för att kunna se havet som ligger lägre än huset när man sitter i en låg soffa i vardagsrummet behöver de fönsterna gå ända ner till golvet, möjligt att ni redan tänkt på det men på 3d-bilden gör de inte det iaf

när vi ritade vårt hus prioriterade vi att ha den bästa utsikten från köksbordet och näst bästa från vardagsrummet vilket vi var väldigt nöjda med nu i efterhand då det för oss är mer naturligt att man sitter och tittar ut genom fönstret när vi äter snarare än när man sitter i vardagsrummet

jag ogillar den allt för vanliga placeringen av toalett så man måste passera ett blött hallgolv för att ta sig in till toaletten men samtidigt är det bra att placera den så den inte är direkt anslutning till där man äter, samma problem med blöta hallgolvet när man ska ta sig till sov-/arbets-rum som är i anslutning till hallen

väldigt tunna ytterväggar på huset, bra att ha med rätt tjocklek från början så det inte blir några överraskningar senare
 
rickardg skrev:
för att kunna se havet som ligger lägre än huset när man sitter i en låg soffa i vardagsrummet behöver de fönsterna gå ända ner till golvet...
Det där stämmer inte alls!

Jag provade just i vår soffa. Ögonhöjd 900 - 1100 mm över golv, beroende på hur djupt jag sjunker ner.
Och med brösthöjd 600 hos fönstren (1500 mm höga fönster, normalt monterade med överkant på 2100)
ser jag marken 5 - 6 m bort.
Lura inte någon att utan skäl dra ner fönstren ända till golvet.
 
Drömma skrev:
För mer inspiration på planlösning hittar du här: [länk]

Vi har samma tomt som er verkar det som. :) Alltså sjöutsikt åt väster o skog mot norr, slätt mot söder o öster.
Jag tittade på din planlösning. Ditt hus har gaveln mot väster och havet?
 
  • Gilla
mirakelmilla
  • Laddar…
Stämmer, en del av köket o Tv rummet är åt väster mot sjön. Vi har dock ej kaminen kvar utan panna med pannrum bakom köket med 1000 liter ack tank istället. Köksö är mer rak i mitten framför fönster oxå samt att altan väggen är framdraget lite mer åt norr för bättre utrymme för stolarna när de dras ut från köksbord. Alltså 1100 mm. Så ritningen är den gamla bygglovs ritningen. Vi skickade in en ny senare under hösten 2013. Har ej hunnit uppdatera den senaste ritningen på bloggen. Har haft fullt upp den senaste tiden med egen ritning o projektering o allt av huset.
 
Ska oxå bygga altan däck runt om hela huset. Åt söder o väst blir det 5 meter ut o åt öster o norr blir det 3 meter ut. Garage placeringen är östra gaveln. Bygger det sen.
 
Drömma skrev:
Stämmer, en del av köket o Tv rummet är åt väster mot sjön. Vi har dock ej kaminen kvar utan panna med pannrum bakom köket med 1000 liter ack tank istället. Köksö är mer rak i mitten framför fönster oxå samt att altan väggen är framdraget lite mer åt norr för bättre utrymme för stolarna när de dras ut från köksbord. Alltså 1100 mm. Så ritningen är den gamla bygglovs ritningen. Vi skickade in en ny senare under hösten 2013. Har ej hunnit uppdatera den senaste ritningen på bloggen. Har haft fullt upp den senaste tiden med egen ritning o projektering o allt av huset.
Hur kom ni fram till lösningen med husets placering? Att ha gaveln mot sjön dvs.
 
Trevligt läge! Jag hade:
1. Sett till att när man står vid diskho och spis i köket att man har utsikt mot havet samt kan prata med sina gäster istället för att ha ryggen vänd mot dem. Typ ha en stor köksö med alla funktioner i den och skippa bänkskåp mot ytterväggar.
2. Varför har inte sovrummet havsutsikt? Med den stora tomten borde inte det vara svårt att få till.
3. I vardagsrummet hade jag försökt vända 90 grader så slipper man vända huvet 90 grader när man vill titta på utsikten. Soffan borde även vara vänd så man inte har ryggen mot matrummet.
4. Varför ska trappan vara i hallen? Då blir man alltid grusig när man ska springa upp och ner i den. Jag vet att många hus har denna lösningen men jag har aldrig förstått varför. Trappan borde mynna mycket närmare kök/matrum/vardagsrum än ytterdörren då det är dit man oftast rör sig när man springer runt hemma.

Gott nytt år! /arkitekt
 
Eftersom huset är T-format, har man både en gavel och en långsida, mot havet, dubbel utdelning alltså :)
 
  • Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
Marcus Persson skrev:
Hur kom ni fram till lösningen med husets placering? Att ha gaveln mot sjön dvs.
Vi ville utnyttja solinstrålningen från söder, och sen har vi solfångare som "måste" var riktat åt söder för att utnyttja varmvatten-värme optimalt.

Det optimalaste är att ha kök, vardagsrum, och hallen riktat åt söder för att spara på energiförluster om tomten tillåter det. Vi tycker att vi har lyckats bra med det. Hallen kunde ha varit åt öster men då tyckte vi att vi skulle få en så lång-smal-hall vilket vi inte behövde utan bredden på hallen var vi mer ute efter så den hamnade åt söder också. Vi har ju hunddusch oxå så det löste vi bäst med att ha hallen åt söder samt fick mer förvaring i hallen. Idag har vi garderoberna på båda sidorna om hallen en bit in i hallen så att det inte blir trångt när man kommer in i hallen. På östersidan i hallen är garderoben 60 cm bred och på västra sidan är den 40 sm bred för att passagen in till köket inte skulle bli allt för trång, och passagen är på 130 cm nu. Hundduschen används oxå som en slags groventre för stövlar och annat dylikt.

Utsikten över vattnet ser vi både från kök och vardagsrum vilket är underbart. Har inte insyn från grannar heller. Tänk på att kunna röra er runt köksön, så att den inte blir låst in mot en vägg av praktiska skäl. Ha ej heller spisen så att du får stå vänd mot dem som sitter vid bordet. Vi ser ut över landskap och över matbordet när vi lagar maten vilket är underbart och jag känner mig också piggare när jag får in ljuset vid matlagning, frukost lagning osv. Får morogon sol från söder i köket (och även in i vardagsrummet också) på vintern då solen står lågt ned. Ja du ser hur solen går på våra bilder på bloggen med ljusinsläppen från södersidan in till vardagsrum också.

Vi har dock en ytterdörr ut från pannrummet intill tvättstuga. Om vi inte skulle haft pannrum i huset så skulle vi inte ha en till ytterdörr pga energiförluster. Men vi var tvungna att ha det pga säkerhetskäl/brandrisk osv. Det funkar bra då vi också tar in veden in till pannrummet.

Viktigast för er är att ta reda på hur ni rör er i huset, vilka rum prioriterar ni mest i vardagen, kan ni tänka er att minska vissa rum där ni inte vistas lika mycket i? osv. Samt att inte bygga med allt för mycket vinklar då det sparar på pengar gällande platta och energiförluster m.m (tycker jag dock).

Det har varit mycket tänkande praktisk när det gäller planlösningen och hur vi rör oss i rummen, vilka rum vi är mest är i vardagen och även när vi får gäster ibland.

Jag är extremt energitänkande sedan jag fick mer kunskap om hur man kan spara på energiförluster genom att bygga en smart planlösning och utnyttja solen så mycket som möjligt speciellt under vintermånaderna som är ca 6-9 månader.

Tänk på vilka material ni vill ha i väggar, isoleringen, tjockleken i väggar, platta, tak och låga u-värden i fönster som vi har ca 0.7-0.8 (passivhus fönster från Nordan) och även ytterdörrar.

Vårt vardagsrum kan tyckas se litet ut men vi trivs fantastisk bra med den ytan då vi har så mycket fönster där och stora som gör att det känns ändå stort. Köket är vi dock mest i ändå när vi har gäster och till vardags. Vi är bara 2 just nu också. Större vardagsrum har vi till övervåningen vilket vi tycker är bra om man vill gå upp istället. Viktigt att tänka på att inte sitta för långt från TV om man inte har en jätte stor TV förstås, ska vara vilsamt i TV- rummet m.m så placera inte soffan eller fåtöljer framför fönster då det kan skapa negativ energi och stress. (inspiration från feng shui) Dock kan man kanske inte alltid anpassa till feng shui men för oss är vardagsrummet det viktigaste plasten för vila samt sovrum.

Oj det blev mycket svar på en enda fråga du hade, hoppas att du fick nån nytta av det ändå. Kolla beskrivningarna på vår planlösning hur vi tänkt oss i detalj.
 
igelkotten82 skrev:
Trevligt läge! Jag hade:
1. Sett till att när man står vid diskho och spis i köket att man har utsikt mot havet samt kan prata med sina gäster istället för att ha ryggen vänd mot dem. Typ ha en stor köksö med alla funktioner i den och skippa bänkskåp mot ytterväggar.
2. Varför har inte sovrummet havsutsikt? Med den stora tomten borde inte det vara svårt att få till.
3. I vardagsrummet hade jag försökt vända 90 grader så slipper man vända huvet 90 grader när man vill titta på utsikten. Soffan borde även vara vänd så man inte har ryggen mot matrummet.
4. Varför ska trappan vara i hallen? Då blir man alltid grusig när man ska springa upp och ner i den. Jag vet att många hus har denna lösningen men jag har aldrig förstått varför. Trappan borde mynna mycket närmare kök/matrum/vardagsrum än ytterdörren då det är dit man oftast rör sig när man springer runt hemma.

Gott nytt år! /arkitekt
Tack för tipsen! Mycket bra!
 
Kanske bygga en farstu utanför entren, så man slipper problemet med att springa genom en vattenpöl när man ska upp för trappan eller till toaletten? Skulle även lösa problemet med förvaring av ytterkläder.

Håller med övriga om att din toalett är för liten. Prova att märka upp en yta på 2x2 meter på golvet. En dusch på 1x1, handfat, toastol, det kommer bli smått klaustrofobiskt.
 
Hemmakatten
När vi skulle bygga hus anlitade vi arkitekt. Vi hade några önskemål, alla rum med sjöutsikt, 2 sovrum varav ett som arbetsrum, ca 100 kvm boarea, modern arkitektur. Det blev ett långsmalt hus med alla rum, utom arbetsrummet och gästtoan, med sjöutsikt, 115lvm. Så ofantligt mycket bättre än om vi ritat själva. Och med lösningar som verkligen ger ett mervärde. Väl placerat på vår naturtomt.
 
Hemmakatten skrev:
När vi skulle bygga hus anlitade vi arkitekt. Vi hade några önskemål, alla rum med sjöutsikt, 2 sovrum varav ett som arbetsrum, ca 100 kvm boarea, modern arkitektur. Det blev ett långsmalt hus med alla rum, utom arbetsrummet och gästtoan, med sjöutsikt, 115lvm. Så ofantligt mycket bättre än om vi ritat själva. Och med lösningar som verkligen ger ett mervärde. Väl placerat på vår naturtomt.
Det låter ju toppen! Hoppas vi kommer bli lika nöjda som ni. Vi har oxå tänkt att anlita arkitekt när vi fått lite mer kött på benen.
 
KnockOnWood skrev:
Det där stämmer inte alls!

Jag provade just i vår soffa. Ögonhöjd 900 - 1100 mm över golv, beroende på hur djupt jag sjunker ner.
Och med brösthöjd 600 hos fönstren (1500 mm höga fönster, normalt monterade med överkant på 2100)
ser jag marken 5 - 6 m bort.
Lura inte någon att utan skäl dra ner fönstren ända till golvet.
ja det beror givetvis på avståndet från soffan till fönster, avstånd mellan hus och hav och höjdskillnaden mellan hus och hav osv, när TS har en 3d-modell av huset är det enkelt att simulera hur det blir.
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.