Det gör oftast till och med MYCKET ont innan JFB löser ut, så prova inte.
 
elmont skrev:
Det gör oftast till och med MYCKET ont innan JFB löser ut, så prova inte.
Jo, jag har förstått. Jag klär mig i säck och aska och krälar på marken. :p
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Hur stor andel av våra elektriker har löst ut JFB med kroppen?
 
Under mina snart 6 år så har jag gjort det en gång.

//Patrik
 
Nyfniken skrev:
Hur stor andel av våra elektriker har löst ut JFB med kroppen?
Ofrivilligt har jag ju testat... :surprised:
 
Y
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
[video=youtube;DUJmeLcqWMg]https://www.youtube.com/watch?v=DUJmeLcqWMg#t=56[/video]
Det här är ju ett lysande exempel på hur missvisande fel man kan klippa ihop sin egen lilla snutt. Och nu säger jag inte att elen är mindre farlig i fullängdsfilmen, men klippet ovan är verkligen oschysst. Tex så verkar det som att den kabel han kopplar på direkt orsakar kortslutningen i transformatorn, fel - inträffar annan dag. Sedan har man klippt in hans svar om en sanningens man efter pratet om el och blod, fel - det kommer i samband med hans åsikt om politiken.

Men som sagt - elen är ju lika skrämmande ändå.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
Men det var ju skit bra att man bara ska sluta andas för då tror elen man är död :p
Tur det finns dom som kan i Indien :)
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Hur stor andel av våra elektriker har löst ut JFB med kroppen?
Jag satte armbågen mot diskbänken samtidigt som jag tog i fasen i en dosa helt ofrivilligt förra våren. Det gjorde ont så in i h-vete kan jag lova. Jordfelsbrytaren löste inte så det var mindre än 25-30 mA ström.
 
Jag höll på och koppla ett CEE uttag och kompisen (?) slog till JFB utan att kolla om jag var klar. Även det gjorde rejält ont men inte löste JFB ut. När jag sedan frågade vad i h***vete han sysslade med blev svaret " hur lång tid ska det ta att koppla in ett CEE uttag".
 
Mikael_L
Ja precis ... Hur lååång tid ska det behöva ta egentligen ... :p


Jaaa ehum.
När jag var svagströmmare så hade jag med mig en alldeles ny färsk kille och vi skulle lägga in en ny 230V kontrollampa.
Jag läste fel på ritningarna och la ut fel plintar och meddelade sedan han att "Nu är det spänningslöst, bara att sätta igång och skruva."
Han lutade huvudet mot stativet när han satt igång, fick en jävla kyss.
Chockad, omtumlad och arg som ett bi meddelade han att han kände strömmen gå genom huvudet.

Ja, man skäms ibland. :surprised:
 
Han hade å andra sidan kunnat göra spänningslöshetskontroll själv också :)

"Som det alltid ska göras...."
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Mikael_L
Ja självklart borde jag sagt det ... :D

Och lagt till: "Nu hoppas jag du lärt dig nåt idag! ..."

:D
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
Det här är ju ett lysande exempel på hur missvisande fel man kan klippa ihop sin egen lilla snutt. Och nu säger jag inte att elen är mindre farlig i fullängdsfilmen, men klippet ovan är verkligen oschysst. Tex så verkar det som att den kabel han kopplar på direkt orsakar kortslutningen i transformatorn, fel - inträffar annan dag. Sedan har man klippt in hans svar om en sanningens man efter pratet om el och blod, fel - det kommer i samband med hans åsikt om politiken.

Men som sagt - elen är ju lika skrämmande ändå.
Vet inte om man ska skratta eller gråta, lite fnittrig blev man när han skvätte sand och hällde vatten på branden...
Tänker direkt på alla spännande dragningar och härvor i Thailand , som lät extra mysigt när det regnade...

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.