Jag brukar hålla mig till Cisco eller netgears business modeller (de blå fyrkantiga).
 
Dock är linksys Ciscos konsumentgrejer men helt okej prylar
 
Det ägdes av Cisco förut dock fanns det ingen koppling eller likhet mer än att det stod "Linksys by Cisco" på produkterna.
Det var dock och är fortfarande väldigt bra produkter.
 
M
Många intressanta synpunkter, det är lite som att hugga ved så det räcker hela vintern, man vill ha nätverk som täcker hela huset :)

Jag tror jag skall ha kvar riytern nere i källaren, och satsa på en diskret range extender, möjligen testa först med en starkare antenn på routern.

Jag vill dock säga att jag ändåär imponerad av min TP-link, den går faktiskt fråb källaren upp till övervåningen genom två golv, och funkar ok att surfa med på det sättet, men inte streama via chromecast osv.
 
mendelsohn skrev:
Jag tror jag skall ha kvar riytern nere i källaren, och satsa på en diskret range extender, möjligen testa först med en starkare antenn på routern.
En "range extender" sänker bandbredden, så jag ser det som en nödlösning.

Bättre alternativ:

1. TP-kabel till en accesspunkt
2. Flytta routern till en central punkt i huset
3. Homeplug till en accesspunkt
 
M
Jag har tre vångar i huset och comhemjack på varje våning. Som jag skrev innan har jag modemet och router i källare då jag har dator och tv där och vill köra trådbundet.

borde jag inte på nått sätt kunna använda befintlig comhem-kabeldragning på nått sätt för att få upp lina på övervången. Via coax. Eller så då....????

Finns ju tre jag så att säga...
 
Nej, du kan bara ha ett modem på inkommande coax

Kan du inte dra TP är nog enda alternativet range extenders, men de drar ner på brandbredden som satan som sagt
 
Kan du få in en eller två Ethernetkablar i rören för koaxkablarna?
I så fall kanske du kan dra dem ned till routern.
 
Det finns adaptrar som gör det möjligt att köra ethernet över coax, MoCA är en hyfsat vanlig variant. Du behöver i så fall två burkar, en som "omvandlar från nätverkskabel till coax" (vid din nuvarande router) och en som omvandlar på andra hållet (på ovanvåningen). Googla "MoCA adapter" så hittar du mer info och produkter (ett exempel).

En nackdel är att du inte får fullt blås (Gbit), utan får nöja dig med några hundra Mbit. Men det räcker i de flesta fall. Sen vet jag inte hur svårt det är att få det hela att lira med ditt nuvarande coax-nät. Jag misstänker att det sitter delningsfilter i Comhem-uttagen (för att separera TV/Data), så det kan hända att du inte kan använda coax-datauttagen rakt av.
 
Redigerat:
Du bör/får inte röra comhemuttagen, lite beroende på hur det är kopplat.
I bästa fall så blir det bara lite störningar i radio/tv/bredband för dig själv, i sämsta fall så tappar en/flera av dina grannar all signal (radio/tv/bredband) i sina uttag.

Ett rent kabeltvnät (radio/tv) är inte lika störkänsligt som ett multimedianät.

Så NEJ du ska inte röra comhemnätet om du inte absolut vet exakt vad du gör gällande bla dämpning.
Om du sätter dit utrustning på coaxnätet som sänder ut signal på coaxen så kommer antagligen andra att kunna snappa upp dina signaler.

Jag var för ca tio år sedan med att byta ut antennuttag (från radio/tv till multimedia (radio/tv/bredband)) i flera hundra lägenheter (tillhörande kabeltvnätet Tele2Vision fd KabelVision, har ej koll på vad det heter idag), vi kortade ner vissa slingor, bytte antennförstärkare, bytte en del coax mm. Vilken dämpning i uttagen som sattes dit räknades fram, när uttagen var bytta på slingan mättes slingan in, på några ställen blev vi tvungna att korrigera tex uttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Comhems coax är ju redan kopplat på deras nät. inget som egentligen inte går att använda.
Då kanske homeplug kan vara enn lösning, ethernet över elnätet.

Men som sagt kanske du har utrymme i väggarna för att dra en nätverksladd.
 
M
Andy78 skrev:
Comhems coax är ju redan kopplat på deras nät. inget som egentligen inte går att använda.
Då kanske homeplug kan vara enn lösning, ethernet över elnätet.

Men som sagt kanske du har utrymme i väggarna för att dra en nätverksladd.
säkert har jag utrymme nånstans att dra kabel från källaren och upp, helst då nätverkskabel. dock går det inte där comhems kablar ligger.

Har dock ett trapphus i trä med underliiggande panel och lite andra kabeldragningar från källaren och upp. nån stans kommer det att gå, måste lösa detta, fått en sk hangup :)

Wifi fungerar ok för lite mobilsuf om jag är uppe i sovrummet men att streama osv går inte,,,,,,,,än :)
 
Min åsikt är att allt annat än slösurf förtjänar trådbunden anslutning :)
 
Tänk på att du inte får dra nätverkskabel/antennkabel i samma rör/kanal som FK-tråd är dragen i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.