tommib
För att ytterligare förtydliga. Så här ser alltså ett enstaka keystonekontaktdon ut.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ser de två raderna med plintar, fyra slitsar i varje. Det motsvarar raden med åtta slitsar på förra bilden.
En nätverkskabel har fyra partvinnade ledarpar, dvs åtta ledare. De trycks ner en ledare per slits enligt färgmärkningen med verktyget jag länkade till i en tidigare post. Detta verktyg klipper också av överskottsledare.
Om du bestämmer dig för att göra detta kan jag beskriva mer i detalj hur man gör kontakteringen.
 
Jag hoppas jag förstått. Återkommer med bildbevis när jag skaffat allt material :)

Ja du var är ungdomen på väg ;) Allt var verkligen bättre förr när det här med datorer var lite mer hanterbart. Jo jag har lärt mig programmera i både Basic och Pascal i gymnasiet - avslöjar hur lastgammal jag är!

Nä intresset är faktiskt det som styr och jag tycker det verkar rätt ballt att konvertera det här gamla 80-talshuset från "luft-antenn uttag" till snygga nätverksuttag och fast installation. Kanske impar det på någon!
Eller är det för att bevisa att det går att förstå - även om man är lite äldre "tant". :)

Jag hade nog tänkt mig ip-tv men det får nog bli en senare fråga eller bör jag planera för det redan nu?
Du undrade vilken fiberleverantör jag har och ärligt talat har jag inte valt än. Vi fick installerat av IP-only för nån vecka sedan och då ingick ett år gratis. Heter det öppet nät? Förstått det som att jag kan välja fritt sen. Har du någon leverantör att rekommendera?

Tack för all tid du lagt ner!
 
Fred vom Jupiter skrev:
Så att dra Cat6 direkt från "fiberdosan" till olika rum funkar inte? Fibern kommer in i ett hörn av huset och routern vill jag helst ha mitt i. Blir krångligt att först dra fram till routern och sedan tillbaka igen.
Det beror på. I många fall är inte de olika uttagen på "fiberdosan" likvärdiga, d.v.s. du har bara internet i ett av uttagen. Till det uttaget måste du då ansluta en router för att det ska fungera som det ska.

Sen verkar du blanda ihop funktionerna här, det en router för är att den isolerar ert hemmanätverk från internet och gör att ni kan ha flera datorer anslutna till internet. En sån burk behöver man inte ha centralt. Att du vill ha din "router" centralt antar jag beror på att den även innehåller en trådlös accesspunkt. Men det går att sätta upp en separat accesspunkt centralt (normalt köper man en billig "trådlös router" och konfigurerar den som accesspunkt). Så jag har, vi har en Asus RT-AC66U sitter i källaren, sen har vi en äldre D-link sitter mitt i huset som trådlös accesspunkt.

Så, för att sammanfatta:

En router sitter mellan två nätverk, i ett normalt hem behövs det bara EN och den ska sitta närmast inkommande internet.

För att "förgrena" nätverket använder man vanlig switchar.

En trådlös accesspunkt har man för att skapa en trådlös anslutning till sitt nätverk, de flesta hemmaroutrar idag har en sån (och en switch) inbyggd, men man kan slå av accesspunkten eller router-funktionen beroende på hur man vill använda sin router.

router.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Tycker Nerre sammanfattade det otroligt bra med ritningen där.

vart är routern och fiberuttag placerat idag, i hallen något förråd etc?
Det är inte ett måste att routern placerat precis bredvid fiberuttaget, säg att den står i ett skåp så kan du utan problem byta ut sladden mellan router och fiberuttaget till en längre och montera den utanför eller på en annan plats säg 5-10 meter bort eller ett annat våningsplan vilket kan göra en otrolig skillnad för wifitäckningen i huset.

Något får rätta mig om jag har fel, men du måste ha en switch för att få flera uttag det räcker inte med en patchpanel om du vill ha flera uttag än vad som är ledigt i routern.
Så jag hade börjat med att köpa en switch.

Hade jag köpt ny router så hade jag nog köpt denna.
http://www.asus.com/se/Networking/RTAC68U/

Vinden du nämner i fråga är det ett utrymme ni vistas i eller bara ett döutrymme.
Om det inte används så kanske det inte är så stor poäng att dra en kabel dit och placera routern där.
 
Du bör planera för IPTV redan från början.
Hur har du det med fast telefon, har du det? Har du då planer på att byta till IPtelefoni? Då bör du planera för det mu också.

Beroende på vilken/vilka operatör(er) du väljer så kan det vara lite olika utrustning du får.

Det du bör göra är att dra upp tre trådar ifrån inkommande ställe upp till vinden, en för internet, en för IPTV och en för IPtele.
Sedan drar du en tråd från vinden till där du eventuellt vill ha IPtele.
Sedan en tråd till varje ställe där du vill kunna ha IPTV.
Sedan minst en tråd till varje ställe där du vill ha internet.


Jag har dragit fyra trådar till det ställe där vi har tvn uppe, en för IPTV, tre för internet (smarttv, mediaspelare, bärbardator). Sedan har jag dragit två trådar till varje sovrum, kan patjas till internet/IPTV.
 
Tack för all info!
Jag personligen kommer nog inte bry mig om ip-telefon men ip-tv känns som jag skulle kunna ha användning av i framtiden. Är det vanlig installationskabel även till iptv?
Dum fråga men kan inte internet och tv dela på samma kabel?

Någon undrade varför jag vill dra från vinden och det är för att jag har så snygga, uppmärkta, vp-dragningar till alla rum i huset och gärna vill slänga bort gamla "radio och tv-uttagen" och ersätta med nätverksuttag.
Bara för att slippa klamra på lister och borra genom väggar som jag gjort för det gamla ADSL-nätet vi hade.

Sen är det kul att lära sig nya saker :)
 
Ska strax iväg och köpa kabel men kommer det bli svårt att dra två cat6 i vanligt VP-rör?
Blir det mycket sämre om jag istället köper cat5e som jag tror jag läst är tunnare?
Hur hade ni tänkt?
 
CharlottaB skrev:
Är det vanlig installationskabel även till iptv?
Dum fråga men kan inte internet och tv dela på samma kabel?
Ja det är samma sorts kabel från fiberkonvertern/bredbandsdelaren fram till IPTV-digitalboxen.

Bla Telia kör med tre VLAN (Virtuella nätverk) i fibern, bredbandsdelaren delar sedan upp VLANen till tre olika LAN.

Här är en av otaliga trådar angående Telia VLAN http://www.sweclockers.com/forum/14...845719-telia-fiberlan-vlan-id-olika-tjanster/


Du kan om du vill köpa två (eller fler) konfigurerbara switchar och sätta en efter (och parallellt) routern och en vid tvn/på vinden, konfigurera så att dom har två VLAN, då går tv och internet i samma kabel en bit, precis som det gör i fibern.
 
Redigerat:
tommib
Cat5e och Cat6 är i det närmaste ekvivalent för ett hemmanätverk. Dock tror jag inte att du kommer få i två Cat5e heller i ett 16mm rör. Det går med ett nödröp på raksträcka men har du minsta böj så..... Jag har dragit 2x Cat6 i 20mm slang och även det är ibland lite trixigt om det är mycket böjar.

Nerre: Jag skrev att man "aldrig" ska sätta hankontakter på installationskabel. Det går förstås, men är en dålig ide. Mycket snyggare att terminera i en patchpanel och kostnaden är så marginell. Då slipper man strul i framtiden.

Demmpas förslag om att dra tre kablar från fiberboxen till vinden är inte alls dumt. Det täcker in just internet, IP-TV och IP-telefoni. Du kan också lösa det hela med bara en kabel och två sk Smart Switch dvs switchar med VLAN-stöd (inte att förväxla med Wlan/WiFi). Den switchen jag länkade är en sådan (Netgear GS108E). Det är dock betydligt krångligare och kräver en del kunskap om nätverksuppbyggnad. I just mitt fall har jag en sådan före inkommande router just för att dela upp IP-TV och IP-telefoni från "vanliga" internet eftersom jag har telia men inte vill använda deras router.
 
Okej,
Men jag skippar faktiskt IP-telefon, bara kört mobiler i många år och tror inte jag behöver något annat.
Så om jag drar upp två kablar och varje rum ska ha en internet- och en iptv-kabel så behöver jag ju en rejäl switch - eller hur?
Om vi tänker oss 5-6 rum så behövs mer än 12 portar. Vilken switch rekommenderar ni?

Tycker allt är en djungel - så tusen tack för ert engagemang!
 
tommib
Jag är själv på gång att köpa ny switch och den det troligen blir är Zyxel GS-1900
https://www.dustinhome.se/product/5010782463/gs1900-24
Om du ändå kör med en rackmonterad patchpanel är det snyggt att montera switchen i denna också. Ett enkelt 4U rack kan du köpa på Kjell & co
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ationsmateriel/patchpanel/19-vaggfaste-p38895
Om du kan få ner två kablar till varje rum är det ju förstås bra, men jag skulle inte hoppas för mycket på det i vanliga 16mm rör. Det går troligen att lösa med switchar även om man då får en burk i varje rum. Jag skriver troligen för jag vet inte hur andra IP-TV leverantörer gör. Telia använder sig just av tekniken med VLAN vilket gör att man kan ha flera virtuella nätverk på samma fysiska nätverk och dela upp dem i switchar i vardera ände. Som jag skrev ovan har jag den lösningen och delar av nätverket för IP-TV redan innan routern. Du behöver kolla upp vad en eventuell IP-TV-leverantör kräver av dig om du ska ha det. Det kan hända att de som telia kräver att du kör med deras router och då är det lite pyssel att få allt att fungera (och du kan inte räkna med hjälp från deras support)
 
Tack för tipsen!
Men vilken ip-tv leverantör skulle du rekommendera?
Jag har inte satt mig in i det alls, bör jag undvika Telia?
 
tommib
Där kan jag inte lämna någon rekommendation. Vi har telia, det funkar ok. Vi tittar dock aldrig på TV, jag har mest kopplat in det så att svärföräldrarna ska kunna titta när de är barnvakt.

Lycka till med nätverkandet, det är roligt att koppla och känslan av tillfredsställelse när man får det att fungera är härlig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.