Bowman
Givetvis skall det inte vara det, men jag har ett ca 2 år gammal tak, betongtegel, tycker var lite väl mycket mögelliknande missfärgningar när jag kollade vid köp, men fick förklarat för mig att det är ganska vanligt, och ingen större fara.
Men nu under alla stormar så började det läcka in, först bara nån droppe, men sen mer och mer. Ofta var vattnet brunsvart och luktade rök. Det verkade komma från skorstenen.

Jag kollade genomföringarna (skorsten i plåt med huv på), mycket riktigt där hade mycket av silikontätningarna släppt, jag klättrade upp i går och tätade ordentligt och trodde allt var frid och fröjd, men det läcker endå.
Efter att ha kollat precis nu på vinden för en stund sen tycker jag det är lite väl mycket fläckar här och var med fukt och även vatten. Skall det vara så här?

Nu har jag kontaktat han som är ansvarig för dom som lade det nya taket, (granne typ) och han skall kolla på det igen.

Saken är den, detta gjordes för dom förra ägarna, vilka krav kan jag juridiskt sätt kräva egentligen? Kan dom skita i mig eftersom jag inte var ägaren då?

Ytterst tacksam för svar.


Sent from my iPad using Tapatalk..
 
Et två år gammalt tak som läcker är ju byggfusk
Ja är ingen Jurist men Du såg själv hur det var innan köpet ,få något av förra ägaren är troligen noll
men som sagt det är andra här på Forumet som kan detta bättre
 
Bowman
Elkludde skrev:
Et två år gammalt tak som läcker är ju byggfusk
Ja är ingen Jurist men Du såg själv hur det var innan köpet ,få något av förra ägaren är troligen noll
men som sagt det är andra här på Forumet som kan detta bättre
Ja det tycker jag med.. Ja gamla ägaren kan man nog glömma, orkar inte ens driva frågan heller. Det är ju inte så att det finns ett smidigt sätt att göra detta...
 
Bowman
Bowman skrev:
Givetvis skall det inte vara det, men jag har ett ca 2 år gammal tak, betongtegel, tycker var lite väl mycket mögelliknande missfärgningar när jag kollade vid köp, men fick förklarat för mig att det är ganska vanligt, och ingen större fara.
Men nu under alla stormar så började det läcka in, först bara nån droppe, men sen mer och mer. Ofta var vattnet brunsvart och luktade rök. Det verkade komma från skorstenen.

Jag kollade genomföringarna (skorsten i plåt med huv på), mycket riktigt där hade mycket av silikontätningarna släppt, jag klättrade upp i går och tätade ordentligt och trodde allt var frid och fröjd, men det läcker endå.
Efter att ha kollat precis nu på vinden för en stund sen tycker jag det är lite väl mycket fläckar här och var med fukt och även vatten. Skall det vara så här?

Nu har jag kontaktat han som är ansvarig för dom som lade det nya taket, (granne typ) och han skall kolla på det igen.

Saken är den, detta gjordes för dom förra ägarna, vilka krav kan jag juridiskt sätt kräva egentligen? Kan dom skita i mig eftersom jag inte var ägaren då?

Ytterst tacksam för svar.


Sent from my iPad using Tapatalk..

Nu har det gått tre år, grannen som varit ansvarig för bygget kom och kollade men sen hände aldrig nåt mer.
Skorstenen tätade jag själv hjälpligt, men får göra om det då och då.

Men resten av vinden är inge vidare, delar av huset där det inte är "öppet till nock" är fuktig och massa mögel, det ser inte ut att vara helt åt helvete, men man borde nog göra nåt, andra delar av huset där det ör öppet mot nock ser mer eller mindre nybyggt ut.

Vad gör man egentligen?
Antar att det måste torkas upp och ventileras igenom ordentligt.
Men tror knappast man kan ta in takspeciallister för en liten fråga om detta typ.

Vad säger proffsen här, hur hade ni gjort?

Skall se om jag kan fixa lite bilder, men glömde mobiltelefonen när jag var uppe och kröp förut.
 
Först måste det klarläggas om fukten kommer utifrån el inifrån.

Är taket dåligt omlagt så läcker det väl in, och då är det inte fukt utan vatten.

Fukt och mögel på kallvind är standard idag tycks det som. Beror enl min mening alltid på att inneluft tränger upp på vinden.
Trä under täta tak i utemiljö möglar inte. Har åtskilliga sådana tak på mina ekonomibyggnader. Inget mögel, och då bor jag i Skåne med fuktigt och blåsigt väder. Möglar det så tillförs mer fukt än vad uteluften har.

Vad gäller sotvattenläckaget så tror jag att det inte kommer via plåtskoningen på utsidan, utan är pga regnvatten i skorstenen som sipprar ut i dåliga tegelfogar längre ner. Så har jag det i min gamla tegelskorsten.
Det åtgärdas antingen genom kontinuerlig eldning, el genom reparation av skorstenen, och med fördel av regnskydd på skorstenen (om den inte används kontinuerligt).
 
Bowman
Oldboy skrev:
Först måste det klarläggas om fukten kommer utifrån el inifrån.

Är taket dåligt omlagt så läcker det väl in, och då är det inte fukt utan vatten.

Fukt och mögel på kallvind är standard idag tycks det som. Beror enl min mening alltid på att inneluft tränger upp på vinden.
Trä under täta tak i utemiljö möglar inte. Har åtskilliga sådana tak på mina ekonomibyggnader. Inget mögel, och då bor jag i Skåne med fuktigt och blåsigt väder. Möglar det så tillförs mer fukt än vad uteluften har.

Vad gäller sotvattenläckaget så tror jag att det inte kommer via plåtskoningen på utsidan, utan är pga regnvatten i skorstenen som sipprar ut i dåliga tegelfogar längre ner. Så har jag det i min gamla tegelskorsten.
Det åtgärdas antingen genom kontinuerlig eldning, el genom reparation av skorstenen, och med fördel av regnskydd på skorstenen (om den inte används kontinuerligt).

Nej, min bedömning är att det är kondens typ. Men jag är ju inget proffs.
Vad gäller sotvattnet så har jag identifierat problemet i en annan tråd, det var lite tidigare jag skrev första inlägget bara.
Så här har det gått:http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/215903-tata-kring-skorstensroret-bild.html

Missade ditt svar för notifieringen hamnade i spamfiltret,, men tack för svaret, jag forskar vidare, men det kanske beror på fukt inifrån huset alltså?
 
Är det ett relativt nytt hus med plast i tak och väggar?

Tillbyggnader/ändringar kan ju göra att tätskiktet inte är heltäckande. Av slarv el för att det många ggr kan vara svårt att få till det tätt och bra.
Även rörgenomföringar kan ställa till det.
 
Bowman
Oldboy skrev:
Är det ett relativt nytt hus med plast i tak och väggar?

Tillbyggnader/ändringar kan ju göra att tätskiktet inte är heltäckande. Av slarv el för att det många ggr kan vara svårt att få till det tätt och bra.
Även rörgenomföringar kan ställa till det.
Det vet jag faktiskt inte.
Huset är från 76 och taket lades om för ca 5 år sedan.

Kanske får plocka in nån takfirma eller ventilationsfirma och be dom kolla.
 
Är huset fr -76 så bör det vara plastat (orginal).

Dock var det dåligt med ventilationen i hus då pga oljekrisen -73, (då oljepriset sköt i höjden). Det kan göra att luft trycks upp på vinden via otätheter.

Är det skillnader i elände (mögel) på vinden, el är det lika illa över allt?
Där det är som svartast brukar indikera luft-/fuktläcka inifrån.
 
Bowman
Oldboy skrev:
Är huset fr -76 så bör det vara plastat (orginal).

Dock var det dåligt med ventilationen i hus då pga oljekrisen -73, (då oljepriset sköt i höjden). Det kan göra att luft trycks upp på vinden via otätheter.

Är det skillnader i elände (mögel) på vinden, el är det lika illa över allt?
Där det är som svartast brukar indikera luft-/fuktläcka inifrån.
Ja ok.
Det är stora skillnader.
På ena sidan huset är det vanligt innertak och där är det fuktigt och mögligt. Sen kommerr man till mitten på huset som är avdelat av kaminröret och sen är det öppet till nock. I den delen av vinden är det jättefint och som nybyggt.

Så nåt skumt är det..
När jag tänker på det så är det en spricka i innertaket precis där det dåliga är, för jag har gått på vinden innan jag lade brädor över isoleringen och då knakade det i paneltaket inne i huset. Kanske kan det vara ett av problemen?
 
Redigerat:
Förtydliga det där med vinden och öppet upp i nock. Jag får inte ihop vind i partiet med öppet till nock...?

Det kan mycket väl ha blivit glipor i plasten om du trampat ner glesen i innertaket.
Har du spikat ett helt spåntat golv på vinden, el är det bara löst utlagda brädor att gå på?

Har du bilder? :wow:
 
Hur ser ventilationen i huset ut?
 
Bowman
Oldboy skrev:
Förtydliga det där med vinden och öppet upp i nock. Jag får inte ihop vind i partiet med öppet till nock...?

Det kan mycket väl ha blivit glipor i plasten om du trampat ner glesen i innertaket.
Har du spikat ett helt spåntat golv på vinden, el är det bara löst utlagda brädor att gå på?

Har du bilder? :wow:
Det är höjt tak i vardagsrummet "till nock" så det är mindre utrymme i den delen av vinden typ.
Det är inte golv alls, bara några brädor utlagda på isoleringen.
Jag skall ta och rota lite i isoleringen och kolla. Skall ta bilder då.
Försöker göra detta i morgon.
 
Bowman
Oldboy skrev:
Hur ser ventilationen i huset ut?
Självdrag tror jag det kallas?
 
I hus med självdrag så tas luften in längst ner och vill ut längst upp, dvs i taket (och på övervåningen om sådan finns). Det gör det extra viktigt att (inner-)taket är tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.