Hej!

Jag har en GreenLine HT+ (9kW tror jag) med golvvärme på bottenplan och övervåning samt radiatorer i källaren. Golvvärmen går idag via en shunt och källaren på den "gamla" systemet, alltså direkt på pumpen. Eftersom jag generellt sänkt värmen så är det rätt kallt i källaren för att få ok värme på övervåningen.

Nu önskar frugan att vi värmer även källaren och jag inser att mitt system inte är det bästa för att få den värme jag önskar i källaren utan att det blir knas med golvvärmen.

Min fråga är helt enkelt vilken inriktning ska jag ta? Byta ut alla radiatorer i källaren och överdimensionera dem för att köra lågtemp överallt?

Jag har även en styrning till GV som jag blivit rådd att inte använda (8 termostater med rumsgivare).

Tackar på förhand

Johan
 
Du har en separat shunt och fördelare till golvvärmen? Vid fördelaren bör du ha en termostat som du kan styra värmen på golvvärmeslingorna med, eller?

Om så är fallet kan du höja värmen på dina radiatorer, det som går via shunten som sitter i VP. Termostaten vid golvvärmefördelaren ser till att vattnet i slingorna inte blir för varmt.

/PC
 
Det är alltid bättre desto kallare vatten vp får jobba med så att göra varmt vatten och shunta ner det till golven är inte optimalt. Hoppa över shunten och kör allt med låg temp byt raddar eller komplettera med 1 eller 2 st fläktkonvektorer i källaren dom ger hyffsat med effekt även vid låg temp..
 
PCLarsson: Stämmer bra att jag kan styra värmen. Men om jag höjer värmen till källaren så blir termostaterna ett krav antar jag.

smurfen72: Det vore det bästa, det blir troligen denna lösning i förlängningen.

Generell fråga, vid shuntning, förlorar man osunt mycket effekt av det? Dvs är det något jag skyndsamt borde åtgärda?
 
Jag har ett och ett halvplanshus med golvvärme på övervåningen och radiatorer på nedervåningen. Jag har öppnat mina termostater till radiatorerna helt. På övervåningen känner jag att jag måste ställa in termostaten (kopplad till golvvärmefördelaren) på en relativt låg nivå, allt för att det inte ska bli för varmt där uppe (sover där). På entréplan är dock radiatorerna anpassade för låg framledningstemp. Värmen stiger dock och behovet av värmetillskott där uppe är begränsat...
 
JohanKson skrev:
PCLarsson: Stämmer bra att jag kan styra värmen. Men om jag höjer värmen till källaren så blir termostaterna ett krav antar jag.

smurfen72: Det vore det bästa, det blir troligen denna lösning i förlängningen.

Generell fråga, vid shuntning, förlorar man osunt mycket effekt av det? Dvs är det något jag skyndsamt borde åtgärda?
Du förlorar inte mycket på shuntningen så ingen brådska.
 
peternicklas
Har samma typ av system som du beskriver. Element i källaren direkt kopplade på värmepumpen. Shunt som sedan reglerar golvvärmen. Allt styrs av en ute och en innegivare. Elementen i källaren är gamla och saknar termostat, sitter bara en kran. Tror jag har c:a 20% flöde i källaren och tempen ligger runt 18-19 grader. Golvvärmen är strypt in och har inga termostater.Om du öppnar för mer flöde i källaren, sjunker då tempen i golvvärmen?
Med rätt värmepump så borde du få tillräcklig temp överallt. Jag värmer c:a 200 kvm till 21,5 grader och 110 kvm i källaren till 18-19 grader. Kör allt med en 10 kW Luftvatten. Under -14 grader så går stöd i med hjälp av gaspannan. Huset byggt 1962 och är i tegel.
 
Problemet är mer att när det börjar bli runt 0-10 grader ute så är temperaturen för låg från pumpen = det blir kallt i källaren. När jag börjar använda hjärnan nu så kanske det är mer ett konfigurationsproblem med min värmekurva typ. Hur bör kurvan se ut om man ser till ditt system som mall, peternicklas?
 
Om man shuntar golvvärmen och anpassar temperaturkurvan efter raddarna, så blir systemet lika energieffektivt som om man hade raddar i hela huset. Detta ökar värmepumpens energiförbrukning med 10-20%, beroende på vilken värmepump man har:
http://www.energimyndigheten.se/Hus...resultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=2
TS värmepump fanns inte med i Energimyndighetens jämförelse, men det måste vara mycket annat som spelar in också. Vad använde de för typ av radiatorer i testet, t ex?

Ett alternativ till att byta radiatorer, kan vara att isolera källaren bättre. Om du snart behöver dränera om, så kan det vara värt att fundera på 20 cm isolering, istället för 10 cm, t ex. Jag föreslår naturligtvis inte att TS ska dränera om tidigare än nödvändigt, bara för detta...

TS: varför blev du avrådd att använda termostaterna? Var det en generell rekommendation, eller är det problem med just dina termostater? Jag tycker att det är självklart att termostater behövs ifall man vill hålla en bra temperatur både på bottenplan och i källaren, året runt. Åtminstone om man får in mycket sol genom fönstren. Så länge du ser till att termostaterna inte kan strypa mer än halva flödet, så är det väl OK?

Sen undrar jag: om du har för kallt i källaren nu under vintern, då måste det väl vara apkallt där nere på försommaren: då behöver ju bottenplanet nästan ingen värme alls? Eller har du en tempgivare i källaren som strävar mot 18 grader där? Isåfall, utan termostater på bottenplan, så blir det ju för varmt där. Alternativt har du redan bra grundisolering, så att de här säsongsvariationerna inte blir lika markanta. Jag har 10 cm elefantmatta utanpå lekastenar i mina källarväggar, från 1974...
 
Hej!

Att isolera källaren utifrån är tyvärr uteslutet. Halva källaren är isolerad med 100 mm isodrän. Fråga mig inte varför andra halvan inte är det...

Att byta radiatorer i källaren till kompaktradiatorer med högre uteffekt (ursäkta brist på fackmannamässiga termer, ni förstår säkert ändå! :) ) kommer jag att göra. Ska bygga om en relaxavdelning och tvättstuga nu så där byter jag till kompaktradiatorer dimensionerade för lägre temp.

Att inte använda termostater var det nog flera på värmepumpsforum som babblade om. Det var dock längesedan. Håller på att installera och testar mig fram lite nu idag. Varför inte mer än halva flödet? Förklara för en som inte begriper. :)

Japp, apkallt på försommaren, men vi har aldrig använt källaren mer än som förråd. Nu är det dax för att inta källaren också.
 
Håller med, perfekt att byta radiatorer där du ändå ska renovera.

Det där med att inte strypa mer än hälften av flödet, det behöver inte vara relevant i ditt fall. Om du har en shunt som låter värmevattnet cirkulera även när termostaterna har stängt golvvärmeslingorna, så bör det inte vara något problem (så länge du inte har några termostater på radiatorerna också). Jag vet inte säkert varför man inte bör strypa flödet alltför mycket. Kanske är det cikulationspumpen som får jobba för hårt, och bygger upp för högt tryck, men det kan även vara värmepumpen, som är optimerad för ett visst minimiflöde av värmebäraren?

Kanske var diskussionerna på värmepumpsforum mer kring att ha alla slingor styrda av termostater? Någon som vet mer kring detta?
 
peternicklas
En rätt injusterad golvvärme tillsammans med en värmepump fungerar bäst att köra utan termostater. Sedan stämmer det inte att golvvärme ger en högre energiåtgång. Vi har minskat vår förbrukning med 10 - 15% sedan golvvärmen och allt justerades in.
Har du någon utjämningstank/knäpptank eller motsvarande för att öka vattenvolymen?
 
Petterniclas: Fungerar bäst för vem? Det går inte att justera in så att man motstår säsongsvariationer, ifall man har källare. En meter ner i marken är det som kallast mitt i sommaren.
10-15% energibesparing med lågtemperatur-system stämmer bra med uppgifterna på Energimyndigheten. Sen finns det naturligtvis situationer då det inte blir effektivt/bra med golvvärme också.
 
Bäst att jag förtydligar innan någon annan korrigerar mig:
Att man måste ha termostater för att balansera temperaturen bottenplan/källare året runt och att det inte räcker med bara centralstyrning, det gäller ifall man har ett vanligt bergvärmepump-system. Dock har jag hört att det finns pumpar som kan hantera två olika framledningstemperaturer och två olika returtemperaturer, i två separata värmevattenslingor. Jag antar att en sådan pump växlar mellan att värma varmvatten, värmevattenslinga 1, värmevattenslinga 2? Med en sådan pump kan man dra nytta av att den ena värmevattenslingan är ett lågtemperatursystem och naturligtvis kan centralvärme fungera som enda styrningen. Jag vet inte vilka pumpar som skulle ha denna finess, men jag tror inte att Greenline HT Plus kan hantera detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.