RubenSvarte skrev:
Enastående okunskap. Eller är det bara nonchalans?

Hur fan vågar man ha det så, framför allt i ett våtutrymme. Jag syftar givetvis inte på Tobbe87, utan på förre ägaren.
Ingen besiktningsman som reagerade vid husköpet?
Hon anmärkte inget på elen utan hon tittade mest på husets konstruktion. Är själv elektriker så inga problem för mig att fixa det men man blir lite trött när man ser vad folk får för sig att göra :(
 
Men uttaget satt väl under spegeln? Det borde hon väl ha reagerat på? Ett badrum räknas väl som våtutrymme och då är väl det uttaget inte godkänt?
 
RubenSvarte skrev:
Men uttaget satt väl under spegeln? Det borde hon väl ha reagerat på? Ett badrum räknas väl som våtutrymme och då är väl det uttaget inte godkänt?
Givetvis får man ha uttag i badrum, under vissa villkor förstås, t.ex. JFB, minimum avstånd till dusch/badkar m.m.
Dock finns inga direkta regler som säger hur nära man får sätta uttag vid handfat.
 
Müssli skrev:
Jag satte armbågen mot diskbänken samtidigt som jag tog i fasen i en dosa helt ofrivilligt förra våren. Det gjorde ont så in i h-vete kan jag lova. Jordfelsbrytaren löste inte så det var mindre än 25-30 mA ström.
Hjärtat kan ju stanna vid strömmar på bara 20mA. Vet dock inte om det i praktiken kräver längre tid än vad JFB tar på sig att slå av. Har ni koll?
 
Dock tror jag inte uttag utan petskydd är godkända i badrum och absolut inte när dom ligger utanför jordfelsbrytaren. Upptäckte att det gjorde det när jag skulle installera två nya jordfelsbrytare. Åtminstone elpannan låg över JFB:n dock utan ansluten jord ;) och garaget med Pen ledare ut till centralen låg också på JFB:n ;)
 
Mikael_L
elpaco skrev:
Hjärtat kan ju stanna vid strömmar på bara 20mA. Vet dock inte om det i praktiken kräver längre tid än vad JFB tar på sig att slå av. Har ni koll?
Bo Siltberg har tidigare lagt upp en bild över risken för hjärtstopp/störningar i relation till tid resp ström.

Jag vill minnas att 20mA i princip anses som ofarligt om det inte blir under väldigt lång tid (flertal minuter , typ).

Får se om jag orkar leta rätt på bilden.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Mikael_L
Tobbe87 skrev:
Dock tror jag inte uttag utan petskydd är godkända i badrum och absolut inte när dom ligger utanför jordfelsbrytaren. Upptäckte att det gjorde det när jag skulle installera två nya jordfelsbrytare. Åtminstone elpannan låg över JFB:n dock utan ansluten jord ;) och garaget med Pen ledare ut till centralen låg också på JFB:n ;)
Hehe, snygga hempul. :)

Hur funkade garaget då, slog inte JFB av hela tiden? Eller hade dom tagit ut en "ny PEN" från nollan efter JFB?


Vad det gäller petskyddade VU, så är vare sig dom eller petskyddade godkända i badrum utan JFB.
Och ej petskyddade är faktiskt godkända överallt bara dom inte går att nå för barn, t.ex. genom höjd eller hinder.
:)
 
Mikael_L skrev:
Bo Siltberg har tidigare lagt upp en bild över risken för hjärtstopp/störningar i relation till tid resp ström.

Jag vill minnas att 20mA i princip anses som ofarligt om det inte blir under väldigt lång tid (flertal minuter , typ).
Jag hade noterat länken. Det var i din tråd, #24.
http://www.byggahus.se/forum/el/227015-tolka-och-resonera-om-mitt-installationstest.html#post1918157

Enligt den bilden ska man klara 10 mA under lång tid. Vid högre strömmar krävs frånkoppling inom en viss tid.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Jag hade noterat länken. Det var i din tråd, #24.
[länk]

Enligt den bilden ska man klara 10 mA under lång tid. Vid högre strömmar krävs frånkoppling inom en viss tid.
Ja nu är väl det gula området gränsen (interpolerat) för när muskler börjar påverkas, och linjerna AC4-1, 2 osv olika grader av risk för döden. Så då dör man som regel inte av 20mA heller även om det sker under ganska lång tid. Men det är knappast kul att stå med muskelkramp och sprattla länge. :cool:

Se även:
http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device
 
Mikael_L skrev:
Hehe, snygga hempul. :)

Hur funkade garaget då, slog inte JFB av hela tiden? Eller hade dom tagit ut en "ny PEN" från nollan efter JFB?


Vad det gäller petskyddade VU, så är vare sig dom eller petskyddade godkända i badrum utan JFB.
Och ej petskyddade är faktiskt godkända överallt bara dom inte går att nå för barn, t.ex. genom höjd eller hinder.
:)
Precis tagit ut ny "pen" efter JFB :)
 
snaggletooth skrev:
Givetvis får man ha uttag i badrum, under vissa villkor förstås, t.ex. JFB, minimum avstånd till dusch/badkar m.m.
Dock finns inga direkta regler som säger hur nära man får sätta uttag vid handfat.
Ni lade väl märke till att jag skrev "väl" och formulerade det som en fråga? Jag uttryckte mig inte lika kategoriskt den här gången. Man lär sig... :D
 
Jag hade jordade uttag i hela huset när jag köpte det. Trodde jag. När jag skulle tapetsera om plockade jag av alla plasthöljen och upptäckte att bara fas och nolla var framdragen. Raskt drog jag av alla höljen i hela huset för att kontrollera. Nja, det var fläckvis jordat kan man väl säga. Blev en elektriker som fick göra sig en hacka.
 
RubenSvarte skrev:
Jag hade jordade uttag i hela huset när jag köpte det. Trodde jag. När jag skulle tapetsera om plockade jag av alla plasthöljen och upptäckte att bara fas och nolla var framdragen. Raskt drog jag av alla höljen i hela huset för att kontrollera. Nja, det var fläckvis jordat kan man väl säga. Blev en elektriker som fick göra sig en hacka.
Det var samma när vi flyttade in i huset för tre år sedan. Blandat med både jordade och ojordade uttag i samma rum, vissa jordade uttag hade ingen jord inkopplad osv.
Det löste sig ganska enkelt ändå, det var framdragen jord till alla kopplingsdosor överallt. Huset är byggt 1991 så någon låg väl före sin tid och förberedde för jord överallt.
 
Mikael_L skrev:
Hehe, snygga hempul. :)

Hur funkade garaget då, slog inte JFB av hela tiden? Eller hade dom tagit ut en "ny PEN" från nollan efter JFB?


Vad det gäller petskyddade VU, så är vare sig dom eller petskyddade godkända i badrum utan JFB.
Och ej petskyddade är faktiskt godkända överallt bara dom inte går att nå för barn, t.ex. genom höjd eller hinder.
:)
Hur ser det ut med IP-klassningen på icke petskyddade vägguttag, håller dessa verkligen IPX1 som om jag inte missminner mig är kravet för badrum när de sitter långt från dusch?
 
Mikael_L
Jag tycker dom borde hålla IP2X, då tvåan står för provfingret som väl är drygt 1cm i diameter.

edit:
Ähh, jag läser din fråga fel ... :surprised:

Ja ettan i X1 är droppskyddad, kanske petskyddet tillför detta ... ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.