Finns rätt ingående studier på robotreviews tror jag det var.
Kör min robot kanske varannan dag... Då räcker det att byta papper lite då och då.

Ska man hårddra det så ska det bara skakas ur i en sopkorg... Inte dammsugas ur osv.
 
Jag dammsuger, det känns inte som att det blir rent när man skakar ur det, dessutom pallar jag inte dammet som virvlar upp när man skakar. Så jag dammsuger ur hela innehållet i behållaren, lite slöseri kanske, men då slipper jag bli kliig och nysig ;) Men det kanske inte är så bra? Varför skulle man förresten inte dammsuga ur filtret? Om man dammsuger "bakifrån" dvs från samma håll som roboten normalt sett suger så borde det väl inte påverka negativt på något sätt?

Såg någon som tvättade sitt filter under kranen, det kan man göra med hepafiltret vi har i vår luftrenare (men det blir inte så bra, dammsugningen funkar bättre) men det lär ju ta lite tid att torka och sådär och med tanke på att man behöver göra rent filtret efter varje körning (iallafall här hemma, det blir verkligen helt igensatt trots att vi kör ungefär varannan dag och sopar/moppar utöver det). Kanske man får ha två filter att byta mellan?

Har funderat på om man ska lägga en bit sånt där filter som man brukar kunna få med löst i kartongerna med dammsugarpåsar till den vanliga dammsugaren, men funderade också över hur det påverkar prestandan i roboten, det kanske blir för tungt att suga då?
 
Ett hushållspapper för märks då inte:)
Märker ingen skillnad och roboten låter kanske 3 gånger mindre än min manuella siemens.
 
Nyfniken skrev:
Batterierna jag bytte till höll inte speciellt länge. 6 månader kanske. Efter det tog det 2-3 laddningar för att dammsuga 40 kvm.bdvs en hel dag.

Just nu kör jag en batterikalibrering (som jag precis hittade instruktion för). Om inte det faller väl ut så gör jag ett sista försök med nya batterier.
Det måste ju vara nåt galet med din maskin. Vi städar 80kvm på en laddning och då har vi ca 16kvm heltäckningsmatta.

Det har inte fastnat hårstrån eller nåt sånt, så motorerna får jobba hårdare?!
 
fgo skrev:
Det måste ju vara nåt galet med din maskin. Vi städar 80kvm på en laddning och då har vi ca 16kvm heltäckningsmatta.
Jag tror det var piratkopior jag köpte.
 
Vår städar typ 80-90 kvm på några timmar och åker och laddar en eller två gånger.
 
trattalask
Cyberfru skrev:
Jag dammsuger, det känns inte som att det blir rent när man skakar ur det, dessutom pallar jag inte dammet som virvlar upp när man skakar. Så jag dammsuger ur hela innehållet i behållaren, lite slöseri kanske, men då slipper jag bli kliig och nysig ;) Men det kanske inte är så bra? Varför skulle man förresten inte dammsuga ur filtret? Om man dammsuger "bakifrån" dvs från samma håll som roboten normalt sett suger så borde det väl inte påverka negativt på något sätt?

Såg någon som tvättade sitt filter under kranen, det kan man göra med hepafiltret vi har i vår luftrenare (men det blir inte så bra, dammsugningen funkar bättre) men det lär ju ta lite tid att torka och sådär och med tanke på att man behöver göra rent filtret efter varje körning (iallafall här hemma, det blir verkligen helt igensatt trots att vi kör ungefär varannan dag och sopar/moppar utöver det). Kanske man får ha två filter att byta mellan?

Har funderat på om man ska lägga en bit sånt där filter som man brukar kunna få med löst i kartongerna med dammsugarpåsar till den vanliga dammsugaren, men funderade också över hur det påverkar prestandan i roboten, det kanske blir för tungt att suga då?
Jag tror att det handlar om att man inte får rent filtret när man dammsuger det. Möjligen får man loss smutsen på ytan men inte de små partiklarna som sitter i filterväven. Sen är det inte omöjligt att filterväven skadas när man dammsuger med borste eller motsvarande. Sen kommer även filtret över tid att släppa från sig mer och mer partiklar och där med fungera sämre.

Själv är jag skolad (har jobbat i ventilationsbranschen i ett tidigare liv) att luftfilter används en gång sen slänger man dem. Men det är lite skillnad på en dammsugare och ett ventilationsaggregat där man byter filter en gång i halvåret/året.

Någon form av förfilter, dassapapper eller filter från kartongerna till dammsugarpåsar, är verkligen inte fel. Låt det grova partiklarna hamna där och låt det andra filtret fånga de fina. Dassapapper är jag dock skeptisk till, utan att själv ha testat det. Men jag har hittat rullar med utrullad papper som satt igen filterbanker på skolor.
 
http://www.robotreviews.com/chat/viewtopic.php?f=20&t=15121&start=60
Finner youtubeklippet intressant. Ungefär så har jag gjort.
Fördelen är att filtret inte blir igensatt så att man måste dammsuga rent det med något slags förfilter. "räfflorna" blir inte fyllda :)

Ett tips är också att sätta små typ möbeltassar frampå vid hörnen på ovansidan. Mindre risk att den kör in under en möbel där tornet fastnar då.
 
niklaspersson skrev:
Ett tips är också att sätta små typ möbeltassar frampå vid hörnen på ovansidan. Mindre risk att den kör in under en möbel där tornet fastnar då.
Hakar inte lasern upp sig på tassarna då?
 
Man måste ju ta hand om Astrid (vår dotter har döpt den)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1420192373537-1498597645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom är ju låga. Men dom gör faktiskt skillnad! Det svarta är skydd. Botvacarna kan vara lite argare än de äldre neato:)
Skulle va kul att dippa den så den ser ut som ett djur:)
 
Jag trodde vår skulle vara aggressiv och köra in i saker hela tiden, hade läst det innan, att de kunde vara lite våldsamma, men jag tycker faktiskt det är sällan den krockar med något och om den gör det så gör den det ganska försiktigt. Iofs är jag inte alltid hemma och övervakar den när den kör så man kan ju inte så noga veta... ;)

Ingen som hittat billigare filter? Skulle gärna byta ofta så luften blir renare då vi är allergiska allihop i familjen och några av oss dessutom har en släng av astma. Men de är ju rätt dyra....

Jag är nog lite trög, men hur hindrar möbeltassarna den från att åka in under möbler där tornet fastnar? (har dålig koll på hur den jobbar, manicken)
Vi har problem på något enstaka ställe vid sängen, den tar sig fram nästan överallt utom på ett par ställen där tornet fastnar, antar att sängen inte är helt jämn. Så snart vi orkar tänkte vi sätta lite högre möbeltassar på sängen, tror att det skulle räcka.
 
2015-01-05 14.56.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Dammsög av hepafiltret (även fastän det kan skada själva hepa-funktionen) och satte för en bit hushållspapper.
Detta är efter att ha städat av samma yta 3 gånger (180m2).

2015-01-05 14.57.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Filtret med pappen borttagen. Den sidan som är fylld av ludd... Ja där var inte pappret riktigt ditsatt. Men ni ser vad enkelt det blir! Då behöver man inte dammsuga ur filtret. Endast urskakat över sopkorgen nu.

2015-01-05 14.59.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Ny variant med pappersnäsduk (bara ena halvan då den är dubbel) som hade precis rätt bredd :) det överblivna rev jag bara av.


Cyberfru: Den kör ju efter något slags system och stannar och byter håll när den bumpar i saker. Kommer då allt utom tornet in under sängen tex så fortsätter den nöta tills den fastnar då inte "krocksensorn" har något att köra stutt i. Dessa lite högre hörntassar är väl egentligen en uppbyggnad av själva krocksensordelen. Är det tight så stannar den förhoppningsvis när den slår i dessa istället för att krångla sig in med tornet.

Det mesta jag snappar upp kommer från engelskspråkiga forum. Bland annat robotreviews.

Tydligen så finns det lithiumbatterier att köpa till de gamla xv signature osv nu :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Cyberfru
  • Laddar…
Usla batterier!

Tips på vart man hittar bra nya till vettiga priser? Känns nästan som ett konstruktionsfel att maskinen har så usla batterier.

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.