte särskilt mycket. Om man letar lite kan man lätt hitta bra begagnade eller köpa på rea. Så har jag gjort och har en hel del suveräna maskiner som inte kostat mig särskilt mycket. Maskinerna har jag i ett befintligt rum med dusch och bastu så det var inget att renovera på.

Det handlar liksom inte om att man måste renovera med finaste kaklet och de dyraste maskinerna med senaste funktionerna!
 
  • Gilla
MichaeLoL
  • Laddar…
Allt är en prioriteringsfråga bara.. Inget rätt eller fel!

Biorum, garage, gym, pool osv, allt är bara egna val (lyx) och prioriteringar - och inte allt är lönt att jämföra ekonomiskt.. (Vi har alla olika förutsättningar, önskemål och behov..)

Hemmagymsbygge påbörjas troligen här denna vecka.. jag har lagt beslag på garaget! (y)
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
G
Mitt gym kostade kanske totalt 25 000 kr även om allt inte köpts på samma gång. Underbart att ha så tillgängligt. Nu slipper jag åka iväg fler gånger i veckan från familjen utan jag finns tillgänglig hela tiden om det skulle vara något. Det tar 1 minut så är jag på plats. Utrustningen är alltid ledig och jag får själv välja vilken musik som ska spelas.

Men jag har också medlemskap på ett vanligt gym. Kostar 200 kr i månaden för ett jättefint, välutrustat, gym öppet 24/7. Det är helt enkelt inte av ekonomiska skäl jag skaffar hemmagym utan det är pga av tid och bekvämhet. Och givetvis pga träningsintresse. Det har redan sagts innan... pool, hemmabio och växthus skaffar man främst pga intresse. Inte pga pris.
 
  • Gilla
Bjor och 1 till
  • Laddar…
Nerre skrev:
Svårt att öka belastningen där, går inte att få blötsnö på beställning:)

.
Köp en större spade.
 
Om man med hemmagym menar en motionscykel eller ett löpband, en spegel och en krukväxt så är det väl ingen "big deal", men man bör annars tänka till om det verkligen finns behov innan man bygger om huset.
Är man skidåkare kanske en stakmaskin är en bra investering. Ska man satsa på bodybuilding hemma blir det en väl stor kostnad att skaffa den utrustning som behövs om inte reskostnaden att ta sig till närmsta gym är ännu större. Begagnad gymutrustning från nedlagda ställen dyker visserligen upp då och då för en relativt billig peng, men då behövs det plats också.
De där kombimaskinerna med ett viktpaket för "tio olika redskap i ett" är en, i mitt tycke, tämligen värdelös kompromiss eftersom de inte fungerar bra för någon av de övningar de är avsedda för. De sparar plats förstås. Hotellgym t.ex. brukar vara en stor besvikelse pga. usla maskiner av den typen.

Har man tillgång till en mig-svets och kan använda den kan man tillverka en hel del utrustning (som bänkar, skivstångs- och viktställ etc.) själv till bara materialkostnaden. Gå till ett bra gym och rita av redskapen som ska kopieras :). Jag och en kompis byggde ett helt gym på detta vis en gång när det begav sig...

För egen del har jag fri tillgång till gym på jobbet, så jag behöver inget hemma för närvarande.
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
om inte reskostnaden att ta sig till närmsta gym är ännu större.
Du skjuter bredvid målet. Det är i princip ingen i tråden som har sagt att det ger en ekonomisk vinst att ha hemmagym. Vinsterna är "tid" och "bekvämlighet".
 
Nerre skrev:
Du skjuter bredvid målet. Det är i princip ingen i tråden som har sagt att det ger en ekonomisk vinst att ha hemmagym. Vinsterna är "tid" och "bekvämlighet".
Tid ÄR pengar ;)
 
Nej, inte alltid. Pengar kan man skaffa sig mer av, i värsta fall kan man låna och sen betala tillbaka. Men tiden är alltid begränsad, och det fungerar inte att låna mer tid och betala tillbaka den sen.
 
För mig är den springande punkten ifall man själv är tillräckligt intresserad eller motiverad för att faktiskt använda det gym man bygger. Om svaret på frågan är ja är det bara köpa det man vill ha. Om inte bör man välja ett träningsformat som gör att man faktiskt tränar. Det bästa passet är det man gör.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.