"Elsäkerhetsverket utan arbetar som anställda i installatörens företag och utför installationen under överinseende av denna. Det är främst dessa som berörs av förslagen."

Hur ofta händer det att en installatör åker ut på ett jobb och kollar läget, inte ofta är svaret :D
 
På mitt bygge kom chefen på elfirman och kollade läget iaf en gång när jag var där, vet dock inte om han var där fler gånger när jag inte var där.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Öööh, Bo Diczfalusy och Ibrahim Baylan, vilket land befinner jag mig i egentligen?
 
  • Gilla
Jiiwas
  • Laddar…
g00ey skrev:
Öööh, Bo Diczfalusy och Ibrahim Baylan, vilket land befinner jag mig i egentligen?
Svårt att svara på så här på ett forum. Du har ingen i närheten som du kan fråga?
 
  • Gilla
johan.strahle och 13 till
  • Laddar…
C
Utredningen i sin helhet kan läsas här:
http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2015/01/SOU-2014_89_webb9.pdf

Har inte följt detta i detalj men det ser ut som att man "vikt ner sig" för skrået och att det inte verkar bli några större principiella förändringar.

Om jag förstått det rätt var man från början inne på att det skulle krävas behörighet för alla som gör elinstallationer, dvs. det skulle inte räcka med att man arbetar under en behörig på "firman". Å andra sidan skulle ribban sänkas och det skulle "räcka" med ett godkänt praktiskt och teoretiskt prov för att bli behörig. Nu ser det ut som att kravet på yrkesmässig praktik blir kvar.
 
O
g00ey skrev:
Öööh, Bo Diczfalusy och Ibrahim Baylan, vilket land befinner jag mig i egentligen?
I dagens moderna telefoner finns oftast GPS och något enkelt kartprogram. Om du testar att starta gps och den appen så får du säkert reda på var du är någonstans. Annars så får du som sagt var hoppas att du har någon i din närhet som vet i vilket land du är.
 
rickardg skrev:
På mitt bygge kom chefen på elfirman och kollade läget iaf en gång när jag var där, vet dock inte om han var där fler gånger när jag inte var där.
Men det var ett större bygge va, inte privatperson?
 
g00ey skrev:
Öööh, Bo Diczfalusy och Ibrahim Baylan, vilket land befinner jag mig i egentligen?
Ungefär som när IT-supporten frågade en användare,

IT-Supporten:
"Sitter du bakom en brandvägg?"

Användaren:
"Öööh, näe, jag sitter `brevi ett fönster, dö!"
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Men det var ett större bygge va, inte privatperson?
Nej, som privatperson.
 
Inget legaliserat hemmapulande i utredningen antar jag :(
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det tror jag aldrig kommer ske i Sverige eftersom elektrikerskrået är så starkt. Möjligen finns det en chans om EU skulle gå in men det är inte så troligt.

Jag läste på något annat forum att Holland har ett system där vem som helst kan gå en kurs på ett antal timmar för att skaffa sig "hempularbehörighet". Med denna får man lagligt utföra elinstallationer upp till en viss svårighetsgrad och även hjälpa en kompis, granne, förälder etc med samma saker så länge man inte tog betalt. Kursen kostade någon tiotusing men det skulle man ju tjäna in blixtsnabbt som husägare.

Det skulle dock bli ramaskri bland svenska elektriker om något sådant skulle föreslås här i Sverige...hur ska de då få betalt för sin bil, sitt kontor och alla andra grejer de tar betalt för utöver själva kabeldragningarna.
 
Elektrikerskrået är starkt här i Sverige "Bakgrunden till att regeringen tillsatte den här utredningen förra året är att reglerna om elsäkerhet nästan är 100 år gamla. "
Hade varit intressant att få veta om andra säkerhetsregler som är lika gamla och fortfarande existerar.
 
pelpet skrev:
Inget legaliserat hemmapulande i utredningen antar jag :(
Tycker man borde kunna göra det om man betalade en installatör för att besiktiga den
 
Jag tycker man kan legalisera det mesta hemmapulandet i någon form. Kanske ställa krav på en kort kurs eller liknande.

Vi har ju bevisligen en oerhörd massa hempuleri idag, det finns i praktiken inga konsekvenser för det lagbrott det innebär, det är socialt accepterat och mängden elolyckor är försumbar. Då ska man inte låta skråintressen stå ivägen.

Det man möjligen ska bevaka särskilt är området kring elbränder. De flesta sådana uppstår idag vid torrkokning på spisen eller vid produktfel i vitvaror, men man kan ju tänka sig att det att det finns en risk för bränder om okunniga hemmapulare bygger in överbelastningsrisker i nätet eller slarvar så att det blir glappkontakt.

Enligt elsäkerhetsverkets rapport är elbränderna fördelade enligt följande. Det omkommer ungefär 13 personer per år i elbränder.
elbränder.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som skulle kunna vara en möjlig risk med legaliserat hemmapulande är alltså att stapel 2 och 3 skulle kunna öka om det blir mer glappkontakter och feldimensioneringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.