Det är nåt jag har funderat på varenda gång jag ser en på vägarna. Jag har inte tänkt att kapa en, jag är bara nyfiken :)
Är det nån som vet vad lasten på en fullt lastad timmerbil är värd? 4a8d045e1ae5f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där är nog lite extra värd med dubbla semi-trailer.
Den skogsägare jag är har jag ingen aning.

Protte
 
M
Det beror nog på vilken klass virket är av. spikrak kvistgles tall är nog mycket mer värt än massaveds-furu t.ex. Min gissning dock...
 
prototypen skrev:
Den där är nog lite extra värd med dubbla semi-trailer.
Den skogsägare jag är har jag ingen aning.

Protte
Det tror jag inte, det är fortfarande bara tre travar
 
Vad kan det vara? 2 m högt, 2,5 m brett och 4,5 m långt x3 = 67,5 kbm - 20% luft = 54 kbm.
Det ser ut som tall av ganska bra kvalitet och då säger Cecars tabell ungefär 600 kr/kbm.
54 x 600 = 32 400 kronor.
 
Dom brukar kunna lasta 75-90m³, beroende på längden på virket.
Sen är det bara att göra lite matte utifrån virkesprislistan som länkats till här ovan.
Bilen på bilden är ju inte alls fullastad.
 
bax skrev:
Dom brukar kunna lasta 75-90m³, beroende på längden på virket.
Sen är det bara att göra lite matte utifrån virkesprislistan som länkats till här ovan.
Bilen på bilden är ju inte alls fullastad.
Den kanske är lastad med blött virke eller av någon annan anledning (t.ex. fordons eller väg begränsningar) har kommit upp i tillåten totalvikt och då är den visst fullastad ;)
 
bax skrev:
Dom brukar kunna lasta 75-90m³, beroende på längden på virket.
Sen är det bara att göra lite matte utifrån virkesprislistan som länkats till här ovan.
Bilen på bilden är ju inte alls fullastad.
Vid mätning dras det av för bark och luft i traven som nån skrev ovan. Ett genomsnittligt lass ligger för massaved kring 40-45m3 och timmer kanske 5m3 mer. De lastar ju efter vikt dessutom, inte så ofta man ser en timmerbil med fullt ända upp.

Finns ju förresten hur många m3 mått som helst i skogen, kommer inte ihåg exakt vad det står på ett mätkvitto.
 
DeesL skrev:
Den kanske är lastad med blött virke eller av någon annan anledning (t.ex. fordons eller väg begränsningar) har kommit upp i tillåten totalvikt och då är den visst fullastad ;)
Eller så kanske den inte är det :cool:
Den har två axlar mer än en standardtimmerbil så jag har svårt att tänka mig att den ska ta mindre lass än en en sådan :confused:
 
bax skrev:
Eller så kanske den inte är det :cool:
Den har två axlar mer än en standardtimmerbil så jag har svårt att tänka mig att den ska ta mindre lass än en en sådan :confused:
Antal axlar är inte den enda avgörande faktorn, axelavstånd och vilken typ av axlar spelar också stor roll. Dessutom är det ingen av oss som vet var han ska köra. Han kanske måste passera en BK2 väg för att komma ut från den plats han står... han kanske passerade en bro med bruttoviktsbegränsning på vägen dit... det kanske är reglerad totalvikt per fordon i fordonståget på vägen ut... han kanske tog det sista som fanns på avlämningen...
Det finns så många faktorer som spelar in så av bilden att dömma kan vi aldrig avgöra om den är fullastad, allt vi kan göra är att tro att en utopisk lastning av bilen så som vi tror att den är bestyckad borde bestå av mer virke.
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Det verkar ju vara många faktorer som spelar in. Men i runda slängar så kan man säga 30 - 40 000:- då :)
 
Jag skulle vilja säga 15 - 30 000 på ett ungefär...
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
peternicklas
DeesL skrev:
Antal axlar är inte den enda avgörande faktorn, axelavstånd och vilken typ av axlar spelar också stor roll. Dessutom är det ingen av oss som vet var han ska köra. Han kanske måste passera en BK2 väg för att komma ut från den plats han står... han kanske passerade en bro med bruttoviktsbegränsning på vägen dit... det kanske är reglerad totalvikt per fordon i fordonståget på vägen ut... han kanske tog det sista som fanns på avlämningen...
Det finns så många faktorer som spelar in så av bilden att dömma kan vi aldrig avgöra om den är fullastad, allt vi kan göra är att tro att en utopisk lastning av bilen så som vi tror att den är bestyckad borde bestå av mer virke.
Gammal tråd som jag sprang på.
Detta ekipage tillhör ett försök ETT (en trave till) och har en totaltvikt på 90 ton istället för 60 som är det vanliga.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3426286.ece
 
Det omnämnda ekipaget är lastat med tre travar precis som vilken annan timmerholk som helst. ETT ekipagen så som jag känner dom rullar med fyra travar och sitter ihop med kombinationen "bil-dolly-link-trailer", ekipaget på bilden består av kombinationen "dragbil-link-link".

Utan att klicka på din länk undrar jag stilla varför du tror att detta ekipage ingår i ETT projektet?.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.