Igår hade vi vattenläcka på gatan och eftersom vattentrycket då försvann så tänkte jag att jag inte ville att Grundforspumpen till VV-cirkulationen skulle gå torr. Därför slog jag manuellt ifrån säkerhetsströmbrytaren genom att trycka in den röda knappen. Nu när vattentrycket är tillbaka igen i fastigheten så får jag inte igång pumpen igen. Inget händer när jag trycker på den svarta knappen.
Vad kan vara felet?

Tacksam om någon kan hjälpa till med detta.
 
Provat hjälpa den igång med en mejsel?
 
Kolla att ala säkringar är hela 1 eller 3 säkringar. En trefasmotor kan inte starta på två faser. Nästa steg blir att mäta på motorplinten att motorn får spänning. Är det en enfas motor med startkondensator, då kan den vara felaktig. Utan att veta hur anläggningen ser ut , kan bara gissa lite.

Har motorn snurrat innan,du stängde av den ??
 
Posta gärna bilder
 
Ursprunglig VV-cirkulationspump -.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag sätta in mejseln i det kromade spåret i mitten?
[Ska jag samtidigt trycka på startknappen på motorskyddet, för den knappen fastnar ju inte i det inre läget?
 
Allt fungerade tills jag (kanske onödigt) stoppade pumpen genom att trycka på röda knappen på motorskyddet, eftersom att jag var orolig för att den skulle skära utan vattentryck.
 
I
Arbetsbrytaren är förmodligen trasig. Det var väl bra du fick reda på det så den blir bytt.:)
Det är ju ingen brådska heller, det går ju att klara sig utan en sån pump.
 
Stannar den svarta knappen kvar i intryckt läge? Om inte kan det vara motorskyddsbrytaren som har pajat, alternativt har den en nollspänningsutlösare som har pajat (men det är mindre troligt att det finns en sådan eftersom du då skulle behövt återställa efter varje strömavbrott).
Om pumpen kärvar får du lossa den kromade skruven helt (det kommer att droppa lite vatten) och försöka peta runt pumpaxeln där bakom.
Har säkringarna före brytaren löst ut är det nog något fel med pumpen.
 
  • Gilla
Nordostpassagen
  • Laddar…
Motorskydd P3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brytare P3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den svarta knappen fjädrar bara tillbaka och det verkar inte vara någon större vits med att försöka hjälpa igång pumpen när den inte har ström men har provat det också. Inga säkringar har löst ut
Skickar upp två bilder på motorskyddet med säkerhetskåpan borttagen. Det kanske säger dig snaggletotth om den har en nollspänningsutlösare?
 
  • Ursprunglig VV-cirkulationspump -.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har ingen underspänningsutlösare så motorskyddet är sönder mekanismen kärvar. Du kan testa att försöka "motionera" det lite genom att trycka på röda och knacka lite på den också. Pumpen behöver inte skyddet så vill du köra till dess du får tag i ersättare kan du med säkringen bruten koppla ihop tråden (fas) som går genom med någon ubåt, sockerbit.
 
  • Gilla
Nordostpassagen
  • Laddar…
Att svarta knappen direkt fjädrar tillbaka beror säkert på att motorskyddet inte är friskt, det kan funka att lirka med knapparna som GK100 skriver, men det finns även en risk att det har blivit kortslutning i pumpen och då händer samma sak när momentanutlösaren i motorskyddet slår ifrån.
 
  • Gilla
Nordostpassagen och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Den har ingen underspänningsutlösare så motorskyddet är sönder mekanismen kärvar. Du kan testa att försöka "motionera" det lite genom att trycka på röda och knacka lite på den också. Pumpen behöver inte skyddet så vill du köra till dess du får tag i ersättare kan du med säkringen bruten koppla ihop tråden (fas) som går genom med någon ubåt, sockerbit.
Jag fick igång strömbrytaren en gång och pumpen startade men när jag skulle sätta tillbaka skyddskåpan så kom jag kanske åt stoppknappen, för det utlöste igen. Nu får jag det inte att starta igen trotts att det nu "känns" som om knapparna fungerar. Är det någon slags fördröjning innan det kan aktiveras igen?
 
Nej stannar svarta knappen kvar inne ska den starta direkt, om det däremot knäpper till direkt och den inte stannar inne kan det vara det snaggletooth skrev med momentanutlösaren dvs den funkar som en säkring vid kortis. Ev är polen som använts felaktig så stannar knappen inne kan du flytta trådarna på båda sidor och flytta antingen till vänster eller höger skruv.
 
Lossa utgående kablar frånsett skyddsjorden. Med spänningen bruten. Vänta en stund och återställ motorskyddet. Om motorskyddet svarta knapp inte fastnar då är det fel på motorskyddet. I annat fall kan det vara fel på motorn
 
  • Gilla
Nordostpassagen
  • Laddar…
Verkar som strömbrytaren har lagt av helt. Nu kan jag inte få den svarta knappen att stanna inne. Den fjädrar direkt tillbaka och den röda knappen "hoppar" aldrig ut. Inga knäpp eller liknade från strömbrytaren heller.
Noterar att det är lite rost på båda jordanslutningarna, så det kanske kan vara jordfel? Måste brytaren ha ström för att växla mellan de olika lägena på knapparna on/off?
Är inte så elektriskt bevandrad och vill ogärna fippla med elen även om jag har mätinstrument. Det är väl 400 V och har blivit lite darrig och "harig" med åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.