T
John Pohlman skrev:
Denna kåk passar väl under kategorin "coola"? Dock ryktas det om att den redan är såld till Markus" notch" Persson. Skaparen av minecraft.

Video på huset: [länk]

Enl denna sajt betalade han $70 milj:[länk]
Ingår brudarna i köpet månne tro, städerskor kanske:rolleyes:
 
  • Gilla
John Pohlman
  • Laddar…
Martin_B
ninjaharry skrev:
Angående brandsläckarna: [länk]
Gissar på att det är sådana där billiga små rackare de där, sådant som man har skräpande i garaget och på vinden. :)
 
thomas33 skrev:
Dags för herrgård! :D
[länk]
Med sketna furugolv :wow: ingen herrgårds känsla i det.
 
Sextio år gammalt men häftigt tycker jag. Bruno Mathsson var verkligen före sin tid. Stora glaspartier, golvvärme i hela huset. BM byggde de första prefab husen i Sverige baserade på enmeters moduler.

Tyvärr motarbetades han av alla byggnadsnämnder då bl.a. platta på mark, golvvärme och mycket glas var suspekt på den tiden. Efter knappt 30 hus kastade han in handduken p.g.a. allt motstånd och slutade producera hus.

Synd var det tycker jag annars hade kanske dagens prefab hus sett helt annorlunda ut.

http://www.bjurfors.se/Bostad/Vastra-Gotaland/Lerum/Lerum---Aspenas---Fasanstigen-4/
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Diamant skrev:
Sextio år gammalt men häftigt tycker jag. Bruno Mathsson var verkligen före sin tid.
Jepp, speciellt blandaren utan ho är ju ett grepp som inte riktigt har slagit än. ;)
 
Att ha ett lock över hon i samma material som bänkskivan då den inte används är en lysande ide som ännu inte alla fattat.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jepp, speciellt blandaren utan ho är ju ett grepp som inte riktigt har slagit än. ;)
Äsch, du är bara avis ;)
Det ser du väl att det är en iläggsskiva som tillfälligt döljer tvätthon. Har inte du sådana?

Jag instämmer i att det var ett mycket vackert hus.
Får väl alla hatare av gulnade furuväggar att rysa, men låt dem sitta och gotta sig åt sitt ljusa och fräscha då.

Har faktiskt själv fortfarande ett par Bruno Mathsson-stolar.
Men en gång gav jag bort en sådan här, för jag tyckte inte att det fanns plats
Pernilla 3 Liggstol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kostade 700 kr på 60-talet. Nu ligger dom på 20.000.
Men det var ingen bra stol att sitta och läsa kurslitteratur i.
Man somnade osvikligt efter ett par minuter :)

Någon som minns hans bord Superellipsen?
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Någon som minns hans bord Superellipsen?
Vi hade någon Mio-kopia som matbord. Hel hopplöst bord som bara gungade när man hade köpt något billigt kött som skulle filas ned med de slöa matknivarna.

Så är det att vara medelklass.
 
  • Gilla
Sparris och 6 till
  • Laddar…
Diamant skrev:
Sextio år gammalt men häftigt tycker jag. Bruno Mathsson var verkligen före sin tid. Stora glaspartier, golvvärme i hela huset. BM byggde de första prefab husen i Sverige baserade på enmeters moduler.

Tyvärr motarbetades han av alla byggnadsnämnder då bl.a. platta på mark, golvvärme och mycket glas var suspekt på den tiden. Efter knappt 30 hus kastade han in handduken p.g.a. allt motstånd och slutade producera hus.

Synd var det tycker jag annars hade kanske dagens prefab hus sett helt annorlunda ut.

[länk]
Fantastiskt hus, hade gärna velat ha det om det legat närmare mig. Skulle för tusan kunna tänka mig bygga ett likadant som nybyggnation.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Någon som minns hans bord Superellipsen?
Huset hade dessutom passat perfekt till vårat superellips ;)

(dock är det ett Fritz Hansen och inte et svenskt Bruno Mathsson producerat bord)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
...
Den kostade 700 kr på 60-talet. Nu ligger dom på 20.000.
Men det var ingen bra stol att sitta och läsa kurslitteratur i.
Man somnade osvikligt efter ett par minuter :)

Någon som minns hans bord Superellipsen?
De begagnade Bruno Mathson-möblerna i fint skick brukar vara något billigare än nya. De tillverkas fortfarande på samma sätt och ibland av samma personal, så det finns egentligen ingen anledning att köpa gammalt om man inte vill ha patina. Allt som Dux tillverkade utom Pernilla 69 är också tillbaka i Värnamofabriken.
Vi har själva mycket nytt BM inkl. superellips och det fantastiskt praktiska klaffbordet. Tanken är att barnen och barnbarnen får ärva detta i framtiden.
 
Johan Gunverth skrev:
De begagnade Bruno Mathson-möblerna i fint skick brukar vara något billigare än nya. De tillverkas fortfarande på samma sätt och ibland av samma personal, så det finns egentligen ingen anledning att köpa gammalt om man inte vill ha patina. Allt som Dux tillverkade utom Pernilla 69 är också tillbaka i Värnamofabriken.
Vi har själva mycket nytt BM inkl. superellips och det fantastiskt praktiska klaffbordet. Tanken är att barnen och barnbarnen får ärva detta i framtiden.
Dessutom är de flesta BM stolar rätt dyra att klä om, inte minst om man köper ny orginalklädsel. Spännt tyg och sadelgjord är inte heller det enklaste eller det billigaste att fixa till om det går sönder.

Hade helst velat ha ett svensk Bruno Mathsson International superellips framför ett Fritz Hansen, mycket snyggare beninfästning på BMI än metallfästet som FH har för spännbenen. Dessutom tror jag att nypris på ett BMI bord är lägre än FH. Men hur som helst är superellips ett mycket praktiskt bord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.