Vi ska byta ut vår 10 år gamla Sanyopump den 7:e jan till en Toshiba Daiseikai 8 (RAS-25).

Jag hoppas att vi gjort rätt val, återkommer när vi har provkört den ett tag.
 
A
Om nu SANYOn var kass har du gjort ett bra val!
 
A
varför i h****te är det bra med ställbar underhållsvärme?
finns ju ingen anledning till köra under 12C
 
varför finns d ingen anledning till d?
 
A
jag kan inte hitta en enda vits med att ha ställbar underhållsvärme.
skall man ändra på mornar eller kvällar eller helger eller om solen är uppe, Saturnus syns, 1á oktober, julafton eller när?
Jag rekommenderar alltid följande
Om man inte är i stugan/garaget under flera månader, håll frostfritt tex 10C.
om man regelbundet dvs en eller eller flera gånger i månaden vistas i utrymmet ha minst 16C.
allt inklusive en själv mår bättre och det kostar inte lika mycket att varma upp härligheten.
 
toshiban värmer upp mitt hus så pass snabbt att d är värt att ha den på 8 grader. om jag misstänker/märker att 8grader är för kallt o d finns frysrisk tex i diskmaskin så kan jag höja underhållsvärmen lite. mycket bra tycker jag!
 
A
Varför har du den inte på 10C hela tiden då?
 
electroluxaren skrev:
varför i h****te är det bra med ställbar underhållsvärme?
finns ju ingen anledning till köra under 12C
Om värmepumpen sitter i ett garage är det väl användbart. Är garaget dessutom stort så är det svårt att på förhand säga vilken temperatur man får i andra delar av garaget längre bort från värmepumpen. Är väl alldeles utsökt att kunna ändra inställningar tills man får det man önskar sig och som passar bra istället för att bara ha ett läge att välja på och inget mer.
Varje grads höjning lär ju kosta en hel del att värma upp vid större storlek så det är ju ytterligare ett skäl till att det är bra att kunna ställa in det man vill ha och som ekonomin tillåter. Och inte bara köra på 12C för att någon annan tycker så.
 
A
tumreglen är
5% ändring av energiåtgången för varje grad
dvs ca 10% från 8-10C
om det kostar 50kr i månaden att ha 8C inne kostar det 55kr i månaden att ha 10C.
detta är i sig en svindlande siffra vilket jag också är medveten om.

Om man har ett öppet utrymme utan en massa rum eller bråte som tex ett garage så kommer det med hjälp av det speciella underhållsvärme programmet i pumpen bli samma temperatur överallt, vilket är vitsen, upp till pumpens kapacitet. 90-120kvm. nu vet jag inte hur stora garagen skall vara men mitt var 180kvm, isolerat förstås.

Men för de tvivlande, mät och dokumentera.
 
electroluxaren skrev:
tumreglen är
5% ändring av energiåtgången för varje grad
dvs ca 10% från 8-10C
om det kostar 50kr i månaden att ha 8C inne kostar det 55kr i månaden att ha 10C.
detta är i sig en svindlande siffra vilket jag också är medveten om.

Om man har ett öppet utrymme utan en massa rum eller bråte som tex ett garage så kommer det med hjälp av det speciella underhållsvärme programmet i pumpen bli samma temperatur överallt, vilket är vitsen, upp till pumpens kapacitet. 90-120kvm. nu vet jag inte hur stora garagen skall vara men mitt var 180kvm, isolerat förstås.

Men för de tvivlande, mät och dokumentera.

Mitt garage är 150 m2 med högt i tak. Byggt och isolerat för 20 år sedan.
För 50 kr i månaden kan jag köpa in ca 40 kWh el.
Om vi räknar med ett COP på ca 4 (lite snällt räknat kanske) då den egentligen bara skall gå då det är kallare ute så får jag ut 160 kWh med hjälp av värmepumpen.
Delar vi det med en månad på 30 dagar blir det 5,3 kWh per dag i värme jag får.
Det blir full drift av värmepumpen i 1,3 tim av dygnets alla 24 timmar.

Jag tror inte det räcker för att hålla uppe underhållsvärmen.
 
A
Om du tror med hjälp av en präst eller effektmätare från tex clasO, vad förbrukar den då på ett dygn?
10ggr mer? 500kr? Eller två grader högre 550:-?
 
electroluxaren skrev:
Om du tror med hjälp av en präst eller effektmätare från tex clasO, vad förbrukar den då på ett dygn?
10ggr mer? 500kr? Eller två grader högre 550:-?
Men jag har ju ingen värmepump ännu, finns inget att mäta på...

Däremot har jag provat att värma kortare perioder med en värmefläkt omkopplingsbar på 5 resp. 9 kW.
Att ha igång värmefläkten på 5 kW i lite mer än en timme per dygn...ja, jag behöver inte tro utan jag vet att det kommer knappt att märkas någon skillnad i temperatur.
 
A
Okay
Ingen pump....
Inga mätningar...
Ingen spårbarhet...
då föll ju hela resonemanget pladask!
Vad ointressant det plötsligt blev.
Jag har inget mer att tillföra
 
electroluxaren skrev:
Okay
Ingen pump....
Inga mätningar...
Ingen spårbarhet...
då föll ju hela resonemanget pladask!
Vad ointressant det plötsligt blev.
Jag har inget mer att tillföra

Hade du även läst sidan 1 i tråden hade du sett att jag frågade om och funderade på en av de rubricerade värmepumparna i tråden.
Men du fokuserade mer på din egen kalkyl där du antog att jag hade en uppvärmningskostnad på 50 kr i månaden.
Och att det bara kostar 5% mer för varje grads höjning.

Visst, det låter inte så mycket med 5% höjning. Men om jag väljer att ha 16C som du föreslår istf 8C t.ex. så är det ju 40% mer i kostnad. Antag att det kanske kostar 700 kr med 8C så kostar det 980 kr med 16C istället för en månad. Vintern består ju av flera kalla månader. Ser ju ingen anledning att värma i onödan, både av ekonomiska och miljöskäl.
 
A
För ordning skull
Innan jag släpper det här helt
Det var inte jag som fokuserade på vilka temperatur möjligheter det fanns vid underhållsvärme alternativet eller ens prioriterade det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.