Hej,
Din något knapphändiga information om objektet gör att det är svårt att ge specifika råd.
Men, givet detta är min slutsats att det du först behöver göra är att lägga en månad på kunskapsinhämtning. Beställ en sotarbesiktning, som ger kunskap om murstock, tex är det direkt farligt att elda i den nu?(att elda i en läckande murstock är inte 'fiffigt'), är den bara sprucken och kan repareras, eller skall den muras om helt (osannolikt).
Ta dit 1-3 grund/gräv/schakt firmor för att ge offert på grunden. ta dit någon VVS firma för att bedöma vad det kostar att installera värmepumpen mot slang.
När du gjort detta har du 1. bättre kunskap om hur akuta de olika problemen är, 2. dito om kostnaderna för dem. detta tillsammans med ROT-upplägg ger kanske ordningen på vad som görs först...
 
Jag hoppas kunna komma med mer info inom kort.
Har haft dit div hantverkare och man kan ju helt klart hålla sig för skratt.
Murstocken behöver åtgärdas och jag ska ta dit sotare så snart besiktningen är gjord och inget gör att man drar sig ur.

Taket är ju som sagt oxå mer eller mindre akut.

Jag kan ju avslöja att det är ett livsprojekt och en livvstil vi köper.

Som ni förstått har vi inga stora erfarenheter av renovering själv men inte rädda för att lära oss.

Men jag kommer komma med mer info så snart vi fått besiktat och allt är klart.

Mvh/
 
Det behövs kontanter, så se till att ha medel kvar efter huset är betalt/belånat. Det blir dyrare än vad man ens kan tänka sig att totalrenovera. Räkna med att ett renoveringsobjekt kostar nästan som att bygga nytt hus :).

Glöm inte planera rotavdraget. Det överskrids lätt första året då mycket behöver göras snabbt. Varje gång hantverkarna ringer så vet man att det betyder problem och kommer kosta mer. Du vet snart vad jag menar :) .

Ska bli kul att följa, alltid uppiggande att läsa om större projekt än vårt :).
 
Redigerat:
Kontakter har jag väl rätt gott om så det är ju bra men samtidigt kan man ju aldrig kalkylera speciellt med det.

Vi har båda respektive föräldrar som renoverat och renoverar.
Svärfar är duktig snickare, men det är ju samma där man kan ju inte räkna med någon hjälp även om man kan hoppas och tro..

Har faktiskt inte räknat hur mkt rotavdrag vi kan göra, men oavsett så lär vi kunna nå taket 10 år framöver även om det är max...
 
Redigerat:
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Ja, ett problem är att hantverkarna beräknat sina priser med ROT-avdrag. Utan blir det så otroligt dyrt. Därmed hamnar man i ett läge där man max kan renovera för 200 000 per år inklusive rot. Vilket snabbt överskrids om det är problem med taket, skorsten, för att inte tala om allt som upptäcks när man väl börjat riva :).
 
Man får magont av alt skit alltså:(
Speciellt när ens drömmhus är ett kråkslott;)
Samtidigt så finns det som inte några alternativ.
Bor hellre utan tak än ett nytt i en enplans byggsatskåk som jag känner nu iaf..
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Nja, ett alternativ kan ju vara att köpa ett renoveringsobjekt i bättre skick?

Där allt är gammalt men taket fortfarande helt och grunden inte lutar. Det blir också totalrenovering men kostnaderna kan spridas över tid. Med ROT-avdraget är det en fördel om inte allt är akut och behöver fixas första året. För det kostar på att renovera.

Men förstår - är det drömkåken så är det ;)
 
Jo så är det ju.
Men detta är något mer än bara ett hus, detta är en renoverares/romatikers dröm:)

MVH/

Saltis skrev:
Nja, ett alternativ kan ju vara att köpa ett renoveringsobjekt i bättre skick?

Där allt är gammalt men taket fortfarande helt och grunden inte lutar. Det blir också totalrenovering men kostnaderna kan spridas över tid. Med ROT-avdraget är det en fördel om inte allt är akut och behöver fixas första året. För det kostar på att renovera.

Men förstår - är det drömkåken så är det ;)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Så var man husägare:)

Så vad köper man till lilla hemmasnickaren kitet?

Blir som sagt ett schysst makita set.

Men vad ska man ha mer?
Kommer ju försöka pyssla på fritidet kommande 10 åren och känner att jag aldrig ska kunna skylla på verktygen..

Och vad ska man tänka på när man bor in sig?
 
Du skrev.
"Men det som talar mot är att man med firma, 2 barn och ett hus som ska renoveras nog skulle kunna leva med ett "underhållsfritt" system.
Även om det kanske inte är mkt jobb med pellets så tar det ändå sin tid och tankekraft.."

Det är nog det minsta problemet för dig de nästkommande 10-20 åren.
Jag hade inte lagt ned varken pengar eller tid på lägenheten bara den är funktionell speciellt om ni inte ska bo där.

Tips.
Gör klart utsidan först.
Det är ingen ide att börja med annat om taket läcker och grunden är dålig, när du gör grunden så gör du dessutom flera moment i samma veva, tätar grund, fixar dränering förbereder för nytt avlopp.
Gå int ut på ebay och köp på dig en massa grejer som du inte behöver eller riskerar att inte använda pga planlösningen ändrades och sedan stå där med grejer som du inte kan lämna tillbaka.
Köp eller hyr när du behöver det finns alltid reor att utnyttja eller att köpa begagnat.


Vad är mest akut att göra nu, vad har ni tänkt ta tag i först?

Beroende på vad ni har för budget eller plan så finns det mycket byggmaterial på begagnatmarknaden tex blocket, ofta nytt oanvänt av olika anledningar.
 
Jag kan ha överdrivit något men grund och tak måste åtgärdas.
Detta är vad jag räknar med i förebyggande syfte.
Hur som kommer prio nu ligga på värme, provisorisk takfix + lägenhet.
Sen kommer grunden i vår.

Andy78 skrev:
Du skrev.
"Men det som talar mot är att man med firma, 2 barn och ett hus som ska renoveras nog skulle kunna leva med ett "underhållsfritt" system.
Även om det kanske inte är mkt jobb med pellets så tar det ändå sin tid och tankekraft.."

Det är nog det minsta problemet för dig de nästkommande 10-20 åren.
Jag hade inte lagt ned varken pengar eller tid på lägenheten bara den är funktionell speciellt om ni inte ska bo där.

Tips.
Gör klart utsidan först.
Det är ingen ide att börja med annat om taket läcker och grunden är dålig, när du gör grunden så gör du dessutom flera moment i samma veva, tätar grund, fixar dränering förbereder för nytt avlopp.
Gå int ut på ebay och köp på dig en massa grejer som du inte behöver eller riskerar att inte använda pga planlösningen ändrades och sedan stå där med grejer som du inte kan lämna tillbaka.
Köp eller hyr när du behöver det finns alltid reor att utnyttja eller att köpa begagnat.


Vad är mest akut att göra nu, vad har ni tänkt ta tag i först?

Beroende på vad ni har för budget eller plan så finns det mycket byggmaterial på begagnatmarknaden tex blocket, ofta nytt oanvänt av olika anledningar.
 
Grattis! Alltid spännande att bli husägare :)

Nu när du väl köpt objektet väntar vi alla givetvis på bilder och med detaljerad info för att kunna ge dig fler tips.

Men vill absolut hålla med några föregående talare:
- Kör med pellets nu om det går (enkelt och billigt)
- Täta huset (tak främst), allt annat klarar sig efter det
- Börja med en skruvdragare (Gärna en Makita, min favorit) resten som behövs upptäcker du senare.
- Bo in er ett tag, blås inte ut för mycket på en gång.
- Glöm inte bort din familj och barn.

Men framförallt, Lycka till :)
 
Om du ska göra något inne nu under vinter, ta ett rum i taget!
Då lär du dig att fokusera och göra klart.
Hur stort är huset?
 
Mitt förslag är att lägga ner allt "onödigt", typ golf, TV, world of warcraft och liknande tidstjuvar. Där får man loss massor av tid till renoveringen. Gör sedan en realistisk femårsplan och försök dela av bostadsdelar och renoveringsdelar av huset så att ni inte bor i ett bygge. Och låt inte livet vänta på att renoveringen ska bli klar (för det blir den aldrig, finns alltid något att göra) och skapa en definition av när ett projekt är klart och fira det.
 
Har redan bantat allt detta till förmån för firman så nu ligger prion på familj, firma och hus vilket redan där är orimligt om man ska hålla det på en sund nivå men det verkar ju som att allt ska hända mitt i livet..

Huset är på 280kvm + 115kvm källare.

Det känns som detta kommer bli en organisatorisk vändpunkt.

Och jobbmässigt handlar det ju mkt om ens egen lön kan matcha en snickares...

Men nog är vi inställd på långbänk, även om man som vanligt i början av ett projekt verkar ha obegränsat med inspiration och energi:p

MVH/

pelpet skrev:
Mitt förslag är att lägga ner allt "onödigt", typ golf, TV, world of warcraft och liknande tidstjuvar. Där får man loss massor av tid till renoveringen. Gör sedan en realistisk femårsplan och försök dela av bostadsdelar och renoveringsdelar av huset så att ni inte bor i ett bygge. Och låt inte livet vänta på att renoveringen ska bli klar (för det blir den aldrig, finns alltid något att göra) och skapa en definition av när ett projekt är klart och fira det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.