Hej jag har nyligen installerat ett FTX med roterande värmeväxlare och på vintern så är det ju oftast ett jäkligt torrt inomhusklimat. Min tanke för att få lite fuktigare luft är att strunta i att tappa ur badkaret på kvällen utan låta det stå fyllt efter bad så att fukten kan tillföras tilluften med den roterande växlaren. Låter det som en galen idé? Plus så tar man väll tillvara på värmen i det varma badvattnet istället för att skicka ner det i avloppet?

Eller kan det bli FÖR fuktigt?
 
Hej själv och välkommen till Bygga hus-forumet!

Det är nog ingen risk att det blir för fuktigt.
Dels så ventileras ju luften ut bland annat från just badrummet,
dels så märker du snabbt om imman på badrumsfönstret inte försvinner på en timme eller så.
Och du kommer snabbt att märka om det börjar växa svartmögel i kakelskarvarna och handdukarna börjar lukta unket.

Men samtidigt tror jag inte att det gör så stor skillnad.
Frånluften tas ju som sagt till stor del från badrummet.

Men värmen tar du ju tillvara i alla fall.
Samt får ett ständigt ofräscht badkar :p

Jag har nu 34% RH i mitt hus, byggt år2010.
Har ett motströms FTX-aggregat, roterande lär vara bättre på att behålla fukten.
Första vintern hade jag problem med torrsprickor på fingrar (mycket otrevligt),
men kroppen har vant sig så nu går det bra.
Sådana här är bra vid torrsprickor på fingertopparna:
large_fingerplaster.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Min erfarenhet är tvärtom att FTX med roterande värmeväxlare bidrar till ett ganska fuktigt (eller mer hälsosamt) klimat inomhus vintertid.
I tidigare självdragshus har vi haft ner mot 20-25% men i nuvarande hus (byggt 2013) så är det betydligt mer.
 
Du lär nog inte få mycket fukt från ett upptappat bad, ytan där avdunstningen sker är alltför liten och när väl värmen avgår kommer avdunstningen att minskas.

Köp några luftfuktare istället och placera ut...

Vi har bara mekanisk frånluft och ligger utan luftfuktare på 10-15% när det är minus ute... Med luftfuktare (3 st. totalt) kan vi hålla runt 30%.
Vi har några billigare luftfuktare från Clas Ohlson tror jag det är denna (fast äldre modell): http://www.clasohlson.com/se/Varmluftsfuktare-Vicks-VH750/36-5963
 
Låter som en bra idé tycker jag.
Jag har själv gjort så.
Det kommer inte göra någon jätteskillnad på luftfuktigheten, men många bäckar små.
Jag slutade dock när det blev mögel på trälisten precis intill badkaret, men det var bara att torka av.
I mitt fall var det bad så gott som varje dag.

Som nämnts ovan så är luftfuktare (i sovrum) också en bra idé.
 
Ja det är barnet i familjen jag tänker på som envisas med torrhosta på kvällarna, tänker att ett fuktigare sovrum skulle hjälpa hostan.
 
Jag är skeptisk till att det faktiskt medför någon nytta att lämna badvattnet... Avdunstning är en rätt knepig formel, eller formeln i sig är inte så knepig men variablerna är svåra att få rätt. Ytan är inget problem men sen handlar det om att veta temperaturdifferenser och fukthalt i luft samt ytan på vattnet och luftrörelse.
Ser man till en yta på 1 kvm och räknar på 20 grader inne och en medeltemp på vattnet på 30 grader (varmare i början men svalnar snabbt av) samt väldigt torr luft som i princip står stilla så kan du med god tur komma upp i kanske 1-2 deciliter per timme. En rätt stor del av denna vattenånga kommer dock att återkondenseras och övergå till vatten igen innan den hinner övergå i gasform och sen beror det på temperatur och luftfuktighet hur stor den avdunstande luftfuktigheten ger men säg max. 50% under förhållandena med väldigt torr luft... Eftersom du inte heller återcirkulerar all luft i huset kan inte förhöjningen ens bli märkbar skulle jag tycka...

En rätt billig luftfuktare avverkar runt 3-4 deciliter vatten per timme med 100% luftfuktighet...

Så, ja, till en viss del kan badvattnet hjälpa men det är nog inget som hjälper barnens torrhosta tyvärr.

Finns ju även med nattlampa... :)
http://www.netonnet.se/art/hem-och-...e/bionaire-luftfuktareultrasonic/188653.6973/
 
Det blev till att köpa en luftfuktare till sovrummet, funkar kanon, förutom att hygrometern var kass, den har nog en felmarginal på säkert 10% åt båda hållen. Lär nog ha en extern ordentlig om man vi se några hyfsat sanna siffror.
 
Också min erfarenhet av några olika avfuktare, den inbyggda hygrometerstyrningen fungerar ganska dåligt. Bättre med luftfuktare där det går att reglera ångan mellan min och max kapacitet samt ha hygrometer på annan plats i rummet.

Vilken modell av luftfuktare blev det?
 
Se bara till att göra rent luftfuktarna emellanåt. Legionella m.m. har en tendens att trivas i dem.
 
Ja absolut. göra rent och torrställa när den inte används. fast om man använder det man fyller på inom 24 timmar så finns det inte tid för legionellatillväxt då det tar betydligt längre än så för legionellatillväxt i rumstempererat vatten.

Inaktiviteten hos legionellabakterien infaller redan vid 20°C dock, så i rumstempererat vatten så är legionellatillväxten EXTREMT liten. Nästan alla fall av legionellasmitta i Sverige har kommit av för låg temperatur i tappvarmvatten där det har väldigt lång tid på sig att växa till sig. (Här snackar vi månader)

Men jag kommer att göra rent min luftfuktare iallafall :p
 
Men du hade väl valt en modell där vattnet förångas...i så fall är det "ingen" risk för legionella.
 
så förångningen tar död på legionellabakterier menar du? Det hade jag ingen aning om. Har du nån länk man kan läsa mer om det? Jag har googlat men inte hittat något som styrker det nämligen.
 
Det finns olika sätt att skapa ångan. Vissa aggregat kokar vattnet så det blir ånga vilket borde ta död på legionella medan andra är "ultrasonic" som skapar kall ånga med ett piezoelektriskt element. De förstnämnda drar mer el (några hundra watt på max) och det blir varmare i rummet medan de senare tydligen också kan ha viss kompletterande uppvärmning av ångan för att öka kapaciteten. Stod även att aggregatet ovan har "jonisering" för ta död på bakterier men hittade inget om just legionella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.