Vi har fått en offert från Ballingslöv på ca 160' exclusive vitvaror. Köket är relativt litet (2 x 2,6 m) vilket gör att priset verkar högt  :-? Se bild kök 1 och 2 som är paralella med en altandörr i mellan (har ritat det i IKEA's verktyg)
Börjar fundera på att beställa skåpstommar och luckor från något snickeri.
Någon som kan rekomendera ett snickeri med bra priser?
Annan leverantör? Typ Marbodal etc.
Tacksam för alla förslag.
 
  • Kk1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2
 
  • Kk2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror väl på val av luckor och bänkskiva var priset hamnar,men det låter rätt mycket.Du borde kunna få rabatter på listpriset.
 
Låter lite högt, men dem är inte så värst billiga.
Vi renoverade köket i förra kåken och det slutade på en bit över 100.000:(material)
Men.....då hade köpt ett visningskök med 50% rabatt och kompletterat vissa skåp.
Bara köksön gick på över 20.000:- med 25% rabatt!!

Ekluckor, fullhöjdsskåp, "vanlig" laminatskiva med träfront, mest utdragbara lådor.

Svindyrt, trots ett stort kök.
Men snyggt blev det ;)
 
kire skrev:
En variant är att genomföra en upphandling, dvs. fråga flera köksleverantörer och vara tydlig med att du faktiskt kommer att få pris även från Ballingslövs konkurrenter, t.ex. Marbodal och HTH. Det borde pressa priset. Lycka till!
Kanon! Ska försöka med Ballingslöv, Myresjökök, Marbodal och ett snickeri. Fick ett tips alldeles nyss om ett snickeri. SKa följa upp det och återkomma.
 
Vi har handlat på Culimar. I antal skåp så är det ganska precis som erat kök (fast vi har spritt ut det på 16kvm). Vi har valt att köpa bänksskivor i granit på annat håll (kommer att kosta ca 10 000). hela räkningen från Culimar inklusive en bardiskskiva 150x 90 cm i Ek helstav, gick på ca 70 000:-. Detta inkluderar lådor i samtliga bänskskåp och 3 specialtillverkade skåp med udda höjd. Den enda skåpsinredning vi inte har med är sopsorteringen som vi fortfarande tvekar över.

I ert fall så har ni valt en dyr diskbänkslösning (vi tittade på en liknande först) den kostar troligen ca 10 000. Vår mera vanliga måttbeställda bänk från Stala kostar ca 3000.

En sak som slog mig i er ursprungliga fråga, är monteringen inräknad?
 
Caesar skrev:
Det beror väl på val av luckor och bänkskiva var priset hamnar,men det låter rätt mycket.Du borde kunna få rabatter på listpriset.
Tja, det var väl inte det billigaste vi valde, men ändå ... vi vill ha följande:
  • Coroline bänkskiva ca 1m
  • Massiv teack bänkskiva ca 2,5m
  • Genomräckningsskåp m glashyllplan, 2 st 80 cm med vitrindörrar
  • Inbyggnadsmicro 50 cm (någon som har erfarenhet om utrymmet blir för litet invändigt?)
  • Franke hörndiskbänk, kostade 23' bara den!
... så visst men det borde ändå finnas billigare med bra kvalitet.
Synpunkter?
 
hempularen skrev:
Vi har handlat på Culimar. I antal skåp så är det ganska precis som erat kök (fast vi har spritt ut det på 16kvm). Vi har valt att köpa bänksskivor i granit på annat håll (kommer att kosta ca 10 000). hela räkningen från Culimar inklusive en bardiskskiva 150x 90 cm i Ek helstav, gick på ca 70 000:-. Detta inkluderar lådor i samtliga bänskskåp och 3 specialtillverkade skåp med udda höjd. Den enda skåpsinredning vi inte har med är sopsorteringen som vi fortfarande tvekar över.

I ert fall så har ni valt en dyr diskbänkslösning (vi tittade på en liknande först) den kostar troligen ca 10 000. Vår mera vanliga måttbeställda bänk från Stala kostar ca 3000.

En sak som slog mig i er ursprungliga fråga, är monteringen inräknad?
Nix, första priset var ca 180' och de gick ned självmant till ca 160'. Vi ska montera själva
 
Spontant låter det priset helt uppåt väggarna.

Jag tror att kökssäljaren räknat in några flaskor av bästa champagnen i priset (för egen konsumtion) :surprised:

När jag spanade runt på kök fick jag ett tummen-mellan-pekfingret pris på 7.000 per skåp.

Det slutade med ett Tibrokök i väldigt bra kvalite (vi håller på monterar), 9 skåp för 39.000, visserligen fanerade, samma kök hade kostat 49.000 för massiv björk. Inga vitriner, genomräckningar eller utdragslådor dock. Men mjukstängande lådor. Alla skåp är vitpigmenterat ek, och insida och hyllor är ekmelamin med snygga multiplexkanter.

Angående er diskbänk så ser det konstigt ut med hörnskåpet. Ska ni ansluta en annan bänk där och ha diskhon i hörnan ?? Om inte, så skulle en rak diskbänk ge ett lugnare intryck i köket.

Jag kikade också på Culimars kök som var väldigt billiga och om jag inte hade fastnat för Tibroköks horisontellt ådrade luckor hade det säkert kunnat bli ett Culimar. En bra sak med Culimar är det faktum att de inte tar så förfärligt mycket extra för måttanpassade skåp. De använder diskbänkar från Stala, som liksom Franke har färdigmåttade diskbänkar (som den till 3000 kronor) men också måttanpassade.

Nyckelpigsmärkta Culimar ligger i Hammarbyhamnen i Stockholm.
 
Fagerborn skrev:
Angående er diskbänk så ser det konstigt ut med hörnskåpet. Ska ni ansluta en annan bänk där och ha diskhon i hörnan ?? Om inte, så skulle en rak diskbänk ge ett lugnare intryck i köket.
Då vårt kök är ligger i storstugan (knuttimmrat hus öppet till nock) så ligger den mittre knuten precis bredvid hörnskåpet till vänster på bild 1, se även bifogad bild. . Om vi som nu har ett bänkskåp så går det inte att dra ut lådorna eller öppna dörren fullt.
Det är därför vi vill ha ett hörnskåp där ... men har någon ett annat förslag så är vi öppna för att ändra oss ;)
 
  • DSC04925.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu, vy bild 1
 
  • DSC04926.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just nu, vy bild 2
 
  • DSC04927.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
oh, vilket sött hus.

angående hörnskåpet, antingen kan du köpa ett 60-skåp med två 30 luckor, (eller 70, eller 80-skåp, beroende på avståndet för luckan fram till stocken). du skulle kunna montera upp en passbit mitt i skåpet så du kan fästa även den högra luckan så den blir vänsterhängd.

ikea har infört skjutdörrar i sitt sortiment. även om du inte ska köpa köket från ikea skulle du kunna ta reda på hur skjutdörrarna monteras och om det kan funka i det skåpet. (ikeas luckor är normalt 70 cm och de flesta tillverkare har 72 cm som höjdmått på sina bänkskåp, men luckorna är 70 cm eftersom det alltid är 2 cm stadga (eller nåt ?) högst upp mot bänken.)

en jalusilucka skulle också funka.

spontant tycker jag att det kommer att se ''tillknökt'' ut med både hörnskåp och stock.

har ni verkligen så mycket saker framme på sidobänken :surprised:
värsta trängseln ....
 
Fagerborn skrev:
oh, vilket sött hus.

har ni verkligen så mycket saker framme på sidobänken  :surprised:
värsta trängseln ....
Tack för det :). Förvaringsutrymmet i vårt gamla kök är tyvärr inte riktigt bra vilket du mycket riktigt påpekar ::) (blir deprimerad bara jag ser det).
Vi har 60 kvm i två plan varav det övre planet härbergerar både badrum (nyren), sovrum (nyren) samt kök och vardagsrum i ett. Effektiv area att utnyttja är bara 25 kvm pga öppen spis och ingång från hall.
Varför inte skjutbara luckor? Ska fundera på det - bra idé!
 
Fagerborn skrev:
Jag tror att kökssäljaren räknat in några flaskor av bästa champagnen i priset (för egen konsumtion)  :surprised:

När jag spanade runt på kök fick jag ett tummen-mellan-pekfingret pris på 7.000 per skåp.

Angående er diskbänk så ser det konstigt ut med hörnskåpet. Ska ni ansluta en annan bänk där och ha diskhon i hörnan ?? Om inte, så skulle en rak diskbänk ge ett lugnare intryck i köket.

Jag kikade också på Culimars kök som var väldigt billiga och om jag inte hade fastnat för Tibroköks horisontellt ådrade luckor hade det säkert kunnat bli ett Culimar. En bra sak med Culimar är det faktum att de inte tar så förfärligt mycket extra för måttanpassade skåp. De använder diskbänkar från Stala, som liksom Franke har färdigmåttade diskbänkar (som den till 3000 kronor) men också måttanpassade.

Nyckelpigsmärkta Culimar ligger i Hammarbyhamnen i Stockholm.
Hoppas att man får vara med på festen ;)
Håller med dig till viss del om hörnan men det är en fråga om att optimera utrymmet så mycket som det går och då behövs varenda cm.
Ska kicka på Culimar - tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.