Jo vi har trådlöst (villa ca 180 kvm) och t.o.m. en förstärkare men jag vill gärna optimera nu när jag har fiber och utnyttja alla fördelar. Får en känsla av att jag kör trampbil på autobahn om ni förstår en lätt löjlig liknelse...
Eller jagar jag efter för mycket? Kanske duger trådlöst trots allt?

Som ni säkert märker är jag väldigt okunnig - men vill gärna lära mig :)
 
CharlottaB skrev:
Tack snälla för all hjälp!
Andy78: Jag har en D-link Dir-655 (nyligen uppdaterad firmware), tror ni den duger eller bör jag köpa ny? Trådlöst kommer sönerna upp i 30-40 och jag, som är nära routern får 60 Mbit/s.

Rekommendera gärna nån ni tycker är riktigt bra i så fall :)
Om trådlöst funkar för det ni gör idag så borde en sådan här fungera utmärkt.
Koppla in den på en ledig port i routern och ni har 7 extra portar.
Det går även i denna att koppla in en trådlös accesspunkt för att öka signalen i ett rum
http://www.webhallen.com/se-sv/dato...ear_prosafe_plus_gs108e_gigabit_switch_8-port
http://www.webhallen.com/se-sv/dato...switch?nosto=nosto_mini_user_history_category

Finns även en mindre som är kompakt och prisvärd dock 5 portars vilket ger 4 lediga.

Alternativet kan ju vara att byta router men jag tycker den du har ruger rätt bra.
 
Redigerat:
Att byta router till en som stödjer 802.11ac kan ge bättre prestanda om datorn också stödjer det.

För lan-spel spelar det dock ingen roll om man har 40/40 eller 100/100 Mbit. Det kan dock bli lite skillnad om man tankar ner stora filer. Kör man bittorrent kanske routerns processorkraft kan bli en flaskhals.

Har ni ett gammalt telefonnät i huset? Isåfall kanske du kan ersätta teletrådarna med cat6 nätverkskabel i kanalisationen, och på så sätt få bättre fart.
 
Vad är Dlinken kopplad till för låda, har du bild eller modell?
Oftast brukar operatören tillhandahålla en router med portar och wifi som fungerar utmärkt.
Vilken operatör använder du?
 
Nu tror ni kanske jag är helsnurrig men måste bara få fråga...
Jag kom just på att jag har gamla antennkablar dragna från vinden till varje rum, i VP-rör, snyggt uppmärkta. Borde jag inte kunna ersätta dessa med nätverkskablar? Antennkablarna är gamla som gatan och har inte använts sedan vi skaffade parabol för 20 år sedan...
Men kan man dra endast en kabel från routern till vinden och där sedan splitta eller bör jag dra upp så många kablar som jag har rum som ska ha uttag? Förstår ni hur jag menar?
 
Du drat en kabel från routern dit du ska ha uttag tex någonstans på övervåningen eller om du har rum på vinden, sedan från varje rum så drar du nätverkskabel till switchen som blir nav för våningen.
Du kan ju sätta snygga nätverksuttag i varje rum om du vill
http://www.kjell.com/sortiment/dato...el/natverksuttag/natverksuttag-2x-cat6-p68039

Har du rör att dra i så kan man kanske dra ut tv antennkabeln om man vet att man aldrig kommer ah nytta av dem och använda röreren.
 
Tack!
Men då får inte datorerna olika ip adresser? Eller? Blir det sämre fart att gå via switchen istället för direkt från routnern?
Behöver jag dra två kablar till varje nätverksuttag som du länkade till? Eller en kabel som delas?

Tack att du hjälper mig!
 
tommib
Hej!
Skummade igenom tråden snabbt, håller helt med Andy78, skippa trådlöst och dra kabel så mycket det går.
D-Link DIR-655 är inte direkt en modern router. Den kan gott uppdateras till något bättre. Bäst är dock att byta till trådat. Vad har du där fibern kommer in? Gissar att du har en fiberconverter dvs någonting som gör om fibern till ett "vanligt" nätverksuttag. Efter denna burk måste du absolut ha en router för att kunna köra flera datorer. Detta med router skyddar också i viss mån datorerna bakom mot mycket elände på internet.

Om du har antennkablar dragna från vinden till varje rum är det en utmärkt plats att sätta en patchpanel på. Troligen är antennkablarna dragna i 16mm rör och då kommer du inte få ner mer än en nätverkssladd i varje rör (om du inte köper svindyr specialkabel). Detta räcker dock gott, som andra föreslår kan man sätta en switch i de rum där man behöver fler uttag. I ett vanligt hemmanätverk kommer detta inte begränsa prestanda nämnvärt.
Förhoppningsvis har du ett rör upp också från där du har fiberconvertern. Routern kan stå på vinden, eller så sätter du den vid fiberconvertern. Det viktiga är att routern är det första som är inkopplat i fiberconvertern. Från den drar du sedan kablar till allt annat.

Schematiskt:

Fiber--------------------------FCB------Router------+---------Dator
+---------Dator
+---------Dator
+---------Switch (i rum där flera uttag behövs)
+---------Dator
+---------Dator
Där FCB är fiberboxen du troligen har.

För att göra installationen snyggt om du använde befintliga rör rekommenderar jag keystonejack och patchpanel från kjell & co.
http://www.kjell.com/sortiment/dato...materiel/keystone/modularjack-utp-cat6-p68899
http://www.kjell.com/sortiment/dato...nsmateriel/keystone/keystone-vagguttag-p95440
http://www.kjell.com/sortiment/dato...teriel/keystone/keystone-19-patchpanel-p95456
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ationskablar/utp-kabel-cat-6-solid-vit-p39676
Du behöver också ett verktyg för att kontaktera kabeln
http://www.kjell.com/sortiment/dato...ateriel/verktyg/slitsverktyg-typ-krone-p40272

Det är enkelt att göra....
 
  • Gilla
CharlottaB
  • Laddar…
tommib
Apropå olika IP-adresser.
En switch påverkar inte IP-adresstilldelning alls. Den kan ses som en vägkorsning där meddelandena som kommer delas upp till varje dator. Det är routern som har en funktion som heter DHCP som delar ut IP-adresser till alla datorer som ansluter sig. Varje dator ska ha en unik IP-adress, annars fungerar inte nätverket. Som kuriosa kan nämnas att det routern också gör är att maskera ditt privata nätverk från internet i stort. Du har bara en IP-adress på det publika internet men din router gör att alla datorer som är bakom den får access som om de hade egna publika adresser (nästan).
 
  • Gilla
CharlottaB
  • Laddar…
tommib
För att ytterligare förtydliga och svara på din fråga i #20.
Det räcker med att dra upp en enstaka kabel till vinden. Du kan sedan sätta en switch eller routern själv där och dela upp signalen till alla rum som ska matas. Det gör du med korta sk. patchkablar från switchen till jacken som du monterar på installationskabeln. Det är inte lämpligt att sätta RJ45-kontaktdon (de där som ser ut som breda telekontakter) på installationskabeln direkt då den är enkelledare medans patchkablar är flerledade.
Om du vill kan jag lägga upp en inspirationsbild på hur min installation ser ut :)
 
  • Gilla
CharlottaB
  • Laddar…
Tommib - Tusen tack!!!! Jag fattar :)
Men har självklart fler frågor: ska jag dra installationskabel från routern (vill nog ha kvar den nere så jag kan starta om i fall det behövs) eller räcker det med vanlig cat5e/6 kabel? In till switchen är det en vanlig rj45-kontakt?
Har du tips på bra router? Switch för 8-12 portar?
Om jag vill koppla in tv via fibern behövs det egna kablar till det eller räcker det fortfarande med ett uttag till varje rum. Alltså kan det också gå via switchar i rummen?
Vill gärna se inspirationsbilder!
Tack snälla för att du tar dig tid att hjälpa mig!
 
tommib
20150105_005521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det du ser på bilden är alltså en patchpanel (långa svarta raden med kontakter).
Under den står två servrar. På den ena servern står en switch (Netgear GS108).
Bredvid står fyra burkar. Närmast servern framtill står en DAP-1522 Accesspunkt, bakom den en Netgear GS105E smart switch (blå burk). Bredvid den en Mikrotik router. Till sist framför routern en ATA-box för att få vanlig telefon och vid den också den vanliga telefonen (reserv, huvudluren står på ett bättre ställe)
På hyllan under finns en UPS och alla små nätadapters till prylarna.
 
tommib
För att svara på dina frågor:
All kabel som ska dras i rör bör vara installationskabel. På installationskabel sätter man "aldrig" hankontakter utan den ska termineras i plint. Plint finns på jacken (honkontakterna). Så kopplingen blir t.ex.

Router--------Väggjack===================Väggjack---------Dator

Där ---- är en patchkabel med vanliga hankontakter i bägge ändar och ===== är installationskabel. Väggjack i detta sammanhang kan också vara en patchpanel. Jag rekommenderar att använda kontaktdon liknande de jag länkade lite längre upp, sk. keystonekontakter. Dessa är gjorda för att kontakteras på kabeln och sedan sättas in i patchpanel eller väggjack. På så sätt förstör du bara en kontakt och inte en hel patchpanel om du plintar fel.
Du ser på min bild hur patchkablarna används.

Bra router är svårt. Jag använder själv en router från Mikrotik men den är helt klart onödigt avancerad för en normal användare. Asus RT-AC68U ligger etta på prisjakt och verkar få bra recensioner. Den är säkert ok men jag kan inte säga så mycket eftersom jag inte konfigurerat en normal konsumentrouter på många år.

Switch kan du köpa lite vad som (obs nedan) men jag gillar Netgear. Zyxel är ett ok budgetval.
http://www.inet.se/produkt/5402561/netgear-prosafe-plus-gs108e-100-1000-8p är ett vettigt val för de flesta eventualiteter.

Angående TV är din fråga för ospecifik. Har du en smart-TV som du ska koppla till internetanslutning eller har du IP-TV via box? Om det är en Smart-TV som bara behöver en vanlig internetanslutning kan du absolut koppla den via en switch. Om du har en liten box till TVn som t.ex. med Telia Smart krävs en lite mer komplex lösning.

Vad har du för fiberleverantör? Vad har du för box där fibern kommer in i huset?

Hur gamla är barnen? Kan du tvinga dem att läsa på för att optimera sin anslutning vid spel? :)
 
Wow ser väldigt avancerat ut :)
Blir väldigt glad om jag får till en snygg lösning med en såndär patchpanel.

Men har jag nu fattat rätt:
Från "fiberdosan" till router till vägguttag via vanlig patchkabel.
I väggen kör jag installationskabel till vinden. Men här blir jag lite osäker ändå... ska jag gå med installationskabeln till switchen? Hur ser en sådan hane ut?
Blir det patchkabel från switchen till patchpanelen och där, via keystonkopplingarna återigen konverterar till installaitonskabel som sedan fördelas ner till varje rum?

När det gäller tv är jag ledsen om jag var otydlig - menade att släppa parabol och bara ha tv via fiber. Vi ser egentligen nästan bara netflix osv. så smart-tv kanske räcker men ibland är det olika matcher sönerna vill se.

Vad gäller "Barnen" är väl det passerat ;) 19 och 20 år men tydligen är det bara gamla mamma som tycker det är kul med det här med kablar och grejjer haha.

Vill gärna tvinga dem att läsa - vad rekommenderar du?

Återigen stort tack för att du engagerar dig med så stort tålamod!
 
Redigerat:
tommib
Nej. Som jag skrev termineras installationskabeln alltid i en (slits)plint. Det är de vita kontakter du ser över och under de vanliga nätverksuttagen i bilden nedan.
42287-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De små färgmarkeringarna visar var varje kabel ska in. Du ska följa B-standarden överallt.
Så det blir alltså ett nätverksuttag vid fiberboxen/routern, därifrån installationskabel upp på vinden. På vinden är det enklast att montera en patchpanel (det är egentligen bara ett sätt att få flera nätverksuttag på liten yta). Från patchpanelen kopplar du en sladd till switchen som du ställer på vinden (glöm inte att den måste ha ett eluttag). Sen kopplar du så att säga tillbaka en sladd från switchen till patchpanelen för varje uttag du har dragit ner till de olika rummen via de gamla antennrören.

För att göra det tydligare (eventuellt). I min patchpanel ser du längst till höger på plats 22 en svart kabel. Platserna 21-22 motsvarar ett dubbeluttag som sitter vid min fiberbox. Så den svarta kabeln är alltså inkommande "signal" från fiberboxen. Denna går sedan till routern. Från routern kommer en grå kabel tillbaka till switchen som står ovanpå servern. Denna delar ut flera anslutningar, bl.a. de två blå kablarna som går till patchpanelens uttag 3-4 som motsvarar ett dubbeluttag i arbetsrummet. Till det ena uttaget är min dator ansluten via en patchkabel.

Blev det tydligare?
Keystonekontakterna är alltså motsvarande det som sitter i min patchpanel, skillnaden är att de är enstaka kontakter medan min patchpanel består av fyra moduler med massa plintar på baksidan. Med keystonekontakterna är det enklare att koppla rätt. Det blir liksom en sådan i vardera ände på en installationskabel. Sen blir det patchkabel mellan aktiv utrustning och keystonekontakt.

Angående TV: Du var inte otydlig med flit. Det är bara lite krångligt ibland. Ni har alltså parabol. Vad du kallar tv via fiber är alltså netflix och motsvarande smart-tv appar. Är det rätt?
Vi har också TV via fiber, men då i form av IP-TV. Det innebär att vi har en speciell box, ungefär som satellitmottagarboxen, som har ett nätverksjack och ett HDMI-jack. Till denna måste man koppla nätverket på ett speciellt sätt (Telia smart, antingen använda deras router eller koppla eget) för att få ut tv-kanalerna. Det var det jag undrade om ni hade....

Om "barnen" är 19 och 20 kan de väl ta ansvar själva för att förbättra sina möjligheter till internetspelande :)
I den åldern körde jag flera egna servrar och hade faktiskt några år senare ett modem som jag kunde ringa in till för att få åtkomst till min internetuppkoppling hemma från en annan stad där jag bodde ett tag. Allt var bättre förr och framför allt sämre nu ;-)
Allt handlar naturligtvis om intresse och är man inte intresserad är detta lite krångligt att lära sig. Detta forum är en hyfsad utgångspunkt, wikipedia (engelska varianten) är bra för att lära sig grundläggande nätverkslära. Sen är det google och alla möjliga sidor. Men det kräver som sagt intresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.