Hej! Satt och funderade lite på om det e möjligt om man har en JFB och ska sätta in en till, att man då tar strömmen (enbart faserna) till den andra från utgående plint på jordfelsbrytaren? Jag vet att man oftast tar ström från en bubblering av HB. Men jag är mest nyfiken. Inget jag ska pilla med.
 
Att ta ström från utgående faser går inte om du inte tar nollan från utgående nolla på jfb1.

Om man skall ha 2 jfb i en central kopplar man faserna vidare från första jfb ingång eller allra helst en fördelningsplint, Ett sådant arrangemang kräver två nollskenor och delade fasskenor i centralen..

Elektriskt blir det två nästan kompletta småcentraler som enbart delar på huvudströmbrytare och skyddsjordskena. Sådana lösningar kräver en nogrann struktur och desiplin vid anslutning av gruppledningar och mellankopplingar.
 
Nu skriver visserligen TS att detta inte är något han funderar på att göras själv. Men jag skulle vilja påpeka att just den här typen av kopplingar med flera jordfelsbrytare, eller blandning av grupper som går över JFB resp utan jfb är särskilt olämpliga som hempularprojekt. Där finns många falluckor och möjligheter till felkopplingar.

Det är då dessutom stor risk att man får en felkoppling som resulterar i flytande nolla (nollan bryts av en jordfelsbrytare, men faserna går en annan väg). Då gäller det att inse att de felkopplingarna inte bara fungerar dåligt, de ger 400V i uttagen, med brand som resultat.
 
hempularen skrev:
Nu skriver visserligen TS att detta inte är något han funderar på att göras själv. Men jag skulle vilja påpeka att just den här typen av kopplingar med flera jordfelsbrytare, eller blandning av grupper som går över JFB resp utan jfb är särskilt olämpliga som hempularprojekt. Där finns många falluckor och möjligheter till felkopplingar.

Det är då dessutom stor risk att man får en felkoppling som resulterar i flytande nolla (nollan bryts av en jordfelsbrytare, men faserna går en annan väg). Då gäller det att inse att de felkopplingarna inte bara fungerar dåligt, de ger 400V i uttagen, med brand som resultat.
Men vad är den vanligaste felkopplingen som görs här? Kollar man på ett kopplingsschema så är det ganska enkelt?
 
Tobbe_3 skrev:
Att ta ström från utgående faser går inte om du inte tar nollan från utgående nolla på jfb1.

Om man skall ha 2 jfb i en central kopplar man faserna vidare från första jfb ingång eller allra helst en fördelningsplint, Ett sådant arrangemang kräver två nollskenor och delade fasskenor i centralen..

Elektriskt blir det två nästan kompletta småcentraler som enbart delar på huvudströmbrytare och skyddsjordskena. Sådana lösningar kräver en nogrann struktur och desiplin vid anslutning av gruppledningar och mellankopplingar.

Du menar alltså: Matning -> HB -> Fasplint -> JFB1&2. Jag är visserligen ingen elektriker, men jag har aldrig sett detta utförande ute på fältet. Rent spontant känns det riktigt bra, eftersom det kan bli tajt ibland med 2xRK på varje förskruvning.
Men är detta det vanligaste sättet för seriösa elgubbar?
Jag förstår att detta tar mer plats.
 
Det funkar med två rk under en hissklämma, men det bör vara två kablar av samma typ och dimension. Det är t.ex olämpligt att blanda en rk och en ek under samma klämma.

Är det en normcentral med automatsäkringar eller är det en gammal diazed central. Dom gamla diazedcentralerna är svåra att förse med två jordfelsbrytare. Det kräver ofta två nya nollplintar istället för nollskenan och att fassknorna sågas isär och förses med nya anslutkkngspunkter.
 
Redigerat:
thorsken skrev:
Men vad är den vanligaste felkopplingen som görs här? Kollar man på ett kopplingsschema så är det ganska enkelt?
Det finns flera olika typer av felkopplingar kring bl.a. nollskenorna som kan skapa en flytande nolla i delar av anläggningen. Det är ett farligt fel som kan orsaka problem med förstörda apparater och även brandrisk. Denna typ av fel förekommer inte i enfasiga gruppledningar som bara innehåller en fas + nolla och ev. skyddsjord.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
OKi tackar för alla beskrivningar. Mycket lärande!

Men tex Hagers "Gamma" eller motsv. Med dom centralerna kan man göra det supertydligt genom att ha översta plintraden för ena JFB och nedersta plintraden för andra JFB.

Men om man har ett TN-C system så är det bara att bygla PEN till andra plinten och därifrån separera nollan?
 
Jag (som inte är elektriker) kan inte peka ut vad som är de vanligaste felen runt felkopplade jordfelsbrytare. Men de fel av den typen som jag hört talas om. Gäller fel där man haft ex. en extra undercentral kopplad direkt på inkoomande faser i huvudcentralen, men kopplat nollan eller PEN ledaren till undercentralen på den matande centralens nollskena. Som då ligger efter jordfelsbrytaren. Resultatet blir att undercentralens PEN ledare bryts av jordfelsbrytaren, och undercentralen matar ut 400V på vissa grupper.

Men det finns en oerhörd massa mer eller mindre sannolika felkopplingar runt det här.

Enda sättet att göra rätt, är att man måste VETA hur det skall kopplas och VARFÖR. Om man bara följer en anvisning så blir det förr eller senare ett fel. Den som kopplar måste kunna sin trefaslära, och grundligt förstå ett elschema. Och när man kan det så skall man fundera över vad det är man ev. inte kan. Och det är ungefär där jag kroknar, jag vet hur det skall kopplas och varför, men jag vet inte vad det är jag inte kan. Därför kopplar jag inte elcentraler som hempul.
 
thorsken skrev:
Men om man har ett TN-C system så är det bara att bygla PEN till andra plinten och därifrån separera nollan?
Hur menar du nu? Låter farligt fel.
 
central.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag menar såhär:

Ska kabeln mellan jordskenan och JFB vara gul/grön/blå-markerad, eller gäller det enbart innan den kommer till jordplinten?

Med denna lösning blir det svårare att blanda ihop nollan med fel JFB.
 
Det är rätt som du visar där, men ska du vara helt korrekt ska ledningen båda sidor av JFB vara blå det är ju en nolla. Man kan även med fördel ha en fjärde plint ihop med faserna som avgrening av PEN så att den inte är vidarekopplad på någon av PE-skenorna.
 
GK100 skrev:
Det är rätt som du visar där, men ska du vara helt korrekt ska ledningen båda sidor av JFB vara blå det är ju en nolla. Man kan även med fördel ha en fjärde plint ihop med faserna som avgrening av PEN så att den inte är vidarekopplad på någon av PE-skenorna.
Oki! Men att båda kablarna ska vara blå förstår jag ej eftersom fas och nolla inte riktigt har hunnit bli uppdelade än?

Vill man ha en kopplingsplint för PEN bara för att centralen ska se mer städad ut? Eller det något med utjämning av krets?
 
Vanligaste felkopplingarna är väl att nollan/orna sätts på fel plint vilket leder till att jfb löser ut.
Vid nybygge/ny central med många grupper försöker jag dela upp så inte ex kylen/frys och ytterbelysningen är på samma jfb.
 
thorsken skrev:
Oki! Men att båda kablarna ska vara blå förstår jag ej eftersom fas och nolla inte riktigt har hunnit bli uppdelade än?

Vill man ha en kopplingsplint för PEN bara för att centralen ska se mer städad ut? Eller det något med utjämning av krets?
Med båda sidorna menar jag att du inte ska ha gul/grön/blå till JFB bara blå som identifierar nolla genom färg och det är just N det är. En egen plint eller skena för PEN är bra av den anledningen att PEN är en viktig funktion som man helst inte ska koppla kring med i onödan och som ska vara helt klart vad det rör sig om. Bäst i ditt fall vore varsin gul/grön från den plinten till respektive PE-skena och lika med två blå till vardera JFB inkommande N.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.