Ska bygga om i badrummet och planerar för en takdusch. Tänkte dock inte byta ut blandaren som är en hyfsat ny FMM. "Min" röris sa att det inte är något problem att använda den nuvarande blandaren då det tydligen inte ska vara någon svårighet att koppla ihop via en slang. Och då spelar väl just inte fabrikatet någon roll? Antar att det finns en standard för det där...

Men nu till det svåra... Det finns ju en uppsjö av takduschar i alla möjliga prisklasser!!! Jag vill inte ha något "skräp" och tänker hålla mig till någon av de kända, etablerade tillverkarna. Men jag vill ju heller inte betala ihjäl mig i onödan. Priserna kan uppenbart skilja med ett antal tusenlappar för en, i mina ögon, relativt likvärdig produkt. Eller...? Vad skiljer egentligen en billigare takdusch från en dyrare? Och är det något speciellt man ska tänka på?

Svedbergs har en rektangulär modell vid namn Ellisse som jag har fastnat lite för. Men hur är kvaliteten på Svedbergs grejor egentligen? Sedan har Mora en dusch som heter Inxx Shower System S5. Svindyr till ordinarie pris men finns på kampanj just nu. Men fortfarande ett antal tusenlappar dyrare än Svedbergs...

Någon som har en takdusch ni är nöjda med och vill rekommendera?
 
Redigerat:
Mitt bästa tips är att åka till en VVS-butik eller byggmarknad och klämma och känna lite.
 
Helt off topic, men jag kan inte låta bli :confused:

Varför takdusch över huvud taget?
En handdusch på en stång spolar lagom. Vrider man sig ett halvt varv så är man blöt.
Och när man vill skölja av de "intimare delarna" tar man ner den och håller den i handen.
Så som en handdusch är tänkt att användas.

Vad vinner man med en takdusch? Annat än flashfaktorn då förstås :cool:
 
För det är sååå soft att bara stå där.du har ju handduschen också. Takduschen ger en skön regnkänsla,bara strilar ner över hela dig. Men visst.det är bara att gå till vilket badhus som helst o testa
 
KnockOnWood skrev:
Varför takdusch över huvud
Blev nästan lite freudianskt där ;)

Ja, stor skillnad på en takdusch som "regnar" på en, jämfört med en handdusch. Har själv installerat takdusch i kombi med handdusch, och det är gött-gött :)

Och en infälld blandare, blev fin-fint, om jag får säga det själv :)
 
thomasx skrev:
Blev nästan lite freudianskt där ;)
...
Hjälp, vad är det freudianska?

Jag har, till skillnad mot dig, gått kurser i psykoanalys, men fattar ändå inte.
Det är kanske något freudianskt det också ;)

Förresten skrev jag
Varför takdusch över huvud taget?
 
thomasx skrev:
Och en infälld blandare, blev fin-fint, om jag får säga det själv :)
Har du någon bild du vill dela med dig? Har själv funderingar på infälld blandare till nya badrummet. Drar man 15mm rör till takdusch?
 
KnockOnWood skrev:
Hjälp, vad är det freudianska?

Jag har, till skillnad mot dig, gått kurser i psykoanalys, men fattar ändå inte.
Det är kanske något freudianskt det också ;)

Förresten skrev jag
Tänk att du vet så mycket om mig, men ändå inte. Det enda jag undrar nu, är varför mina psykologikurser inte räknas?
 
BosseBatong skrev:
Har du någon bild du vill dela med dig? Har själv funderingar på infälld blandare till nya badrummet. Drar man 15mm rör till takdusch?
Ska försöka komma ihåg att ordna en under dagen, du får påminna ikväll om inget dykt upp ;)
 
thomasx skrev:
Tänk att du vet så mycket om mig, men ändå inte. Det enda jag undrar nu, är varför mina psykologikurser inte räknas?
OK, det kan ha varit en felaktig tolkning av hur du uttrycker dig.

Men då kan du väl berätta vad som var freudianskt?
 
Y
Har blandannat takdusch i kabinen och det var roligt att pröva 1-2 gånger.
Takdusch relaterar jag med chockerande kalldusch som man inte kan flyundan i samband med att man vridit på fel reglage eller så. :p
 
KnockOnWood skrev:
Helt off topic, men jag kan inte låta bli :confused:

Varför takdusch över huvud taget?

Vad vinner man med en takdusch? Annat än flashfaktorn då förstås :cool:

ATT jag ska ha en takdusch råder inget tvivel om. Har haft en i ett tidigare hus och tycker att känslan är en helt annan än en vanlig dusch. Använde den dagligen i några års tid. Och flashfaktorn är för mig ointressant. Den kommer att finnas i ett duschutrymme dit ytterst få utomstående har tillträde ;)

Klämma och känna i en VVS-handel kan jag visst göra, men det säger inte mig så mycket om kvaliteten "inne" i produkten. Och ännu mindre säger det mig om själva känslan av att duscha i den. Det finns små "pluttar" på bara 15 cm i diameter och vissa så stora som 25 cm. Fördelar och nackdelar med mindre respektive större? "Antikalk-system", är det något att satsa på/betala extra för?
 
J.A skrev:
...
Och flashfaktorn är för mig ointressant. Den kommer att finnas i ett duschutrymme dit ytterst få utomstående har tillträde ;)
...
Ja, det är väl bara att erkänna, för det syns väl tydligt:
Klart att jag är lite avis :surprised:

Hos mig är vattentrycket så lågt att en stor takdusch skulle bli som döda fallet.
(Detta för att jag bor högt i en låglandskommun)
Man kan bara hoppas att ingen av de närmaste grannarna har tänkt duscha samtidigt
 
  • Gilla
J.A
  • Laddar…
Du kan ju höja trycket enkelt dock
 
AndersMalmgren skrev:
Du kan ju höja trycket enkelt dock
Så enkelt är det väl inte.
Krävs väl en hydropress eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.