Någon som gjort detta själv ?
Med wirsbo's 16mm system ? Eller något annat .
Hur stora spår fräste ni så att plåtarna fick plats ?
 
Ingen ?
17mm system ska det visst vara, och mej veteligen använder sig wirsbo själva av en 22mm spånskiva och roth har en 24mm...
 
Bob_the_builder
Jag har inte gjort detta, men jag snuddade vid tanken innan jag bestämde mig för att lägga glespanel ovanpå spånskivan. Jag ryggade helt enkelt inför allt det jobb jag kände på mig att det skulle bli att fräsa 7-800 meter spår... Misstänker att man skulle slita ner ett och annat stål under resans gång.

Hur stor yta är det fråga om?


Wirsbo har som du skriver 17 mm rör till sitt "spånskivesystem".
Roth (och de flesta andra tillverkare?) har 16 mm. Alla, inkl Roth, kör 22 mm spånskiva.
 
Jag har gjort det! 16mm rör. Kan dock inte rekommendera fräsning till någon annan. Vi köpte en billig överhandsfräs ifrån CO och satte igång. 25m2 köksgolv att avverka. Den billiga fräsen tog 30cm/minut med ett fasligt dånande. Till slut gav den upp och vi hyrde en fin DeWalt istället. Denna gick dubbelt så fort men brände efter 3 meter. 4 meter spår på 2 timmar.

Lösningen blev cirkelsågen. Låste djupet på 18mm och sågade två spår 20mm ifrån varandra och sedan ytterligare ett emellan. Resterande trä togs bort med ett stämjärn. Resten av golvet klarades av på en dag istället för ett år. Överhandsfräs anvnds för att putsa spåren, det gick jättebra. Vändningarna borrades med 20mm borr samt frästes runda med fräsen.

Slutsats; Om du har utrymme på höjden, glesa och lägg plåtarna ovanpå. Annars, såga, bänd och finputsa med fräsen.
 
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Tackar för detta.
Men jag snackade med wirsbo och tydligen godkänner dom en 22mm spånskiva som jag kapar som gles och lägger ut tvärs emot golvbjälklagret på cc30. Sen efter detta lägger jag plåtarna i spåren mellan spånskivorna, sen golvgips och sen klinker.
Golvbjälkarna har jag på cc30.
Kruxet blir vid svängarna vet inte hur jag ska lösa det ännu.
Jag har tänkt att lägga 20 slangen istället efterson jag glesar ut spångolvet.
Ytan som detta ska vara på är ca halva övervåningen 40kvm...
 
Draven skrev:
Tackar för detta.
Men jag snackade med wirsbo och tydligen godkänner dom en 22mm spånskiva som jag kapar som gles och lägger ut tvärs emot golvbjälklagret på cc30. Sen efter detta lägger jag plåtarna i spåren mellan spånskivorna, sen golvgips och sen klinker.
Golvbjälkarna har jag på cc30.
Kruxet blir vid svängarna vet inte hur jag ska lösa det ännu.
Jag har tänkt att lägga 20 slangen istället efterson jag glesar ut spångolvet.
Ytan som detta ska vara på är ca halva övervåningen 40kvm...
Varför stå å kapa spånskiva i remsor? Köp färdig panel i stället, 22x120. På byggmax är det billigt. 160m är trist att kapa med sågen...

Dubbel limmad gips blir bra ovanpå det (och det skulle jag köra även om jag använde strimlad golvspån)
 
  • Gilla
Boyandy82
  • Laddar…
Brorsan fräste spår i sitt befintliga plankgolv - ca 60 kvm - och höll på att gå under på kuppen. Verkade inte så kul, så vi kör med panel i stället.
 
  • Gilla
Boyandy82
  • Laddar…
MathiasS skrev:
[quote author=Draven link=1146384146/0#4 date=1146942329]Tackar för detta.
Men jag snackade med wirsbo och tydligen godkänner dom en 22mm spånskiva som jag kapar som gles och lägger ut tvärs emot golvbjälklagret på cc30. Sen efter detta lägger jag plåtarna i spåren mellan spånskivorna, sen golvgips och sen klinker.
Golvbjälkarna har jag på cc30.
Kruxet blir vid svängarna vet inte hur jag ska lösa det ännu.
Jag har tänkt att lägga 20 slangen istället efterson jag glesar ut spångolvet.
Ytan som detta ska vara på är ca halva övervåningen 40kvm...
Varför stå å kapa spånskiva i remsor? Köp färdig panel i stället, 22x120. På byggmax är det billigt. 160m är trist att kapa med sågen...

Dubbel limmad gips blir bra ovanpå det (och det skulle jag köra även om jag använde strimlad golvspån)[/quote]

Jo men nu var det så att wirsbo är benhårda på att dom vill att man ska lägga en 22mm spånskiva ÖVER glesen OM man använder 22mm gles . Och jag vill ej ha spånskivan över. Men ringde dom och undrade över varför jag måste ha en spånskiva över... och det var för bärigheten och att du ska limma gipsskivan på spånskivan, men då kan man ju undra varför dom godkänner att lägga en färdigfräst 22mm spånskiva och sen enkelgips(dubbel i badrum) sen klinker, borde ju inte bli så mycket stabilare än med gles ?.

Mitt problem är att i resterande rum ska jag ha 28mm gles och 14mm ekparkett(Ok enligt wirsbo) och vill inte att klinker golvet ska bli så Hemskt mycket högre... Så med en fräst spånskiva 22mm och enkelgips13 får jag en färdig golvhöjd på 51mm (Klinkergolvet bygger ca 16mm)

51mm mot 42mm är ju ok i nivå skillnad. Kan till o med lägga in 9mm gips där jag ska ha parkett och få upp höjden till 51mm.

 
  • Gilla
Boyandy82
  • Laddar…
Jag pratade med både Wirsbo och BKR om konstruktionen med 22mm gles + dubbel hellimmad golvgips (första lagret gips skruvas i glesen) och båda tyckte det var ok. Nu har jag haft det så i snart tre år och det fungerar utmärkt.

bygghöjden blir 22+13+2+13+ytskikt=50mm

...och du slipper ha en tjock spånskiva mitt i konstruktionen.

Där du lägger gles+parkett föreslår jag att du har ett varv med gips mellan gles och parkett. Det blir lite stegdämpande och ett jämnare underlag att lägga golvet på.

Jag tycker ej heller att du ska fundera så mycket över skillnaden i golvhöjd. 8mm är ingenting. 20mm är inte heller något du tänker på - gör en snygg övergång med en tröskellist i trä så blir det snyggt också.
 
  • Gilla
Boyandy82
  • Laddar…
:)
Tackar för detta.
Jag nämde aldrig dubbelgips konstruktionen till wirsbo, men dom kunde väl ha tipsat mig om denna konstruktion tycker man....

Hur tjocka klinker plattor har du över din konstruktion ?
 
  • Gilla
Boyandy82
  • Laddar…
Draven skrev:
:)
Tackar för detta.
Jag nämde aldrig dubbelgips konstruktionen till wirsbo, men dom kunde väl ha tipsat mig om denna konstruktion tycker man....

Hur tjocka klinker plattor har du över din konstruktion ?

Fix + platta bygger cirka 10mm, plattan är väl ungefär 7mm. Detta läggs alltså på dom 50mm jag nämnde tidigare.
 
  • Gilla
Boyandy82
  • Laddar…
Lite gammal tråd jag snubblade över här tydligen. Men för den som går i liknande tankar så kan jag berätta att jag har idag fräst 60m spår för golvvärme i spånskiva och det gick som en dans. Med rätt verktyg, mallar och inställningar är det inga problem alls och varken jag, maskinerna eller ens frässtålen har gått åt. Jag fräste först med en 16mm not-fräs i tre pass och därefter med en 19mm hålkälsfräs, vilket gav en nyckehålsprofil på spåret. I denna passar aluminiumplåtarna så bra att de snäpper fast perfekt, och slangen snäpper in i plåtarna så allt sitter som gjutet direkt, inga problem få vare sig slang eller plåtar att ligga på plats under läggningen.

Jag sparade flera tusen på att köpa vanliga golvspån istället för förfrästa och en hel del pyssel i och med att jag inte behöver ligga och passa in de förfrästa sektionerna för att få allt att passa med golvbrunnar och vårat "oformliga" badrum med 9 innerhörn och 4 ytterhörn. Det blev inte bara billigare utan även enklare och betydligt bättre.
 
  • Gilla
MartinSchulze och 4 till
  • Laddar…
Har inte tid att fräsa hela golv men har sett att byggmarknaden XL endast säljer golvvärmespånskiva med raka spår så man själv får göra vändspåren.

Hur funkar det?
Är det värt mödan?
 
Zero skrev:
Har inte tid att fräsa hela golv men har sett att byggmarknaden XL endast säljer golvvärmespånskiva med raka spår så man själv får göra vändspåren.

Hur funkar det?
Är det värt mödan?
Nja, prata med dom på XL så ska du se att dom ordnar vändskivor också om dom inte har det på lager.

Själv tyckte jag ju att det var mödan värt att fräsa allt själv. Men har man ett vanligt fyrkantigt golv utan golvbrunnar m.m. att bry sig om går det så klart mycket fortare att köpa färdigt, då är det tveksamt att bråka med fräs och mallar för enbart vändorna, tycker jag. Men vid ett stort golv kan det löna sig att fräsa själv ändå, det går ganska fort och besparingen blir snabbt flera tusen kronor då förfrästa skivor och särskilt vändskivorna är väldigt mycket dyrare/kvm.

Jag gjorde en mall av en osb-skiva som gjorde att jag kunde fräsa fyra hela rakor och tre vändor per pass.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
När farsan och jag fixade iordning köket för ett tag sen så köpte vi färdigfrästa golvspånskivor ifrån XL Bygg. Vi köpte utan vändskivor för det är så svårt att få till på längen så att man kommer lagom nära väggen med vändningen. Så vi körde enbart på raka spår och sen så var dom så vänliga att låna ut en fräs med en jigg till att göra vändningarna. Så det var mycket smidigt, man behöver inte klura så mycket på längderna, var vändningen ska vara.

// Alexander
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.