Hej,

Vi kommer bygga nytt hus på mindre ort några mil från Göteborg.

Hur gör man egentligen med telefoni och internet idag. Är det någon idé att dra koppar längre, eller är det fiber som gäller?

Om fiber, vem ska man kontakta, kommunen, Skanova, eller får man kolla med varje enskild operatör?
 
L
Kolla först med kommunen, vad som finns.
 
Tack för svar, börjar med att kolla med dem.
 
A
Undersök i första hand möjlighet till fiber. Det kan vara en dyr investering men kommer vara ganska framtidssäkert.

I andra hand, undersök om det finns eller kommer finnas bra 4G-täckning (eller åtminstone 3G), då är det bara att smälla upp en liten 4G-router.

Koppar bör vara ditt absolut sista val. Möjligen om det råkar finnas en telestolpe några meter från huset och inga andra alternativ är rimliga för tillfället. Det finns ingen leverantör som egentligen vill tillhandahålla koppar eller tjänster över koppar, och även om det ofta är relativt lättillgängligt är det en lösning som är på väg bort och som kommer fortsätta att bli både sämre och dyrare.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Normalt drar man inte kopparlina längre utan det är fiber som dras.
 
A
Nerre skrev:
I mina ögon är det 3G/4G som är sistahandsvalet, trafikmängderna är problemet.

[länk]
En prisjämförelse från 2013 säger inte så jättemycket. Man får givetvis se till att välja ett abonnemang som är anpassat för permanent datauppkoppling, inte något generiskt mobilabonnemang.
 
Priserna för datamängd har INTE gått ner sen 2013, snarare tvärtom.

Hemma gör vi av med ungefär 400 GB i månaden på fyra personer (två vuxna och två tonåringar). På ett annat forum var det nån som funderade på att skaffa 4G för han tyckte ADSL var så långsamt. Men så kollade han i sin router och såg att han gör av med 120 GB i månaden.
 
Familjen har ganska tung internetanvändning så 4G ser jag tyvärr mest som en tillfällig nödlösning. Annars hade det givetvis varit väldigt bra att slippa dra koppar eller fiber.

Har man "rätt" att få koppar indraget fortfarande om det inte skulle finnas möjlighet att få fiber till rimligt pris?
 
Redigerat:
Man kan ju alltid förbereda för koppar. Är det luftledning som gäller i området så kan man vara förutseende och dra VP-rör till taknocken (där en framtida luftledning lär komma in) från den plats man tänker ha eventuellt ADSL-modem. Är det nergrävda ledningar så kan man gräva ner slang i gräsmattan så det är enkelt att dra in.

Jag tror inte du får kabel indragen om du inte beställer fast telefoni. Men idag tror jag att de tar ut den verkliga kostnaden för att dra in telefon (förr kostade det alltid lika mycket, oavsett var du bodde), så det beror ju väldigt mycket på var man bygger. Men har man förberett så går det ju att hålla kostnaden nere.
 
Man har inte rätt att få någonting indraget.

PTS kan tvinga Telia att tillhandahålla 1 Mbit/s, det är allt. I ett sådant fall levererar givetvis Telia i första hand via mobilnätet.
 
mycke_nu skrev:
Man har inte rätt att få någonting indraget.
Man kanske inte har rätt men har man tillräckligt stor plånbok står nog leverantörerna i kö för att dra in vad helst man önskar. Det är dock nog inte många som har en plånbok i detta format. :)
 
mycke_nu skrev:
Man har inte rätt att få någonting indraget.

PTS kan tvinga Telia att tillhandahålla 1 Mbit/s, det är allt. I ett sådant fall levererar givetvis Telia i första hand via mobilnätet.
Ja men har man sett. De har faktiskt vässat LEK en hel massa lite så där tyst och stilla.

Tidigare fanns det ju en skrivning om att den dominerande operatören kunde tvingas. PTS försökte nyttja det mot Telia men domstolen slog fast att Telia inte var domminerande och vipps så fanns inget lagkrav alls.
 
År 2009, när el och vattenledningar drogs till det nya området med 6 tomter där jag bor drogs även koppar-teleledning till kopplingsskåpen.

På hösten 2010, när vi skulle flytta in i det nya huset beställde vi inkoppling av telefon hos TeliaSonera.
Så oktober 2010 kopplades vår trådburna telefon in, ADSL kopplades in och vi kunde börja använda vårt nya boende.
Pris för inkopplingen var 7.000 kr, och utfördes av ElTel (All tråd var alltså redan dragen).

Varför skulle det inte kunna göras idag, 4,5 år senare?

Nu bor jag rätt långt från telestationen, drygt 5 km, så jag får nöja mig med 6 mbit/s.
Men det räcker för våra behov.
December hade vi 63 GB trafik. Vad hade det kostat med mobilt bredband?

Var och kikade hos närmaste grannen igår och kolla hans uppkoppling med hjälp av bredbandskollen.
Hans Tele2 3G/4G nådde upp till 1,3 mbit/s. Vi har ingen vidare mobilkontakt här heller :(
 
L
aldrigklar skrev:
Undersök i första hand möjlighet till fiber. Det kan vara en dyr investering men kommer vara ganska framtidssäkert.

I andra hand, undersök om det finns eller kommer finnas bra 4G-täckning (eller åtminstone 3G), då är det bara att smälla upp en liten 4G-router.

Koppar bör vara ditt absolut sista val. Möjligen om det råkar finnas en telestolpe några meter från huset och inga andra alternativ är rimliga för tillfället. Det finns ingen leverantör som egentligen vill tillhandahålla koppar eller tjänster över koppar, och även om det ofta är relativt lättillgängligt är det en lösning som är på väg bort och som kommer fortsätta att bli både sämre och dyrare.
Jag vet inte hur "dyrt" det är. Om du ser det som så att du får billigare internet, samt billigare telefonkostnader. Ja, då är hela kostnaden endast en form av lång, avbetalning. Du går säkert plus efter 25 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.