peternicklas
Nu har vi en Luft/Vatten på 10kW men, det senaste dygnet så har vi gjort av med c:a 55 kWh på pumpen. C:a -10 grader i snitt och den har gått 22h. Som kallast var det -14 grader och där ligger brytpunkten för pumpen sedan får den stöd av GASpannan. Framledning 33 grader till golvvärme. Värmer totalt c:a 320kvm.
 
Pratade med ctc support som gick igenom maskinen med mig och då shunten vid öppet läge släppte in kallare vatten så trodde dom att shunten var felmonterad. Dom tyckte att elspetsen gick in för tidigt. Ctc skickar ut en montör som kollar igenom allt. Dom ville ej ta firman som installerat den :) med framledning på 48 grader vid -10 så borde jag ligga på kurva 50 och inte 55 +6 grader. Nåväl bara detta löser mitt problem :)
 
Fin service av CTC! (y) Jag hoppas på samma sak när det gäller min Thermia-pump eftersom vår installatör inte gjorde några som helst inställningar eller kontroller efter att vi betalat fakturan.
 
S
En fråga, dessa vattenburna konvektorelement går de på el eller batteri? Känns nämligen jobbigt att dra el till mina 11 element när de ska bytas.
 
Identiskt inlägg med det du skrev igår 17:16 Daniel...

Anledningen till att du inte fått något svar är antagligen att ingen förstår frågan...det finns väl inga radiatorer som går på batteri och inga vattenburna radiatorer som går på el...? :screwy:
 
S
Paxman skrev:
Identiskt inlägg med det du skrev igår 17:16 Daniel...

Anledningen till att du inte fått något svar är antagligen att ingen förstår frågan...det finns väl inga radiatorer som går på batteri och inga vattenburna radiatorer som går på el...? :screwy:
Konvektor element har väl fläkt? Eller har jag fel? Om så, hur drivs fläkten?
 
En fläktkonvektor har eldriven fläkt och kräver 230 V. Jag tror du missuppfattat lite och menar vanliga radiatorer, element osv men av konvektortyp med ytförstorande plåtar. Det är det normala och inget konstigt, fläkttypen vill man helst inte ha inne passar i källare, garage. Det enda batteridrivna i sammanhanget skulle kunna vara elektroniska termostater.
 
Fläktkonvektor pratade min installatör om som alternativ till de radiatorer som är lite för små, den kopplas till elnätet och till radiatorslingan. Den radiator som TS länkar till i sitt första inlägg verkar inte vara ett konvektorelement utan en vanlig vattenradiator.

Det finns tydligen vattenburna radiatorer med fläkt (vilket jag inte visste) men att det skulle finnas sådan med batteridrivna fläktar har jag väldigt svårt att tro. Fläktar drar ofta ganska mycket ström så det skulle bli ett väldigt bytande/laddande av batterier.

Varför ska du byta alla dina raddar? (TS får säga ifrån om detta är för mycket trådkapning.)

EDIT:
GK100 hann före...
 
Redigerat:
S
Paxman skrev:
Varför ska du byta alla dina raddar? (TS får säga ifrån om detta är för mycket trådkapning.)

EDIT:
GK100 hann före...
Stora tjocka järnrör och tillhörande element ska slängas för de är genomrostade. Lillgrabben lutade sig lite mot ett fönster och då hörde man "krick!" sen på kvällen var det en pöl på golvet och ett minihål hade uppstått på radiatorn. Insåg att det nästan bara var färgen som höll ihop radiatorn här och där.

Vi ska dessutom byta ut halva systemet mot golvvärme och eftersom vi då måste tömma systemet så kommer inte de gamla radiatorerna klara av nytt syresrikt vatten.
 
Redigerat:
Varför är du inne på att sätta fläktkonvektorer istället för vanliga raddar? Normal sett har man en eller ett par fläktkonvektorer i ett helt hus och helt normala raddar överallt annars. Dessutom, i de rum ni ska ha golvvärme behöver ni ju inga raddar alls.
 
S
Paxman skrev:
Varför är du inne på att sätta fläktkonvektorer istället för vanliga raddar? Normal sett har man en eller ett par fläktkonvektorer i ett helt hus och helt normala raddar överallt annars. Dessutom, i de rum ni ska ha golvvärme behöver ni ju inga raddar alls.
Självklart inte radiatorer i samma rum som golvvärme.
Jag har inte sagt att jag ska ha just fläktkonvektor, ville bara först forska lite inom området. Nu vet jag att det finns konvektor med och utan fläkt. Gissar på att det blir fläktlösa konvektorelement anpassade för lågvärme system.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Har man bergvärme har man fri tillgång till frikyla och då är fläktkonvektorer ett måste. Ska man byta ut gammla radiatorer mot nya ser jag ingen anledning till att inte skaffa konvektorer.
 
Måste och måste...då gäller det att man inte störs av fläktljud. Vi har bergvärme men jag skulle aldrig gå med på att ha en fläktkonvektor i sovrummet där kylan behövs som mest. Jag vill inte ens ha en fläktkonvektor i källaren (där den skulle göra mest nytta på vintern) pga ljudstörningen som då skulle uppstå.
 
Man behöver väl inte ha fläkten på när man sover. Dessutom låter dom mindre än en LL värmepump.
 
Du har väl inte samma konvektor för värme och kyla? En ytterst ovanlig koppling isf, inget att rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.