Oldboy skrev:
Hur stort hus, el snarare - hur stor värmeförbrukning / år, och för hur många personer i hushållet?

Finns det en befintlig panna? (kombi olja-el t ex)
Är den utsliten?

Har du tillgång till ved?
Vill du arbeta med vedeldning för uppvärmning? (Kräver ju både mycket arbete, utrustning/verktyg och utrymme om det ska vara lönsamt)

Annars är det väl främst ett val mellan pellets och VP?
Har fått ihop mer info nu som kanske hjälper.

Huset är 121 m2 övre plan + 121 m2 källare.
Ett garage på ca 30 m2, men ingen värme i det, inga radiatorer eller nåt. Dock en dåligt isolerad dörr från pannrummet...
Vi är 2 personer som bor här, med en tredje som bor här mestadels, men kan ibland vara borta några veckor. Tanken är att farsgubben flyttar till byn snart... :)

Svårt att få koll på exakt förbrukning då jag inte har tillgång till Mina sidor hos Vattenfall, men jag vet att den är skrämmande hög då vi inte snålar in på el, vi kan ha bastuaggregatet igång några timmar varje kväll i veckan, inget skämt.

Pannan, en Pulsonex el/olje panna, körs enbart på el i dagsläget. Oljetanken finns kvar, men är tom, och ska nog ut snarast möjligt.
Årsmodell på pannan är osäkert, men tippar att den är från mellan 95-00 ungefär. Sliten vet jag inte, den går på bra med lite skavanker. Just nu sitter det ingen shunt på den t ex pga att den fastnade för nån vecka sen, så vi hade inget varmvatten under tiden. Visade sig att shunten var trasig och ny är på G.

Det jag börjar mest att snegla på nu, är en kombination av pellets (eller ved) och el. Alternativt med en LLVP som tillägg men vet inte om vår planlösning är så smart med en sån.
Med enbart ett system känns det lite sårbart...
Pellets/ved är väl lite mer jobb än enbart el som idag, men känns som att man med en billig investering kan spara in snabbt en hel del pengar.

Bergvärme vore en investering som säkert skulle sparas in kvickt med tanke på kostnaderna idag, men börjar fundera varför inte fler har bergvärme om det är så mycket billigare/bättre/underhållsfriare än andra uppvärmningssystem? Nåt som inte stämmer känns det som...

Ska ta ett snack med en stor VVS-firma här i stan och se vad de rekommenderar, de är vänner till familjen och har hjälpt oss en del så de känner ju till huset osv. Samma firma som installerat elpannan och servicebitarna också.
 
Är pannan en pulsonex är det ingen mening att fundera på pellets i den.
Ved och pellets i samma panna är en mycket dyr och utrymmeskrävande kombination.
Ca 80-90 tusen får du ge för en skapligt lättskött vedanläggning och då är det inte så mycket kvar till en bergvärmepump.. Fullt moderna automaturaskande pelletspannor har sålts i sommar för 15-20 tusen så där ligger en möjlighet att komma lite billigare undan.
 
Första åtgärd vore nog att fylla på mer spån på vinden.

Sedan noga räkna igenom förbrukning/behov, och därefter jämföra pellets vs bergvärme.

Pellets skulle ligga på plus från början pga att huset är gjort för att eldas varmt. Dvs värmesystem/radiatorer, skorsten/vind och ventilation (självdrag) mår bäst av att det eldas i pannan. Med bergvärme måste man kalkylera med att alla dessa system måste åtgärdas också. (Inte nödvändigtvis, men sannolikt.)
 
Det finns ju annat som spelar in men den "dagliga" arbetsbördan för modern vedeldning motsvarar tiden och omaket att borsta tänderna.

Ett väl tilltaget modernt värmesystem för vedeldning mot ackumulatortank är inte särskilt svårt eller jobbigt att sköta.

Om ni är stabila nog att ha hund och katt så klarar ni en modern vedpanna.
Somliga matar hästen; vi matar pannan. Det ger oss värme och varmvatten i överflöd och sparar många tusenlappar, ca 7,5k i drift årligen om man jämför med motsvarande hushåll med bergvärme (enligt Vattenfalls statistik). Den mesta veden köper vi som långved och hugger upp: välkommen motion (jo faktiskt) under vinter och vår. När vi blir gamla/lytta/lata köper vi väl färdighuggen, kalkylen går ihop sig ändå.

Om rätt förutsättningar finns och om ni har minsta gnutta bonne i er kan ni fortsätta överväga ved. Vill ni så kan ni. Var isf beredda på att projektera själva och kanske möta en oförstående omvärld (så är det här i södern iaf).

Finns många fina trådar här på BH. Sök och dregla.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Stenolofanders: Någon gräns på oseriös information måste det väl finnas. Folk frågar ju för att få med verkligheten överensstämmande upplysningar,
Är gillapoängen så viktiga för dig så att du måste dra en sådan här historia?
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
kulle
Stenolofanders skrev:
Det finns ju annat som spelar in men den "dagliga" arbetsbördan för modern vedeldning motsvarar tiden och omaket att borsta tänderna.

Ett väl tilltaget modernt värmesystem för vedeldning mot ackumulatortank är inte särskilt svårt eller jobbigt att sköta.
(y)(y)(y) :p
 
johanpelle: Tack för ditt uppfriskande inlägg, ett gillapoäng till dig. Men du får nog förklara det där med "oseriös information" så att jag och trådskaparen (TS) förstår vad du menar.

Jag ville dela med mig av mina egna erfarenheter av att värma hus och varmvatten med ved år 2015.

Anledningar till detta:
A) jag läser och hör en massa "information" om ved som inte stämmer med mina egna erfarenheter.
B) jag ser att många övertalas att välja bort ved på grundval av denna "information"
C) jag ser att många människor ändå vill elda och därför ägnar väl så mycket tid och kraft att "myselda", vanligen i ineffektiva och miljöstörande eldstäder, som det krävs att tillgodose hela värmebehovet med ett effektivt vedsystem.
D) jag ser att (i Europa 2015) de flesta människor, som jag själv, behöver fler anledningar att röra på sig. Meningsfulla anledningar är, enligt mig-för mig, bättre än meningslösa.

Jag gillar ett effektivt uttnyttjande av lokala biobränslen bl a därför att det minskar samhällets beroende av el och fossila bränslen. Jag gillar ved därför att det passar mig.

Andra får tala för andra värmekällor utan att jag kallar det för "oseriös information".
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, mycket intressant att läsa när man är så dåligt insatt i ämnet.

Har nu också fått tillgång till den faktiska förbrukningen för 2014, men vet inte om jag vågar dela med mig... :(
Slutnotan är 40k kWh... Men, stort hus med 242 m2 uppvärmd yta, mycket slöseri t ex ett bastuaggregat som står på ofta och länge, kan göras isoleringsförbättringar etc.
Plockar man bort hushållselen, ca 5-6000 kWh, hamnar vi på runt 90kWh per dag för varmvatten och uppvärmning. Dessutom bor vi i norra Norrbotten.

Har svårt att jämföra på nätet då de flesta bor söder om Gävle...

Hur som haver, upptäckte igår att pannan inte funkar som den ska, timerfunktionen funkar inte, vilket säkert skulle spara ihop en hel del om man gick ner på spartemp under nätter och då man inte är hemma.
Hade vi bara haft den funktionen plus lite smartare livsstil tror jag vi kunde spara ihop några kWh per år, enkelt utan större uppoffringar.
Men om man inte kan sätta igång funktionen på pannan, då är jag intresserad av att byta ut den.

Då lockas jag faktiskt av en kombipanna med el och ved. Jag gillar att hålla på med ved, det är billigt, mindre risk för prishöjning jämfört mot pellets, plus att jag kan göra mycket själv och har en del redskap redan. Kan skaffa en del ved själv under vintern då vi har lite marker i familjen.
Använda el de varmare månaderna och ved under höst/vinter, när det är riktigt kallt.
Så om nån timme när jag slutar, tänker jag ringa vår vän på VVS-firman och höra hans tankar och rekommendationer.
 
Äldre hus (mindre isolering) i Norrbotten, 242 m2 uppvärmd yta, ingen FTX(?), inget snålande, samt många bastutimmar - ja då är väl ca 40 kkWh inget konstigt.

Det positiva är ju att det finns stor besparingspotential!
 
INTE kombipanna! NEJ nej nej.
Hellre en riktig vedpanna som är gjord för ändamålet, sedan stoppa in elpatroner i acktanken istället.
En kombipanna är en kompromiss, och det är i längden inte bra.
Sätt i elpatronerna i acktanken så har du en schysst backup till den vad-det-nu-är-för-sorts panna du installerar.

(om det nu inte blir vp)
 
Kombipannor är som regel helt värdelösa till vedeldning. En vedpanna ska innehålla lite vatten (40-50 l) för att hålla ned förlusterna. Elpatron i kombipanna blir också dyrt eftersom förlusterna blir stora.

Tandborstning kan kombineras med andra sysslor om man har bråttom men knappast asktömning av panna, laddning av ved, inkörning av ved och tändning av pannan. Såg t.ex. en gymnasiekille med moped som borstade tänderna samtidigt som han åkte till skolan med hög fart :D
 
Har du möjlighet att gräva jordvärme?

Sparar in många tusenlappar jämfört med att borra om man har plats på tomten.
 
Vedeldar sedan två år, fanns i huset när vi köpte det. Enligt en god vän som jobbar på Nibe kostar vedeldning 30 öre kwh, sen håller jag med om att det faktiskt är ganska trevligt även om det är jobbigt ibland. Pallar man inte med hugga/klyva/stapla/elda/aska får man välja nått annat. Var och en har ju fri vilja, eller hur?
 
Jordvärme är det ingen som pratar om här uppe utan det är bara bergvärme som gäller.
Är lite orolig över investeringskostnaden dock...

Men hur funkar elpatronen i en vedpanna? Funderar om den är dyrare än en elpanna? Tänker mest på om man missar att elda nån dag eller så.

Tror iallafall att vi ska installera en kassett i öppna spisen i källaren, installera en täljstenskamin på ovanvåningen och tilläggsisolera vinden. Plus nogrannare koll på elslöseriet!
 
Tjena, köpte mitt hus för 6 år sedan, då satt det än kombinerade el- olje panna, körde upp oljan som va kvar och slängde ut pannan. Bytte till en beg kombipanna (ctc 265) olja- el-ved. Köpte en Viking pelletsbrännare och satte i den i oljebrännarluckan. Funkade hyfsat, med det gick åt en j.....a massa pellets. Förra vintern sprack pannan och började läcka. Köpte då en focus P-E 20 pelletspanna (25000kr) och en nibe pb10 brännare ( 14000kr) och halverade pellets förbrukningen. Sitter även en elpatron i den som jag brukar ställa på 50 grader i fall man glömmer fylla på pellets. Arbetstemp på pellets har ja mellan 60-75 grader. Så om du byter till pellets, satsa på en nibebrännare, extremt driftsäker. Fredde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.