Och inte minst beror det på soffmodellen ;-)
 
Hej igen! Jag har gjort en ny test på planlösning. Vad tror ni om denna?

test1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bottenplan

test2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning.
 
Det är ju synd att du inte fick med ett enda fönster åt söder!

Det skulle jag verkligen sakna.
 
Jag tycker inte det var ett kliv framåt, den andra lösningen med T-form ger möjligheter till en mer öppen och luftig planlösning med fler fönster och mer veranda som blir mer användbar med skyddat läge.

Att ha sovrum med utsikt åt havet känns som bortkastat, vad ska man med den utsikten till i sömnen. Sovrummen är dessutom det rum idag som man spenderar minst vaken tid i, i motsats till kök och vardagsrum.

Jag hade satsat på T eller L form och öppen planlösning med dörrar ut mot veranda i söder och väster.

Om alla rum ska ha havsutsikt, som någon antydde, får man en planlösning med alla rum i fil, alla rum blir då antingen genomgångsrum eller så får man en motorvägshall bakom alla rum. Jag har sett några sådana bostäder, både hus och lägenheter, och jag kan inte säga att jag tycker det blir så lyckat. Nu blev det inte riktigt så i detta fallet, och det var ju bra i alla fall :)

Kaminen mot yttervägg är inte heller mest optimalt. Kanske skulle passa bättre där väggen mellan vardagsrum och kök slutar. Då ger den skön värme i vardagsrummet kalla kvällar också.
 
Mikael_L
Ja du har inte svarat på min tidigare fråga än.

Men jag har en till.
Vad söker ni för slags hus? Ett modernt, ett klassiskt? Ska insida och utsida ha samma stil, eller ska det se ut som ett nationalromantiskt hus från 1910 på utsidan men typ från 2015 på insidan.

Jag saknar en massa info om de grundläggande önskemålen (och förutsättningarna) för att ens klara av att börja fundera på hur huset ska vara.
Inte ens hur många sovrum eller vad ni vill göra inne i huset har jag hittat presenterat.

Jag skulle tro att en bra arkitekt först vill veta er vilja, innan man börjar med några detaljer. Och att rita upp väggar är detaljer i sammanhanget.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
thomasx skrev:
...
Jag hade satsat på T eller L form och öppen planlösning med dörrar ut mot veranda i söder och väster.
...
Det ligger mycket klokskap i detta!

Kanske ett L öppet mot sydväst, där man kan ha en frukostmatplats i SSV en solig del för dagens D-vitaminhämtande i S och en kvällsdel i SV?

Hur är de förhärskade vindriktningarna?
Kan huset vrida och läggas i valfri riktning?


OT
I min barn-/ungdom hade vi en granne på Tjörn som hade en liten badstuga/sjöbod alldeles nere vid vattnet.
Stugan stod på hjul på en cirkelformad räls, så den kunde vridas runt, så den lilla veranda-delen ständigt var vänd mot solen och från vinden.
Huset var naturligtvis inget enkelt sportstugebygge.
 
Ot: Hur citerar man någon? När jag rycker på citera så händer det inget...
 
Marcus Persson skrev:
Ot: Hur citerar man någon? När jag rycker på citera så händer det inget...
Funkar fint här. När jag klickar på "citera" på din post så skrollar sidan ner till snabbsvar-delen under tråden och ditt citat är inklistrat.
 
Mikael_L skrev:
Har ni några begränsningar, byggyta, bygghöjd, osv
Detaljplanelagt?
Det funkar inte, men om jag högerklickar på Citera->ny flik så funkar det! :)
 
Mikael_L skrev:
Ja du har inte svarat på min tidigare fråga än.

Men jag har en till.
Vad söker ni för slags hus? Ett modernt, ett klassiskt? Ska insida och utsida ha samma stil, eller ska det se ut som ett nationalromantiskt hus från 1910 på utsidan men typ från 2015 på insidan.

Jag saknar en massa info om de grundläggande önskemålen (och förutsättningarna) för att ens klara av att börja fundera på hur huset ska vara.
Inte ens hur många sovrum eller vad ni vill göra inne i huset har jag hittat presenterat.

Jag skulle tro att en bra arkitekt först vill veta er vilja, innan man börjar med några detaljer. Och att rita upp väggar är detaljer i sammanhanget.
Här är lite vad vi tänkt:
* Gotlandshus i modern stil i 2 plan. gotlandshus_gnisvrd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* Lika enkelt att ta sig till altanen som till framsidan av huset där trädgården ligger.
* Stor tvättstuga, gärna i kombination med groventré
* Rum/gäst nere
* Wc/d nere
* Wc/d/bad uppe (+ Bastu om den får plats)
* Mycket förvaring
* Insynsskyddat från gäststugan.
* Ca 100 m2
* Avskilt vardags/tv/musik rum. (Man ska kunna se på tv utan att hela huset vaknar)

Mycket bra tråd du föreslog, står mycket matnyttiga grejer!

Huset kan vridas något, men eftersom tomten är som den är, så tror jag det bäst att det ligger som i skisserna.
 
Kul att se att du blivit inspirerad av en mer rektangulär planlösning vilket jag tycker är bra ur energisynvinkel. Jag har uppdaterat vår planlösning på min blogg om du vill se mer detaljerade förklaringar för inspiration. Gå in under albumet planlösning.
Om du vill ha lite kommentarer på din nya planlösning så tänkte jag på att känslan över att det sticker ut en vägg mitt ut på matbordet skulle kunna kännas lite konstigt.
Trappens placering var det svåraste tycker jag i vår egen planlösning. I din tycker jag är bra men vill ni inte utnyttja solen mer från väster o försöka placera den i norr läge på något sätt istället? Sen ska den kopplas samman till plan 2 oxå på ett smidigt sätt och utnyttja väderstrecken där med. Försök att få in ljuset från 2 olika håll där oxå om möjligt.
Enligt mig är det bättre med en stor hall med mycket förvaring så att det inte blir trångt där o skippa Tvättstuge ytterdörren ut där. Detta pga ni kommer annars bara använda tvättestugan som entré tyvärr. Har sett att det blir så ofta i praktiken när vi hälsar på vänner när de har fest eller till vardags, att vi går genom tvättstugan iaf. Onödigt tycker jag ur energisynvinkel att ha 2 ytterdörrar. Er hall är väldigt långsmal med mycket dö yta oxå längre fram tycker jag. Man vistas inte så mycket i hallen, badrum, tvättstugan heller. Vill ni ha ert sovrum på bottenvåningen mot väster? Det blir väldigt varmt på sommaren att gå o lägga sig där när solen har legat på under dagen. Bättre att utnyttja väster o söder till de rum ni spenderar mest vaken tid på dygnet, tipsar jag om. Toa o handfat gillar jag inte att ha nära varandra av hygieniska skäl. Spisen skulle jag placera mer åt gästernas håll istället för att titta in mot en vägg. Jag gillar heller inte öppen planlösning vilket jag är glad för att vi planerade in vägg mer skjutdörrar istället. Jätte skönt när sambon tittar på TV o jag kan stänga om mig utan att han behöver störas av vattenkokaren i köket. Kolla nya uppdaterade bilder på min blogg för inspiration på TV rummet oxå. Bra att ni har minskat på antal ytterdörrar då det räcker med en åt altanen åt söder o sen har ni ju en åt öster också Mer behöver man ju inte, precis som ungefär. Jag skulle placera hela köket åt söder om jag vore er. Då söder sidan ger morgonljus ca kl 8.00 på vintern redan, lunch, samt eftermiddagen oxå. Solen lyser lite in i väster på vintern för oss pga att vi bor högt upp på en kulle med sjöutsikt o lite träd i vägen. Solen står ju också väldigt lågt ned på vintern. Har ni ingenting i vägen så blir det mer ljus för på vintern i väster förstås. Är ni mest i köket på kvällarna? I Tv rummet på kvällarna efter jobbet? Vad har ni för krav? Sen är det bygglovs regler som ska följas också, tex handikappsanpassning osv. Prata med er handläggare på kommunen på bygglov om tips o råd också. Vi fick massor av planritningar o regler om det.
 
  • Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
Lite mera feedback..

Jag hade..
1. spegelvänt möbleringen i vardagsrummen för att inte sitta med ryggen mot kök och matplats där folk rör sig vilket skapar otrygghetskänsla och man lär vända på huvet så fort någon kommer eller skramlar oroande mycket i köket.
2. disponerat allrummet på ovanvåningen annorlunda då just nu största ytan hamnar utanför badrummet som är svåranvänt. Det är vid fönsterna man vill sitta och hellst ha större yta.
3. flyttat på trappan mot öster då det är synd att trappan ska få finaste utsikten.
4. funderat på om inte tvättstugan ska vara på ovanvåningen där sovrummen är och smutstvätten "produceras" och sedan ska läggas tillbaka i garderoberna. Fast samtidigt är det skönt att ha nära till tvättstugan från kök.
5. provat att rita ett smalare hus. Någon kommenterade tidigare att det då måste bli rum i fil vilket jag inte håller med om. Har ritat många smala hus utan långa korridorer. Jag hade provat med 5,6 till 6 meters bredd invändigt.
6. för mig ser inte gotlandshuset modernt ut utan traditionellt. Om ni vill bygga 1,5 plans hus går det att få till men jag ställer mig lite frågande hur det ser ut med ett 2-planshus. Kommer bli ett stort tak med 45 graders lutning. Görs huset smalare kan det nog fungera bättre.
7. bara valt att ha en huvudingång till huset. Vill man till tvättstugan så ligger den ändå precis intill när man kommer in så som ni ritat nu. Varför trampa in med skitiga skor i ett utrymme man använder för att få saker och ting rena? Men jag är medveten om att många ändå vill ha det så.
8. kryddat huset med lite öppet upp i två plan i delar av huset då det ser ut att som det finns mer utrymme över i ovanvåningen i nederplanet. Till exempel haft öppet upp där soffan i allrummet på ovanvåningen just nu står.

Trevlig helg!
 
  • Gilla
Drömma och 2 till
  • Laddar…
Jag hatar trappor! :)

Alltid när man gjort en bra lösning så har man förmodligen glömt trappan...
Jag ritar och ritar... :) Har nått annat på gång nu. L hus. Jag vill att huset ska kännas "mysigt" utan för den skull att det ska kännas trångt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.