Jag håller på att bygga om, och tänkte förbereda kanalisationen för seriös ljusstyrning (dali eller KNX) men funderar samtidigt på om det är lönt. Jag vill inte vara negativ, men jag har svårt att se vad man faktiskt har för nytta av det här i en vanlig villa.

Jag tänker så här:
  • Utebelysning styr man enkelt och ändamålsenligt med hyfsat billiga astrour, skymningssensorer eller rörelsedetektorer.
  • Det finns ingen affär i att spara belysningsström om man har LED-belysning.
  • Julbelysning styr man med en timer för en femtiolapp.
  • Olika ljusscenarier ställer man enklast in med dimmers och ljusknappar som sitter på en plats på väggen. Det är oftast enklare att faktiskt gå dit, än att pilla fram saker på en smartphone eller en dedikerad fjärrkontroll.
  • Ett distribuerat system med autonoma enheter är lätthanterat, robust och begripligt och kan modifieras utan dator eller specialprogramvara.

Har jag rätt? Eller är det så att jag har missat någon fundamental fördel med mer avancerad belysningsstyrning? Kan det på något sätt förenkla vardagen? Göra att jag får mer tid över, eller inte behöver ägna en massa tankemöda åt något? Jag är inte emot att skaffa, men jag vill åtminstånde veta om jag ska sätta kostnaden på leksaks- eller nyttokontot :).
 
  • Gilla
Ozzys Gozze och 4 till
  • Laddar…
Man måste vara rejält teknik-intresserad.
 
pelpet skrev:
...Jag vill inte vara negativ, men jag har svårt att se vad man faktiskt har för nytta av det här i en vanlig villa...
Oj!
Jag som trodde att jag var helt ensam i mitt bakåtsträvande.

Varje eftermiddag, när det börjar skymmas, går jag runt och tänder 6 fönsterlampor och två utelampor.
Det är inte så jobbigt som det låter, fönstren sitter ju ofta två och två.
Och den ena utelamps-kontakten styr tre lampor som lyser upp gårdsplanen.

Och sedan vid läggdags släcker jag alltihop, utom en lampa (LED, 2,2 W) som får vara på som nattlampa.
(Fast jag skall inte ljuga, den lilla utegranens ljuskedja styrs av ett tidur)

Så denna ritual tar högt räknat 10 sekunder per dag.
Och röra på sig skall man ju ändå. Och gå och fylla på ölglaset :surprised:
Hur mycket tid (och pengar) lägger ni på era "intelligenta" hem ;)
 
  • Gilla
synvinkelhaken och 1 till
  • Laddar…
Fjärrkontroll till tvn räcker.
 
Det är inte något man skaffar för att spara vare sig tid eller pengar. Det är en sak som är säker.

Det är ungefär som robotgräsklippare.
 
www.compre-it.se ger en bra info om belysningsstyrning. KNX kanske lite overkill för icketekniker ?
 
Nyfniken skrev:
...
Det är ungefär som robotgräsklippare.
Här är mina :)

P1000231 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte hittat fjärrkontrollen än.
Men den behövs nog inte egentligen :)
 
De går ju dessutom att äta upp när de klippt klart.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag är ju ingenjör och skulle nog inte ha några problem med att förstå och konfigurera ett knx-system om jag ville. Och jag är absolut intresserad av teknik. Men det jag har svårt med är att motivera tidsinsatsen och kostnaden då jag helt enkelt inte ser någon större nytta med funktionen. Därav denna tråd - jag vill kolla om jag har rätt eller missuppfattat eller missat någon nytta.

Kan ingen ge en övertygande förklaring som visar att jag har fel så satsar jag tiden och pengarna på skidåkning istället :)
 
  • Gilla
brajt och 1 till
  • Laddar…
Jag har en tellstick för en tusenlapp samt några billiga nexa brytare. Jag tycker nog att den har underlättat lite med att slå av/på fönsterbelysningen i samband med soluppgång/nedgång. Samt att det alltid är ljus då man kommer hem. Motsvarande funktion får du ju med ditt astrour men i mitt fall var det inte aktuellt att bygga om elcentralen. Dessutom har jag några fukt-/tempgivare kopplade till tellsticken.
 
För mig handlar det om:
- koll på huset när jag inte är hemma.
- bättre koll på huset när jag är hemma.
- förenkla tillvaron/öka komforten.
- spara någon krona på strömmen.
- tillfredsställa mitt teknikintresse.
- öka säkerhet/trygghet.
 
Redigerat:
En radiostyrd bil/helikopter/flygplan/båt fyller nog upp många av dina kriterier.
På ett enklare och framför allt roligare sätt :)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är en hobby, Inget annat. Har du teknikintresserade vänner är det dessutom något att imponera med.
 
Nyfniken skrev:
Det är en hobby, Inget annat. Har du teknikintresserade vänner är det dessutom något att imponera med.
Är det sant :eek:

Hur kan man ha som hobby att sitta och trycka på en fjärrkontroll (eller en s.k. smartphone) och se hur lampor tänds och släcks?
 
Jag har radiostyrd helikopter också, men den uppfyller bara en av punkterna ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.