murak
Vi, som många andra, försöker få ihop en kalkyl på ett nybyggt 1 1/2 hus som vi känner att vi har råd och kommer att trivas med. Banken har varit positiv till köp av tomt och Smålandsvilla innan, men vi vill ha nått annat så därför har vi fastnat för en mindre tillverkare som låter oss göra fler ändringar. Mer frihet medför dock så klart mer ansvar, därför söker vi svar och åsikter. Om ni undrar om vår bakgrund/förutsättningar så är det bara att fråga (30+ par med annalkande påökning, båda jobbar, båda friska)

KHAeSTL.jpg

Trähus bottenplan 88kvm + övervåning ??kvm, takstolar 45x220mm cc1200mm, locktäkt stryks med oljelasyr grå (liknar järnvitriol), dubbla energiglas+argon, ctc luft-vatten m golvvärme nedre plan, isolering tak 195+195mm min.ull, tak aluzink pannplåt, väggar 195mm+70mm min.ull, golv 45x220mm bjälkar cc600mm, mellanbjälklag 45x195mm bjälkar, kamin 7kw, kök ikea (vi står för inköp, ikea för montering), grund 4x gjutna strängar, nedervåning väggar spacklade o målade gipsskivor med laminatgolv, ovanvåning endast uppdragna V/A rör + el för toa samt isolering och gipsskivor samt spånskiva på golv(inga innerväggar/elutag/vattenelement/toa-inredning ingår), Tomt (södra Sverige) på 2400kvm med kommunalt V/A och el framdraget har vi reserverat, bygglov kommer troligen inte vara något problem då många andra byggt värre saker i samma område.

Det känns som det är tusen saker att tänka på, så därför är INGA frågor onödiga i denna tråd. Förhoppningsvis kommer den andra i liknande situation till hjälp. Högt i tak så att säga :)

1: På tal om högt i tak, är 2,38m för lågt i takhöjd, nedre plan? Vad borde det kosta att höja det 10 eller 20cm?

2: Kommer golvet på ovanvåningen att svikta när man springer över det med tanke på att allrummet/köket är så stort (se planlösning) och mellanbjälklaget består av 45x195mm bjälkar?

3: Förutsatt att det finns friskluftsintag i sovrum/allrum nere samt utluft i badrum/köksfläkt/kamin och toa uppe, kommer luften att vara tillräckligt frisk för människa och hus? Vad kostar det extra att installera en hygglig ventilation med värmeåtervinning?

4: Sparar man pengar på (med den isolering/uppvärmning tidigare nämnd) att sätta elradiatorer under fönster i övervåningen, jämfört med att dra upp golvvärme/vattenradiatorer? Det kommer alltid vara öppet upp i trappan.

5: Bör man ha OSB skiva i köket där man skall montera hyllor, eller kan man leva med att ha endast gips och leta reglar att fästa i?

6: Kan man lita på att entreprenören som gjuter grunden har koll på vilken marktyp det är och gör dränering om så behövs? Vem kan man fråga (för rimlig peng) om sådana pålitliga råd som gäller grund?

7: Tjänar vi på att låta ikea montera köket? Vi kan ju dra av mha ROT. Kommer det bli lika billigt om vi låter hustillverkaren montera det?

8: Vilka försäkringar bör vi ta iom att det är ett litet företag vi har att göra med? Konkurs, förseningar etc?

Kommer uppdatera tråden med frågor vartefter. Kommer också försöka hålla den ren så att andra kan ha nytta av den. (y) Om någon vill använda planlösningen så hade det varit jättesnällt om ni frågade först :)

Stort tack på förhand!
 
Nu är jag absolut ingen expert, men 240 cm till tak är det normala. Om ni sedan vill ha högre är en smaksak.
Angående köket antar jag att en Osb eller att kottla är på sin plats. Förövrigt kan ni inte nyttja rotavdraget i ett nybygge.
Är det någon markundersökning gjord på tomten? Det kan annars vara väl investerade pengar.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
1. 238cm är enl standard och blir förmodligen inte speciellt billigt att ändra

2. Att ha en spännvidd på 7m på 45x195 är omöjligt, det borde vara ngn balk eller likn som inte syns ritningen.

3. Luftkvaliten kommer nog att vara väl så bra men komforten blir förmodligen bättre då du slipper kallras vid tilluftsventilerna. Dock bör man tänka till eftersom det verkar som om ni inte ska färdigställa övervåningen. Kostnaden har jag ingen aning om men till mitt hus på 240m2 och inkl kylaggregat kostade matrl 60tkr. Så en matrlkostnad på 40tkr + installation kanske.
Bättre att ni lägger pengarna här än på högre väggar.

4. Det är nog att vara lite dumsål känns det som. Har ni vattenburen värme för övrigt så hade åtmindstone jag fortsatt med det på övervåningen.

5. Absolut osb. Blir så mycket lättare att fästa upp saker.

6. Dränering runt husgrunden ska det vara. En markundersökning är som tidigare sagts en bra ide.

7. ROT gäller inte vid nybygge och kolla med huslev om inte denne har ett bra avtal på kökslev.

8. Här har jag eg ingen input men se till att INTE betala något i förskott...

OBS, jag är absolut ingen expert!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
3. Boverket ställer krav på energideklarationen. Där ingår 0.35 liter/sekund och kvm i ventilation. Du får inte ihop det utan värmeåtervinning. Ska du köra luft/vatten för uppvärmning krävs alltså något annat system för ventilation. Fundera igenom hur du tänker dig uppvärmning och ventilation, speciellt som du har en kamin också.

7. Du har inget ROT i nybygge.

8. Se till att de har de ansvarsförsäkringar som krävs. Du är enbart tvingad till ett färdigställande-skydd. Billigast är att sätta in pengarna på ett konto istället för att köpa en försäkring. I övrigt gäller att lusläsa och förstå entreprenad-avtalet. Det är mycket hårt vinklat till entreprenörens fördel. Fokusera på vites-klausul, vad godkänd besiktning egentligen innebär och när du ska betala för olika moment. Din bästa försäkring är att betala i efterskott efter att fel vid besiktning är åtgärdade.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Utmärkt svar, tack för det! Här kommer en till.

9: Kommer det bli en merkostnad om man väljer en frånluftsvärmepump, typ Nibe 750, istället för en luftvattenpump? Fördelen är så klart ventilation och bra utbyte de kvällar man eldar i kaminen?

Stort tack på förhand!
 
1. 2,38 meter är inte bara lågt, det är olagligt. Har du otur med kommunen får du inte ens flytta in.
2. 195 mm kommer nog inte funka.
7. Busenkelt. Gör det själv.
8. Det obligatoriska färdigställandeskyddet skall hjälpa er vid konkurs. Inte vid försening (tror jag)
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Ang takhöjd så har Haavard helt rätt, 240cm är det minsta. Dessutom kanske det inte blir så dyrt att få ngn decimeter extra beroende på hustillverkaren.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Väl hellre ett lågbudgethus och slipp sömlösa nätter och kanske även få pengar över till annat än att välja ett hus som ska anpassas efter era önskemål...det blir lätt mycket dyrare när det finns mängder av val.
1. Var vill ni bo
2. Vad behöver ni...inte vill ha... ;)
3. Kostnader

Det är som att köpa en bil... ;)
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Bara en tanke kring den snart kommande utökningen av familjen. Borde ni inte satsa på att ha mer än ett sovrum färidigt. Förstår det som att ni inte inreder ovanvåning direkt. Tänk på att det tar tid och pengar
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak skrev:
Utmärkt svar, tack för det! Här kommer en till.

9: Kommer det bli en merkostnad om man väljer en frånluftsvärmepump, typ Nibe 750, istället för en luftvattenpump? Fördelen är så klart ventilation och bra utbyte de kvällar man eldar i kaminen?
9. Nej, för att du måste välja en annan produkt för värmeåtervinning/ventilation (tex FTX) om du satsar på luft/vatten. Just Nibe 750 är populär för den innehåller "allt" samtidigt som Boverkets krav uppfylls. Att "alla" småhus-tillverkare har den som första-val är lätt att förstå. Själv skulle jag dock aldrig välja den.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Några små kommentarer:

1. Takhöjd
Jag har 2,42 meter i mitt hus. Varför? Jo, 2,50 m är nog ett vanligt riktmärke.
Min byggare (huset är lösvirkes platsbyggt) föreslog 2,40, för då kunde han göra hela stommen genom att köpa 4,8 m reglar 45x220 och dela på mitten. Detta skulle ge bäst ekonomi.
Och med syll och hammarband blev det 2,42 invändigt.

5. Köksväggar
Jag har vanlig enkelgips i köksväggarna. Men inga överskåp.
Skall du ha överskåp på innerväggen så blir det väl mest ekonomiskt att kortla som snowballtwo skrev.

6. Dränering
Beror på markens beskaffenhet.
Hos mig finns ingen dränering. Behövs inte tyckte KA efter att ha tittat på schaktbotten.
Det kan nog grävarkillen avgöra. Men är det lera/silt skall man nog dränera.

7. Montering av kök
Detta gör de flesta normalhändiga snabbt och enkelt själva.
Allt är ju tillpassat i perfekta bitar, bara att pussla ihop :)


I övrigt så behövs nog en balk som bär upp mellanbjälklaget över kök/vardagsrum.
Och jag är lite tveksam till planlösningen. Den är så extremt öppen, på båda planen.

Bra början dock. Lycka till med fortsättningen!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Jag saknar en groventré på ritningen. Kanske inget måste, men praktiskt när kommande barn har varit ute och blivit blöta o smutsiga.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Tack för alla svar! Ovärderlig!

fubar skrev:
Jag saknar en groventré på ritningen. Kanske inget måste, men praktiskt när kommande barn har varit ute och blivit blöta o smutsiga.
Vi hade gärna haft en sån, men har kompromissat och kommer ha "grov" matta i hela entrén fram till toadörren. Vi hoppas att man får tillräckligt med utrymme att ta av och på overall då.

I övrigt har vi beställt 2,5m takhöjd nere, vilket kostade ca 20000kr extra. Halva innertaket försvinner också så det blir öppet upp över kök/allrummet i linje med trappan. Mer rotation på luften, mer rymdkänsla och inget svikt i golvet.

Vi skall prata med Garbo idag angående försäkring.

Vi kommer behålla luft/vatten pumpen och ha osb-skiva i köket o badrummet. (detta ingick tydligen redan)

Vi kommer vara i kontakt med de som gör grunden och fråga angående dränering. De har gjort andra arbeten i området så de borde känna marken väl.

Stort tack och fortsätt gärna kommentera! :)


ovanvåning halvöppen-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tittibitti och 1 till
  • Laddar…
Det ser jättebra ut, stor lekyta för barnen uppe. Ibland får man kompromissa. Fråga bara, varför inte enplanshus?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Trevligt med takhöjden men personligen skulle jag inte bygga så öppen planlösning om jag inte har ett separat tv-rum för barnen. Så av den anledningen hade jag valt att behålla övervåningen som ni tänkt från början. Och så hade jag föredragit en större hall, kan ni inte flytta trappen lite åt vänster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.