Vill du bygga ett hemmagym bör du bland annat se till att välja rätt placering i huset, rätt ytmaterial, god ventilation och inte minst redskap som banar väg för en framgångsrik träning där hemma.

Du kan läsa artikeln här: Bygga gym där hemma
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Dedikerad hemmabio slår högre, dock är min sambo före detta elitidrottare så det får nog bli kompromiss den dagen vi flyttar till villa
 
Personligen tycker jag att hemmagym är en onödig lyx. Dels kan man träna mycket utomhus utan dyr utrustning och dels kommer din egna utrustning kosta flera årskort på det lokala gymmet (som förmodligen redan är utrustat med bra utrustning, ventliation och ett utbud som du inte rymmer i något utrymme förutom en ladugård).
Det finns såklart olika serier hos tillverkarna och man kan ju välja allt mellan Clas Ohlsons löpband för 2000 kronor eller Casalls diton för 60 000 kronor, men generellt sett brukar väl ett medlemskap på ett gym kosta runt 2-400 kronor i månaden. Något åtminstone jag får svårt att motivera mig till.

Jag missunnar såklart inte folk som vill ta hand om kroppen och verkligen vill satsa på ett hemagym istället för ett medlemskap på ett lokalt gym av någon anledning. Det är bara bra när folk vill ta hand om sin kropp. :)
 
Onödig lyx, är inte alls lyxkonsumtion per definition onödig?
 
Jag kan säkert träna på gym livet ut för vad det kostar att bygga ett hemmagym.
Dessutom skall man vara jättemotiverad för att träna där. På ett riktigt gym är det många andra som gör att man orkar och vill träna.
 
Allt handlar ju om vilken nivå man vill lägga sig på. Jag köpte skivstång (internationell) ställning, bänk för 6000 kr för 10 år sedan. I år köpte jag en beggad Schwinn spinningscykel. Jämför jag med vad ett gym hade kostat ligger jag tveklöst på plus. Och mitt gym är alltid öppet, ingen restid.
 
Allt handlar ju om vilken nivå man vill lägga sig på. Jag köpte skivstång (internationell) ställning, bänk för 6000 kr för 10 år sedan. I år köpte jag en beggad Schwinn spinningscykel, för 1000 kr. Jämför jag med vad ett gym hade kostat ligger jag tveklöst på plus. Och mitt gym är alltid öppet, ingen restid.
 
Med en skivstång och ett par byggbara hantlar så kan man träna hela kroppen och de är inte farligt dyra. Alla fina blänkande maskiner som man har på gymmet är egentligen bara förenklade friviktsövningar så allt man gör i dem kan man utan problem göra med fria vikter.

Jag byggde själv ett hemmagym i höstas och köpte då utrustning för ca 14 000. Med tanke på att ett årskort kostar runt 4000 per person och år och både min fru och jag utnyttnar hemmagynnet så tar det ca 1,5 år innan vi når break-even. Dessutom så slipper vi som sagt all restid.
 
Squall Leonhart skrev:
Dels kan man träna mycket utomhus utan dyr utrustning
Kan du ge några bra exempel på styrketräningsövningar utomhus vintertid?

och dels kommer din egna utrustning kosta flera årskort på det lokala gymmet
Det är inte säkert att det finns nåt lokalt gym, har man ett par mil till närmsta gym så går det åt en hel del transportpengar också. För att inte tala om all tid som går åt (det är främsta anledningen till att jag tränar hemma, att spara tid).

Min utrustning har möjligen kostat som två årskort på ett gym (jag har köpt lite i taget och passat på på rea och second hand), men å andra sidan är vi flera i familjen som kan använda grejerna.


Mina första hantelset (hantelstänger med lösa vikter) minns jag inte vad de kostade, men de är köpa på rea, nåt på ICA Maxi och nåt på Rusta. Sen har jag köpt Rustas 50-kilospaket på rea (det brukar kosta 700 då, halva ordinarie pris) och deras exaktvikter kostar under 20 spänn kilot (30 kg för 499 har jag för mig). Rustas paket innehåller två hantelstänger och en skivstång, jag har köpt det två gånger så jag har alltså två skivstänger.

Crosstrainer och cykel är köpta på Blocket för ett par hundralappar vardera (crosstrainern är en modell som går att koppla om mellan crosstrainer och trappmaskin, dock har ett hjul pajat så den behöver lagas).

Bänken är köpt på lokala second hand-butiken för ett par hundralappar, det är en rejäl bänk som jag gissar är nåt hembygge från 80-talet, 50x50 mm fyrkantrör. Har handtag för dips också.

En dörrtrapets köpt på rea på Stadium, promenadband som dottern önskade sig i julklapp.
 
Redigerat:
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
engs
Om man vill skydda golvet, t.ex. klinkers i en källare.
Antar jag att man måste bygga en stabil platå som skydd.
Då ska det även vara ventilerat under, om det är en källare.
Samtidigt som man bör fördela ut kraften från platån på så stor yta som möjligt, för att inte riskera att klinkersplattor poppar loss.
Någon som sett beskrivning på dylikt någonstans?
(För skivstångsövningar då).
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
engs skrev:
Om man vill skydda golvet, t.ex. klinkers i en källare.
Antar jag att man måste bygga en stabil platå som skydd.
Då ska det även vara ventilerat under, om det är en källare.
Samtidigt som man bör fördela ut kraften från platån på så stor yta som möjligt, för att inte riskera att klinkersplattor poppar loss.
Någon som sett beskrivning på dylikt någonstans?
(För skivstångsövningar då).
Om du nöjer dig med att bygga "skydd" just där vikterna på skivstången träffar golvet så behöver du nog inte bekymra dig om fukten. Ett sådant skydd behöver ju inte vara större än kanske 50x80cm och den lilla fukt som kommer upp där borde utan problem kunna vädras ut runt om.

I mitt gym så har jag ett rent betonggolv med enbart en heltäckningsmatta för källare ovanpå så jag har nöjt mig med att bara ha två rutor från en "pusselmatta" som skydd. Om man vill skydda golvet extra mycket så skulle jag nog tänka mig att lägga ett lager plywood mellan två lager av pusselmatta. Alltså matta - plywood - matta. En sådan lösning blir ju okänslig mot eventuell fukt som kommer från golvet och den bör fördela ut alla stötar väldigt väl.
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Vi har också betong med gammal heltäckningsmatta i källaren och eftersom jag bara lyfter för styrketräning så blir det ju inga "släpp" som det blir om man försöker sig på styrkelyft. Så jag har inte gjort nåt speciellt alls. Visserligen blir det ju lite märken i mattan av att grejerna ligger på den, men mattan är väl sen 70-talet eller nåt (med tanke på den orangebruna färgen) så den är inget att vara rädd om:)
 
engs skrev:
Om man vill skydda golvet, t.ex. klinkers i en källare.
Antar jag att man måste bygga en stabil platå som skydd.
Då ska det även vara ventilerat under, om det är en källare.
Samtidigt som man bör fördela ut kraften från platån på så stor yta som möjligt, för att inte riskera att klinkersplattor poppar loss.
Någon som sett beskrivning på dylikt någonstans?
(För skivstångsövningar då).
En vanlig konstruktion på platform är tre lager med plywoodskivor med ett lager gummimatta under vikterna, exempel: http://www.gryphon-sc.com/sedona_wod/2012/01/how-to-build-a-weightlifting-platform.html
Sök på weightlifting platform.

Om man vill ha ventilerat under så kunde man sätta brädor under med mellanrum, typ 100x22 CC 150-200? eller 70x28 CC120-150?
Om man inte hanterar så stora vikter kan man säker skippa understa lagret med plywood.
 
Nerre skrev:
Kan du ge några bra exempel på styrketräningsövningar utomhus vintertid?
Snöskottning! :)
 
Svårt att öka belastningen där, går inte att få blötsnö på beställning:)

När jag började träna hemma var jag ju så klen att det räckte med kroppen som belastning, men ju starkare jag blev desto svårare var det att hitta vardagsgrejer som gav tillräcklig belastning. Men jag körde ett tag med vattendunkar (10-liters i ryggsäck t.ex.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.