Det är byggt samtidigt?

Går det en relativt skarp gräns för fukt/mögel jäms med det förhöjda taket?

Är det förhöjda taket på ena halvan av huset?
Tänker om det oftast t ex som här blåser från sydväst så kanske all fukt "blåser" över till den ena halvan av vinden. (Lite långsökt, men annars tycker jag att fukten borde vara relativt jämnt fördelad över vinden. Alternativt, punktvis där det ev finns luftläckor.)
 
Bowman
Oldboy skrev:
Förhoppningsvis får du kommentarer från fler nu efter helgerna. Det är alltid bra. Man har olika erfarenhet och kunskap. Har du tur har jag fel och det finns någon enkel och billig lösning. :p
Men hoppas inte för mycket, det är tyvärr sällan man kommer undan lätt och billigt när det gäller gamla hus. :banghead:
Ja vi får se.
Din terori låter rimlig och logisk.
Ja nu kanske renoveringspengen hamnar på nåt tråkigt som inte syns istället för nåt trevligt inomhus..

Tack för din hjälp!
 
Bowman
Oldboy skrev:
Det är byggt samtidigt?

Går det en relativt skarp gräns för fukt/mögel jäms med det förhöjda taket?

Är det förhöjda taket på ena halvan av huset?
Tänker om det oftast t ex som här blåser från sydväst så kanske all fukt "blåser" över till den ena halvan av vinden. (Lite långsökt, men annars tycker jag att fukten borde vara relativt jämnt fördelad över vinden. Alternativt, punktvis där det ev finns luftläckor.)
Det är lite svårt att säga faktiskt.
Men den förhöjda delen är halva huset ja.
Skall se in jag kan fixa en planskiss.
 
Bowman hur ser takbotten ut under yttertaket och även hur ser yttertaket ut
hur var det med husets läge,jag har sett liknande som ditt innertak,men det berodde på att assfaboard var kört ända upp till takbotten=0 ventilation där samt bar en 5" ventil i varje gavelspets,samt att huset låg i skogen
Jag ha även tillägsisolerat mitt så det är ca 35 cm utan problem
eftersom du har torrt längst ner verkar det inte troligt att det kommer från ytterväggarna,och inte via den difftäta pappen
 
Bowman
Elkludde skrev:
Bowman hur ser takbotten ut under yttertaket och även hur ser yttertaket ut
hur var det med husets läge,jag har sett liknande som ditt innertak,men det berodde på att assfaboard var kört ända upp till takbotten=0 ventilation där samt bar en 5" ventil i varje gavelspets,samt att huset låg i skogen
Jag ha även tillägsisolerat mitt så det är ca 35 cm utan problem
eftersom du har torrt längst ner verkar det inte troligt att det kommer från ytterväggarna,och inte via den difftäta pappen

Vet inte vad du menar med takbotten, men hela talet är nylagt för 5 år sedan.
Yttertaket är betongplattor, och typ vit väv under om jag inte minns fel. Eller var det kanske vanlig papp?
Huset ligger i skogen, men det är ganska öppet och högt läge. Inte en träskig skogsvrå alltså.
Vad gäller assfaboard vet jag inte.
Det börjar bli så avancerade frågor att jag antagligen tyvärr måste vända mig till en hanverkare än då.. Suger för jag har inga bra erfarenheter av detta, jag har ingen jag känner för och litar på i alla fall.
Nej svårt det här.
Skall ladda upp lite bilder strax.
 
Bowman
Lite förtydligande bilder hoppas jag.


Huset utifrån:
utsidan (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning:

planritning (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högre takhöjd:
takhojd (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Badrumsventilation och köksfläktkanal: mynnar båda ovan yttertaket?
 
Bowman
Oldboy skrev:
Badrumsventilation och köksfläktkanal: mynnar båda ovan yttertaket?
Humm Ja i skorstenen tror jag, eller hur menar du?
 
Bowman fint hus du har skogen bör inte påverka problemen ser ju luftigt ut

Oldboy undrar nog om ventilationerna från badrum o kök mynnar ut på vinden,i stället för att gå ut genom yttertaket
gör dom det så är det problem
 
Bowman
Elkludde skrev:
Bowman fint hus du har skogen bör inte påverka problemen ser ju luftigt ut

Oldboy undrar nog om ventilationerna från badrum o kök mynnar ut på vinden,i stället för att gå ut genom yttertaket
gör dom det så är det problem
Tack! :)
Nej vad jag vet så går ventilationen ut genom skorstenen.
Om det Inter nåt grovt fel nånstans, men sotaren har ju kollat allt. Men han kanske skiter i denna ventilation iofs.

Byggde om badrum och kök för typ två år sedan, undra om det kan vara så illa att badrum och köksventilation sabbades.. Humm får kolla på detta med.
 
Bowman
Kan detta vara ett alternativ:
http://www.trygghetsvakten.se/vindsavfuktare

Och kommer den avfukta tillräckligt för att rätta till skadorna typ?

En annan fråga, men skall man vända sig till? Snickare, ventilationsfirma, Anticimex?
Anticimex kommer väl bara konstatera fakta för en massa tusen lappar och sen vilja sälja nåt dyrt för att lösa sen och sen friskriva sig från att det löser nåt.
Så, vilka är duktiga på sånt här förutom Anticimex?

Gärna Gbg, Borås, Lerum eller Alingsås typ.
 
Redigerat:
Bowman skrev:
Kan detta vara ett alternativ:
[länk]

Och kommer den avfukta tillräckligt för att rätta till skadorna typ?

En annan fråga, men skall man vända sig till? Snickare, ventilationsfirma, Anticimex?
Anticimex kommer väl bara konstatera fakta för en massa tusen lappar och sen vilja sälja nåt dyrt för att lösa sen och sen friskriva sig från att det löser nåt.
Så, vilka är duktiga på sånt här förutom Anticimex?

Gärna Gbg, Borås, Lerum eller Alingsås typ.
du måste konstatera var källan till fukten är

Avråder Anticimex av egen erfarenhet
 
Bowman
Elkludde skrev:
du måste konstatera var källan till fukten är

Avråder Anticimex av egen erfarenhet
Ja ok.
Ja jag misstänkte det med Anticimex med.
 
Bowman
Snackade med en trevlig person på ett ställe som jobbade med fuktproblem osv. Han förklarade ingående massor av saker som avhandlats i denna tråd, och bekräftade massor av saker.
Väldigt kunnig.

Han bedömde slutligen efter att frågat mig massor om huset att "trygghetsvakten" skulle fungera, för det gör den tydligen i till 95% i fall som dessa. Jag har ett väldigt vanligt problem som dom är väl insatta i.

Han rekommenderade även en viss typ av badrumsventilation (som han inte sålde själv, och föreslog att jag gör jobbet själv)

Dessutom förslag om att sätta plast och nytt innertak i det problemfyllda utrymmet, för bästa resultat.

Sen berättade han hur jag kunde göra med redan uppkommit mögel och att det skulle lösa sig fint bara jag fick ner fuktigheten med.

Kändes som en bra person som bekräftade mycket som framkommit här.

Jag kommer köra på detta spår, och först börja med ett konvektorelement för att stoppa problemet och få det lite torrare tills allt annat är löst.
Känns som en bra och rimlig lösning, men det kommer nog bli ett par tusen...

Tack för all hjälp!
 
Om det bara är värme som ska till (kråkorna), så är det väl både enklare och billigare att skala bort några lager isolering? Det ger samma förhöjda driftskostnad, men du slipper investering i element.

Jag hade inte gjort något åt vinden nu i vinter, utan väntat till våren. Några månader ytterligare med fukt gör ingen nämnvärd skillnad när taket redan har hyfsat med svartmögel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.