19 916 läst · 31 svar
20k läst
31 svar
Fräsa spår till golvvärme?
Lite gammal tråd men jag provar få ett svar.thomasx skrev:
Hur breda och djupa spår fräste du för att få ner 16mm slang och satte du ner plåtar också?
Hejsan
Mitt jobb finns närmare beskrivet i någon annan tråd här på forumet, med bilder också, du får leta lite efter den
Jag fräste först med en vanlig notfräs, och den var kanske precis 16mm, minns inte exakt, sedan fräste jag med en hålkälsfräs vill jag minnas, på 19mm, tryckte i plåtar och sedan slangen. Detta gjorde att slangen låstes i spåret eftersom spåret i toppen inte var bredare än slangens ytterdia, så det var enkelt och smidigt att lägga den, bara att trampa ner i spåret bit för bit och slangen låg direkt på plats utan krångel.
Jag fräste så grunt som möjligt för att bibehålla så mycket som möjligt att spånplattan under, så inte mycket mer än 16mm, skulle jag tro att det var, minns inte exakt.
Mitt jobb finns närmare beskrivet i någon annan tråd här på forumet, med bilder också, du får leta lite efter den
Jag fräste först med en vanlig notfräs, och den var kanske precis 16mm, minns inte exakt, sedan fräste jag med en hålkälsfräs vill jag minnas, på 19mm, tryckte i plåtar och sedan slangen. Detta gjorde att slangen låstes i spåret eftersom spåret i toppen inte var bredare än slangens ytterdia, så det var enkelt och smidigt att lägga den, bara att trampa ner i spåret bit för bit och slangen låg direkt på plats utan krångel.
Jag fräste så grunt som möjligt för att bibehålla så mycket som möjligt att spånplattan under, så inte mycket mer än 16mm, skulle jag tro att det var, minns inte exakt.
Tack så jättemycket för svaret och länken till tråden. Har investerat i en Bosch 1200W idag och några stål. Får se hur det går att fräsa i ett rejält gammeldags plankgolv. Verkar det gå för tungt så blir det väl cirkelsågen, stämjärnet och att snygga till med fräsen istället.thomasx skrev:Hejsan
Mitt jobb finns närmare beskrivet i någon annan tråd här på forumet, med bilder också, du får leta lite efter den
Jag fräste först med en vanlig notfräs, och den var kanske precis 16mm, minns inte exakt, sedan fräste jag med en hålkälsfräs vill jag minnas, på 19mm, tryckte i plåtar och sedan slangen. Detta gjorde att slangen låstes i spåret eftersom spåret i toppen inte var bredare än slangens ytterdia, så det var enkelt och smidigt att lägga den, bara att trampa ner i spåret bit för bit och slangen låg direkt på plats utan krångel.
Jag fräste så grunt som möjligt för att bibehålla så mycket som möjligt att spånplattan under, så inte mycket mer än 16mm, skulle jag tro att det var, minns inte exakt.
Glespanel är såklart också ett alternativ men då kommer problemet med bygghöjden istället.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Har precis avslutat fräsning av 230 meter spår till LK 16 mm system. Måste säga att det gick bättre än jag trodde och jag kommer definitivt att fortsätta på samma sätt i resten av huset.
Vi har valt att lägga vanlig golvspån på ett befintligt golv och fräser i spånet. Har använt notfräsar från Jula för ca 40 kr styck och har förbrukat fyra stål. 19 mm stål gav perfekt passform för plåt och slang. Började med en billig fräs som jag hade liggandes men i samband med en reklamation passade jag på att buta upp mig till en 1400 W Bosch och tyckte att det flöt på bra då.
Uppmuntrar dig verkligen att fräsa själv, i alla fall jämfört med att köpa färdigspårat spån!
Vi har valt att lägga vanlig golvspån på ett befintligt golv och fräser i spånet. Har använt notfräsar från Jula för ca 40 kr styck och har förbrukat fyra stål. 19 mm stål gav perfekt passform för plåt och slang. Började med en billig fräs som jag hade liggandes men i samband med en reklamation passade jag på att buta upp mig till en 1400 W Bosch och tyckte att det flöt på bra då.
Uppmuntrar dig verkligen att fräsa själv, i alla fall jämfört med att köpa färdigspårat spån!
Det man ska tänka på när det gäller ett gammalt plankgolv är att se till att vara 100% säker på att det inte är några spik i närheten av spåret. Inte så mycket för själva fräsningens skull, men för att man inte vill ha någon spik i närheten av slangen som plötsligt rör på sig och börjar gnaga. Så märk ut var det ska fräsas, och plocka bort all spik. Kan vara lite klurigt om det är dold spikning, vilket det kan vara i kombination med "vanlig" spikning, något jag stött på här i vårt hus när jag fräste golvvärmespår i vanligt plankgolv.
Ska göra samma som dig men med 400 m slang.Bernieberg skrev:Har precis avslutat fräsning av 230 meter spår till LK 16 mm system. Måste säga att det gick bättre än jag trodde och jag kommer definitivt att fortsätta på samma sätt i resten av huset.
Vi har valt att lägga vanlig golvspån på ett befintligt golv och fräser i spånet. Har använt notfräsar från Jula för ca 40 kr styck och har förbrukat fyra stål. 19 mm stål gav perfekt passform för plåt och slang. Började med en billig fräs som jag hade liggandes men i samband med en reklamation passade jag på att buta upp mig till en 1400 W Bosch och tyckte att det flöt på bra då.
Uppmuntrar dig verkligen att fräsa själv, i alla fall jämfört med att köpa färdigspårat spån!
Kör du flera pass med fräsen i samma spår eller kör du allt på en gång?
Du säger att du köpt en fräs på 1400 W, räcker den? Om man väljer en på 2000 W istället är då den enda fördelen att den belastas mindre (o därmed håller längre) eller går det rent utav fortare med fler watt?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag körde för det mesta tre pass. De översta millimetrarna av golvspånet har väldigt hög densitet och är ganska elaka. Körde typiskt en eller två mm i första passet och sen resten jämnt fördelat på två pass.
Vet inte riktigt om det skulle gå ännu bättre med lite högre effekt i maskinen. Den stora skillnaden jag upplevde när jag bytte maskin (från en 400 kr Jula-maskin till en Bosch POF 1400 ACE, båda på 1400 W) var att den senare höll varvtalet uppe på ett helt annat sätt och det kändes som att det flöt på mycket bättre. Fräsen har hållt för det jag kört än så länge men den går hårt så kanske inte fel att ta det kraftigaste man hittar. Besparingen per skiva mot att köpa färdigspårat är ju ganska ansenlig så man kan unna sig det tycker jag. I mitt fall satsade jag mer på att köpa från en butik nära och se till att få jobbet gjort under maskinens garantitid
Vet inte riktigt om det skulle gå ännu bättre med lite högre effekt i maskinen. Den stora skillnaden jag upplevde när jag bytte maskin (från en 400 kr Jula-maskin till en Bosch POF 1400 ACE, båda på 1400 W) var att den senare höll varvtalet uppe på ett helt annat sätt och det kändes som att det flöt på mycket bättre. Fräsen har hållt för det jag kört än så länge men den går hårt så kanske inte fel att ta det kraftigaste man hittar. Besparingen per skiva mot att köpa färdigspårat är ju ganska ansenlig så man kan unna sig det tycker jag. I mitt fall satsade jag mer på att köpa från en butik nära och se till att få jobbet gjort under maskinens garantitid
Då kör jag också på en 1400 W Bosch ja me ( har sneglat på den men varit osäker på om effekten räcker). Fördelen är som sagt att den finns i närmaste bygghandel om den skulle paja. Och så kan man köpa 3-4 sådana per 2000 W fräs.
Jag fräste i två pass, men mest för att få "rätt" form på spåret. Först med en vanlig notfräs, och sedan med en hålkälsfräs.
Jag tror nog inte det kommer vara några problem att köra alltt i ett pass, om man vill, bara man har en fräs som orkar. Ska man köra 400m kan det kanske vara värt de extra hundralapparna upp till 2kw
Golvspånet är trots allt "snällt" att fräsa i. Men använd dammsugare på fräsen och andningsskydd.
Att handla i en butik nära har alltid sina fördelar
Jag hade fördelen att ha två fräsar, en blå bosch som jag fått låna, med rejäl motor, kommer inte ihåg effekten, men kan kolla. Den körde jag första passet med, notfräsen, som tog det mesta.
Sedan en 600w grön bosch med hålkälsfräsen på.
Smidigt att kunna köra samma sträcka direkt när mallen/linjalen ligger på plats, utan att behöva byta fräs/inställning mellan körningarna.
Jag tror nog inte det kommer vara några problem att köra alltt i ett pass, om man vill, bara man har en fräs som orkar. Ska man köra 400m kan det kanske vara värt de extra hundralapparna upp till 2kw
Golvspånet är trots allt "snällt" att fräsa i. Men använd dammsugare på fräsen och andningsskydd.
Att handla i en butik nära har alltid sina fördelar
Jag hade fördelen att ha två fräsar, en blå bosch som jag fått låna, med rejäl motor, kommer inte ihåg effekten, men kan kolla. Den körde jag första passet med, notfräsen, som tog det mesta.
Sedan en 600w grön bosch med hålkälsfräsen på.
Smidigt att kunna köra samma sträcka direkt när mallen/linjalen ligger på plats, utan att behöva byta fräs/inställning mellan körningarna.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Vilken storlek på fräs användes i spåren där plåt inte läggs? Tänker på ”matarledningarna”
tänker att 19mm borde vara för stort då slangen bara är 16mm?
tänker att 19mm borde vara för stort då slangen bara är 16mm?
Bernieberg skrev:Har precis avslutat fräsning av 230 meter spår till LK 16 mm system. Måste säga att det gick bättre än jag trodde och jag kommer definitivt att fortsätta på samma sätt i resten av huset.
Vi har valt att lägga vanlig golvspån på ett befintligt golv och fräser i spånet. Har använt notfräsar från Jula för ca 40 kr styck och har förbrukat fyra stål. 19 mm stål gav perfekt passform för plåt och slang. Började med en billig fräs som jag hade liggandes men i samband med en reklamation passade jag på att buta upp mig till en 1400 W Bosch och tyckte att det flöt på bra då.
Uppmuntrar dig verkligen att fräsa själv, i alla fall jämfört med att köpa färdigspårat spån!
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Jag körde med plåt överallt, även för slingor som bara passerar i ett rum för att nå ett annat. La dessa så att matningen hamnade längs yttervägg och tänkte att de kan ge lite extra kräm där. Är det inte väldigt små rum bör det ha liten effekt på rumsreglering.H holgersson skrev:
Jag har nämligen 8 ledningar bredvid varandra som bara ska passera ett rum in till ett annat. Enligt LK bör de ligga ca. 4cm mellan ledningarna alltså ingen plåt. Så jag vill ju att slangarna ska bli kvar i spåren
Bernieberg skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Vid närmare eftertanke hade jag även några transportstråk utan plåt men körde med samma 19 mm stål då. Inte så långa sträckor och många kurvor men upplevde att slangen låg kvar i spåret även om den inte ligger tight. Den är ju ändå hyfsat styv så den hölls på plats där den klämdes i svängarna.H holgersson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De va just dessa bilder från dig jag sett tidigare och därför va jag tvungen att ställa fråganBernieberg skrev:Vid närmare eftertanke hade jag även några transportstråk utan plåt men körde med samma 19 mm stål då. Inte så långa sträckor och många kurvor men upplevde att slangen låg kvar i spåret även om den inte ligger tight. Den är ju ändå hyfsat styv så den hölls på plats där den klämdes i svängarna.
[bild]