K
Hej

Hur mycket rabatt får egentligen en snickare eller "yrkesman" inom VVS/El på de produkter man behöver för ett husbygge?

Det verkar ju som att det finns lite att spara men inte så mycket som det ofta påskins.


Är det värt mödan att starta ett eget byggföretag, enskildfirma (typ. Kalles bygg och allservice) för att kunna få lägre priser hos bygghandlarna?
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Upp till 20% brukar vara vanligt häromkring, har man ett sk. huskonto hos t.ex. XL-bygg brukar man mellan 10-15 % på vissa varor.
Det är nog viktigare att vara prismedveten och jämföra mellan de olika handlarna, ska du köpa mycket finns det ofta möjlighet att pruta ner på priserna.
 
VVS / EL 50-60% bygg 15- 25% lite mer vid prisbegäran på vid stor leverans kanske 30-40%. Men problemet är att du inte kommer dit vid nystart av företag. Köp på Hornbach , byggmax, Rinkabyrör mfl så får du samma pris som en byggare med rabbat
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Y
Vissa byggvaruhus och färgbutiker speciella konton för privatpersoner för dom som kan tänkas handla mer än andra. En klassade dom mig som nybyggare eller något så fick jag bra procent tro jag.
 
K
Det verkar alltså som att det inte behövs en bolagsregistrering för att man ska kunna köpa sitt byggmaterial till rimliga priser? Tack för era svar
 
  • Gilla
Charl1e
  • Laddar…
Det brukar gå att förhandla till sig rabatter, beror ju på vad man ska göra med.
Sen kan man ju fråga sig om det lönar sig, här i stan kan man få hos Beijer vid större köp, men de är ju ändå 30-50% dyrare än alla andra så 20% rabatt ger ju ändå att det blir dyrare.

Jag hade konto hos Woody i samband med vårt husbygge, där blev det verkligen billigt.

Brukar för övrigt vara lättare med färg osv, flügger ger tex 20-25% här i stan, men åter igen, 20% rabatt är ju inte sagt att det är billigast ändå, en hink spackel kostar likväl dubbelt upp mot byggmax.
 
Med ett medlemskap i villaägarna är det ju oftast 10-20% på många ställen som man behöver rabatt på. Mitt senaste exempel är på tätskikt där min lokala dyra Bygglada blir billigare än sigro.
 
Skaffa ett konto som privatperson, det räcker långt. På beijer får jag 10-60 % beroende på varor. Köpte spikplugg för 130kr. Ord pris 280...
Våtrumsskivor var nästan halva priset med konto.
 
Ska man vara lite petig så är det väl egentligen inte så att hantverkarna får rabatt utan det är mot privatkunder som butikerna (i vissa fall) har högre påslag.

Precis som Pumba är inne på tror jag att om man kollar runt lite och letar efter lägsta priset kan man nog få grejerna till ett lägre totalkostnad än vad hantverkaren får (hantverkaren vill ju troligen helst köpa allt på samma ställe).
 
När jag byggde altanen i våras fick jag bättre pris själv på första offerten hos lokala Beijer än vad en vän som är byggare fick med sin rabatt... Det trodde jag faktiskt inte var möjligt.
 
Min erfarenhet är att byggare med konto sällan är speciellt prismedvetna eftersom det är kunderna som betalar...och de lever i någon slags villfarelse om att rabattsatserna de har är bra. Jag har nästan alltid tjänat på att förhandla priser själv, och kommer man med en materialspec av större storlek till någon av de större bygghandlarna så lämnar de offerter som är långt under listpriser.

Tror man kan sammanfatta det som så att man bör ha ett konto med så bra rabatt man kan få hos en lokal handlare, där man kan få bra service, hjälp att beställa specialvaror, handla styckevaror vid akuta behov etc....och sen jaga priser på annat håll för övrigt bulkmaterial.
 
  • Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
Min målare hade upp till 70% rabatt på färgen hos handlaren, när han målade om mitt hus i höstas.

Ja det blev lite OT kanske, eftersom det handlade om snickare egentligen.
 
När jag byggde garaget för 6?år sedan, tog jag in offerter, slutade med att de som hade högst listpriser kom med bästa offerterna.
Så det räcker nog en bra bit att kolla runt, jämföra, och ev. skaffa konto. :)
 
Forbo skrev:
Min erfarenhet är att byggare med konto sällan är speciellt prismedvetna eftersom det är kunderna som betalar...och de lever i någon slags villfarelse om att rabattsatserna de har är bra. Jag har nästan alltid tjänat på att förhandla priser själv, och kommer man med en materialspec av större storlek till någon av de större bygghandlarna så lämnar de offerter som är långt under listpriser.

Tror man kan sammanfatta det som så att man bör ha ett konto med så bra rabatt man kan få hos en lokal handlare, där man kan få bra service, hjälp att beställa specialvaror, handla styckevaror vid akuta behov etc....och sen jaga priser på annat håll för övrigt bulkmaterial.
Hantverkarnas standardrabatter kanske inte är så bra, men många av dem har dessutom en årlig eller månatlig "kickback", där de får pengar tillbaks på det de köpt under året. Den får du som beställare av hantverkarens tjänster aldrig se, och blir därmed lurad på stora delar av hantverkarens totala rabatt.

Ett av de stora entrepenörsföretagen i landet är otroligt duktiga på att aldrig låta underentrepenörer köpa in själv, utan endast låta dem avropa mot sitt eget avtal. Om du har orken att göra en bra upphandling själv så kommer du nog att finna att det blir billigast även för dig, trots att du har långt sämre förhandlingsstyrka än företaget jag talar om.

Jag har själv kört inköp av el och annat byggmaterial genom ett egen firma/AB vid ett par tillfällen, men det har inte gett några bättre rabatter än jag fått annars, utan har bara varit för att komma åt varor som inte säljs direkt till konsumenter.
 
När ni skriver större projekt för förhandla med byggföretagen. Vilken storlek pratar vi då?
Material till ett badrum? Eller nytt garage? Eller helt hus?
Är total novis på detta.
Är sen nästa steg att göra en ungefärlig spec på vad som behövs och maila ut förfrågningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.