Har precis satt upp min Zipa duo. Nu är det oldskin. Verkar om det varit en del strul med den senaste uppdatering. Måste man uppdatera eller är det bara och köra på utan sen nya??
 
Den längsta antennen på vänstra anslutningen, det finns färgmärkning det skall vara en blå prick i leden. Ang Nexa så fungerar bara självlärande puckar.
 
Danp skrev:
Trygghetsvakten vs Zipabox

Hej,

Var uppe och kollade på vinden och insåg att jag behövde förbättra ventilationen, kollade på trygghetsvakten men tycker att man för väldigt lite för pengarna. Så min tanke nu är väl om det går att styra med zipaboxen, har beställt en bättre antenn 868mhz så räckvidden lär klara sig. Tänkte beställa 2st Everspring temperatur och luftfuktighetsensorer, en utomhus och en på vinden, samt två vägg proppar, en för en fläkt och en för en värmare.

Tänkte sätta villkor att om fuktigheten är över 75% inne så startar fläkten om luftfuktigheten inte är högre ute, då startar istället värmaren, när fuktigheten är under 75% så stängs allt igen, för egentligen är det väl inte mer komplicerat än så, och det borde väl gå att göra i Zipaboxen?
Hej!
Trygghetsvakten fungerar bra, har nog haft min installerad i nästan 10 år på vinden. De var hemma hos mig de första åren och bytte styrenheten 2 gånger. Båda gångerna har de gjort det utan att jag haft problem så bra service verkar de ha.

Sedan angående din styrning, orginal så ventilerar den alltid vinden om luften är torrare ute. Tänk även på att luftfuktighet ändras om temperaturen ändras, så du inte blåser in varm luft som ökar i luftfuktighet när den ex kommer in på en kall vind/grund.
 
power650 skrev:
Hej!
Trygghetsvakten fungerar bra, har nog haft min installerad i nästan 10 år på vinden. De var hemma hos mig de första åren och bytte styrenheten 2 gånger. Båda gångerna har de gjort det utan att jag haft problem så bra service verkar de ha.

Sedan angående din styrning, orginal så ventilerar den alltid vinden om luften är torrare ute. Tänk även på att luftfuktighet ändras om temperaturen ändras, så du inte blåser in varm luft som ökar i luftfuktighet när den ex kommer in på en kall vind/grund.
Har testat antennerna på båda. Provade nu också med en Nexa EYCR-200, alla jag testat har varit självlärande.
Körde med gamla skin nu, då står det "Du har inte valt nätverk!"
Vad menar den då?
 
Funkade först inte att lägga in mina LYCR-1000(som CoCo AC-1000). Men sedan jag raderat minnet på dom gick det bättre! För att radera minnet på dessa håller man knappen i mer än 5 sec, när den blinkar så släpper man knappen och trycker en ggn.

Har också krävts uppdatering av webbläsare fönstret(Dashboard) för att dom ska synas.
 
Du har inte valt nätverk betyder att boxen inte har hittat din 433Mhz modul. Kanske blivit något fel när du uppdaterat den? Prova att göra hardreset på boxen, annars kontakta zipato supporten.
 
Har nu satt upp min nya Zipa duo. Har lagt in en del Nexa prylar som jag har för tillfället. Har dock problem att bara tända ett lyse on/off.

Parade ihop min Nexa Plug-in. Inga problem att hitta den. Men händer inget när jag tänder och släcker.
Har även gjort en rule för min utebelysning. Triggar inte igång den.

I rules creator ser jag bara "ute light" under devices inte den nya on/off. Edit. ser den nu.

Men får ingen trigger alls på grejorna inte ens enkel on/off utan regel.

Vad gör jag för fel?

Skärmklipp 2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har nu satt upp min nya Zipa duo. Har lagt in en del Nexa prylar som jag har för tillfället. Har dock problem att bara tända ett lyse on/off.

Parade ihop min Nexa Plug-in. Inga problem att hitta den. Men händer inget när jag tänder och släcker.
Har även gjort en rule för min utebelysning. Triggar inte igång den.

Vad gör jag för fel?

Den är nu oxå uppdaterad till : 0.9992a

Visa bilaga 130440

Visa bilaga 130439
 
Ta bort join och if blocket. Det behövs inte när du triggar på tid.
 
matsv skrev:
Ta bort join och if blocket. Det behövs inte när du triggar på tid.
Då behöver jag bara tiden och sedan Action on? Ingen scheduler och ingen trigger off för att jag har ett tidsspan?

Får invalid rule då jag inte har någon event dependency

Skärmklipp3.PNG
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Då behöver jag bara tiden och sedan Action on? Ingen scheduler och ingen trigger off för att jag har ett tidsspan?

Får invalid rule då jag inte har någon event dependency

[bild]
Du ska ha schedulern högst upp och ställa in tiden på den och nere ska du action. Ingen time between.
 
matsv skrev:
Du ska ha schedulern högst upp och ställa in tiden på den och nere ska du action. Ingen time between.
Ställde in scheduler start 17:15. Repeat: alla dagar

Händer ingenting!

Spelar ingen roll om jag sätter på on i Dashboard. I mobilen appen så går den från on till off direkt.

Skärmklipp4.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det någon Tutorial som man kan kolla in till att börja med för enklare saker.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Ställde in scheduler start 17:15. Repeat: alla dagar

Händer ingenting!

Spelar ingen roll om jag sätter på on i Dashboard. I mobilen appen så går den från on till off direkt.

[bild]

Finns det någon Tutorial som man kan kolla in till att börja med för enklare saker.
Regeln kommer att göra följande: Kl 17:15 kommer den att tända lampan varje dag i veckan fram till 31\1. Det har inget att göra med vad du trycker i dashboard. Vesternet har en bra guide, det finns också en del på Youtube. Sök på vesternet, zipabox och rules på Google.
 
Händer dock ingenting, tändes aldrig. Hittar mina enheter men kan inte göra nått. Inte ens manuellt.

Har kollat en del, men de flesta verkar ha någon typ motion/sensor trigger. Jag vill bara köra en tid trigger. On 15:00 varje dag off 23:00. till Maj typ. Med denna regel så tänds den men förmodar att jag måste släcka manuellt för det finns ingen släck tid.

Raderade alla.

Testade att lägga in en simpel plug in. Den är ca 0,5 meter från Zipatobox.

Den joinar efter den räknat klart. Borde den inte hittat den innan den gått ned till noll?
N'r jag lär med fjärren så hör man den knäpper till nu slutar learning att blinka efter 10-15 sek. Sen räknar den ned 60-0 och deviced joined och den finns som i devices Men inte ett liv sedan.
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Händer dock ingenting, tändes aldrig. Hittar mina enheter men kan inte göra nått. Inte ens manuellt.

Har kollat en del, men de flesta verkar ha någon typ motion/sensor trigger. Jag vill bara köra en tid trigger. On 15:00 varje dag off 23:00. till Maj typ. Med denna regel så tänds den men förmodar att jag måste släcka manuellt för det finns ingen släck tid.
Då är det något fel med kommunikation mot din enhet. Du måste skapa en regel till för off om du vill släcka på tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.