Ingen mer som har problem med att sin Botvac kör in i allt? Det enda min inte kör in i är väggar. Stolar, soffben, bordsben etc känner den inte av och kör rakt in i. Jag har fått sluta använda min då det blivit märken på alla möbler. Dessutom upptäckte jag att golvsockeln under köksskåpen blivit repad läns med :thumbdown:

Har haft den avstängd ett par månader och hoppats på ny firmware ska släppas, vilket inte hänt. Valet och kvalet mellan att försöka modda den med stötskydd och att sälja den. Ni med Botvac känner inte igen er?
 
Kalle LKPG skrev:
Usla batterier!

Tips på vart man hittar bra nya till vettiga priser? Känns nästan som ett konstruktionsfel att maskinen har så usla batterier.

/Kalle
Netonnet.se.
 
niklaspersson skrev:
[länk]
:)
Betydligt dyrare än original från Netonnet. Är de kraftfullare?
 
Problemet med neato är ju batteritypen nimh.
Lithiumbatterier ska ju vara bättre. 2 års garanti verkar man ju kunna få med...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Har nu haft vår Signature PRO i 1,5 vecka och den har funkat jättebra, över förväntan. Men i dag när jag kom hem hade den på något sätt hängt sig så det stod cleaning house på displayen fast den hade kört tillbaka till laddningsstationen. Och det gick inte att komma in i någon meny, precis som om väljaknappen inte fungerar. Nu är displayen mörk och den bara trudeluttar till när man trycker på start, något mer händer inte. Någon som varit med om något liknande?
 
trattalask
Inte hänt mig. Har dock inte haft den så länge. Har du provat att stänga av och sätta på den med strömbrytaren vid smutslådan?
 
Har du laddat batteriet fullt innan användning?
Dom har en bra supportsida på neatorobotics även. Engelska chatten är helgöppen med.
 
jan_banan skrev:
Ingen mer som har problem med att sin Botvac kör in i allt? Det enda min inte kör in i är väggar. Stolar, soffben, bordsben etc känner den inte av och kör rakt in i. Jag har fått sluta använda min då det blivit märken på alla möbler. Dessutom upptäckte jag att golvsockeln under köksskåpen blivit repad läns med :thumbdown:

Har haft den avstängd ett par månader och hoppats på ny firmware ska släppas, vilket inte hänt. Valet och kvalet mellan att försöka modda den med stötskydd och att sälja den. Ni med Botvac känner inte igen er?
Inte direkt, alltså den kör ju in i saker, det gör den, men inte så kraftfullt utan mer att den smyger fram och duttar i lite och sen backar när den känner att den kört för nära. Inga tjongar och inga märken har det blivit, jag är imponerad! Jag är betydligt mer aggressiv med den gamla hederliga dammsugaren kan jag lova ;)
 
Har provat att stänga av med strömbrytaren och plocka ur batterierna, men funkade inte ändå. Var på Netonnet och reklamerade i dag, fick med oss en ny hem. Men, den funkar inte! Vill starta om pga batteriproblem hela tiden och säger att den inte kan städa pga att den inte är laddad. Blir galen! Vill ha min Glufs Glufs igång igen!
 
Ett problem är ju att den ska ladda minst 12h innan användning annars kan batteriet gå åt skogen. Köpte ni den idag så kan ni knappt ha hunnit ladda den? Då är det därför förra slutade fungera också tror jag.
Som mobiltelefoner var för 12 år sedan. Så känsliga är dessa batterier. Allt står i manualen:)

Ang botvac så är domm er aggresiv än de äldre... Jag har ju klätt in min på bumpern....
Dock hemskt nöjd, men en firmware update skulle inte skada.... Ska snart installera ett högblankt kök och ska därför försöka sätta någon skyddsribba på golvsockeln tror jag....
 
Problemet är nog inte laddning 12 timmar, den gamla laddade vi 12 timmar och den nya började krångla efter en liten stund på laddning. Provade att starta om som den sa flera gånger, men den fortsatte ändå. Provade då om den ville städa, men det gick inte 😞
 
Ni som har problem med att botvacarna kör in i saker, har ni mycket svarta/blanka möbler/möbelben? För jag tycker verkligen inte att den är aggressiv, men så har jag visserligen inte så mycket att jämföra med, detta är min första städrobot :)
 
Cyberfru skrev:
Ni som har problem med att botvacarna kör in i saker, har ni mycket svarta/blanka möbler/möbelben? För jag tycker verkligen inte att den är aggressiv, men så har jag visserligen inte så mycket att jämföra med, detta är min första städrobot :)
Ja!
 
Om det fortfarande sa cleaning house och duttar om den "fastän" den har kört tillbaks till laddstationen så kan den nya inte ha laddats som den ska väl...;) Det talar helt klart emot sig själv.
Och JA det är viktigt att ladda batterierna fullt (dvs minst över natten och egentligen minst 12h)
särskilt med tanke på att xv-modellerna kanske har legat på hyllan ett tag...
Utdrag från batteriexpressen: "A. NiMh batterier. NiMh batterier kan återuppladdas upp till 1000 gånger men blir klart sämre efter några hundra laddcykler. Självurladdnigen är hög och varierar mellan 15-30% per månad vid lagring i rumstemperatur. Ladda därför NiMh batterierna med 2-3 månaders mellanrum om dom inte används. Kort livslängd beror främst på att batterierna uppladdats felaktigt då både över-och underladdning kraftigt påverkar livslängden.Låt därför inte batterierna bli för tomma. Laddnigen är därför extra viktig och att det sker på ett korrekt sätt."

Lossa kontakterna till batteriet i 10 min och testa igen. Annars tipsar jag återigen om engelska supportchatten. Den är öppen på helgerna. Dom kanske har någon lösning!

Länk till livechatten: http://www.neatorobotics.com/support/

Detta tipset antar jag att du hade provat: Omkalibrera batterierna... http://www.neatorobotics.com/support/articles/recalibrate-your-robots-batteries/
 
Redigerat:
  • Gilla
Wilfa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.