M
Jag har comhem, i ett radhus på tre våningar. Ett comhemjack på varje våning.

av olika anledningar har jag comhems netgear i källaren. Kabel in i tv och tvdatorn. En kabel in i en tplink. Och kör wifi via denna tplinken.

har svag och lite dålig täckning på övervåningen.

Vill inte flytta nätverksutrustningen.

om jag drar en antenkabel från tplinken. Från en av de tre antennuttagen. Alltså kopplar bort en antenn o kopplar antennkabel och sen drar den upp på övervåningen o fäster antennen från routernpå kablen. Funkar detta.?????

Kanske tom kan dra den i befintlig kabelrör för andra kablar???

Nån som testat nått liknande
 
Varför inte sätta en repeater/accesspunkt på ngt av de övre våningarna? Det finns smidiga små enheter som du sätter direkt i ett eluttag, fungerar klockrent här hos oss (tre plan med betongbjälklag).

Idg.se har testat några olika sorter: http://mobil.idg.se/idg/2.1085/1.587258#list:1.490303
 
M
Perk skrev:
Varför inte sätta en repeater/accesspunkt på ngt av de övre våningarna? Det finns smidiga små enheter som du sätter direkt i ett eluttag, fungerar klockrent här hos oss (tre plan med betongbjälklag).

Idg.se har testat några olika sorter: [länk]

Det är ju så med dessa sk homeplugg, att de fungerar ok, om de ligger på samma fas. Men man har ju inte samma fas i källaren som på övervåningen. Vidare är det så att det inte är ditt wifi du kopplar upp dig på, utan ett annat wifi som lånar uppkopplingen från din router.
 
bilder på utrustningen hade inte skadat.

Jag tror du blandar ihop antennkablat (coax) och nätverkskablar (TP-kabel med RJ45-kontakter)

Att pilla på den fasta utrustningen kan göra så att grannarna signaler störs.
 
M
ANTENNKABEL är inte nerverkskabel.

på routern sitter tre antenner, de för att skruva loss. Man kan då skruva på en sladd, istället för antenn. Och då kan man placera antenn vart man vill.

frågan är om någon testat göra som jag beskriver.
 
Ok, du menar WLANantenn.

Ja, det går att förlänga med antennkablar för WLAN, men det gäller att det är kablar med låg dämpning annars hjälper det inte. Det kan vara bättre att byta ut antennerna mot andra som har bättre förstärkning.
 
mendelsohn skrev:
på routern sitter tre antenner, de för att skruva loss. Man kan då skruva på en sladd, istället för antenn. Och då kan man placera antenn vart man vill.
Jag misstänker att det vore en dålig idé. Dels kan det vara så att alla antennerna inte har samma funktion, dels kan de behöva sitta någorlunda nära varann för att routern skall fungera optimalt. I många fall använder routern tekniker som diversitet och MIMO och då befarar jag att man kan få halvdålig funktion i hela huset om man delar på dem.
 
Jag har en extern antenn till en accesspunkt (har riktad antenn utomhus). Den antennkabeln är tjock som ett lillfinger och inget man vill dra inomhus.....

Jag skulle dra kabel till övervåningen och montera ytterligare en tplink wifi-låda där. Kostar under 200 spänn....
 
I ett välbalanserat elsystem roterar man belastningarna på faserna. Dels för att få jämnare belastning, dels för att inte ett helt våningsplan skall bli svart om en huvudsäkring går. Prova runt tills homepluggen får bra kontakt, eller kolla elritningen. Sedan undrar jag om du inte kan flytta routern till mellanvåningen?

Annars som MathiasS säger, en kabel till övervåningen...
 
Eftersom du tydligen har möjlighet att dra en kabel till övervåningen så är den bästa lösningen att du drar en nätverkskabel dit och sätter en accesspunkt där. Som accesspunkt kan du använda vilken hemma-router som helst. De enklare modellerna slumpas bort för någon hundralapp, men undvik D-Link. Stäng av DHCP och koppla enbart in dig på LAN-portarna så fungerar det. Välj inte samma WLAN-kanal som i källaren. Använd endast kanalerna 1, 6 och 11.
Att flytta en av WLAN-antennerna till övervåningen kanske fungerar, men det finns inga garantier. Drar du en nätverkskabel får du garanterat den bästa lösningen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Köp en accesspunkt istället för router
 
AndersMalmgren skrev:
Köp en accesspunkt istället för router
det är ofta dyrare.

Som hasse säger går det utmärkt att köra en wifi router som AP, man skippar bara WAN anslutning och använder bara LAN portar + wifi. Senast annons jag såg var TP link 841 för 129kr, den funkar klockrent.
 
Det är inte viktigt att sätta homeplug på samma fas, testa innan ni uttalar er. Har man någon kabel där faserna ligger intill varandra kommer signalerna överhöras till de andra också. Och tänk vad spisen matas med
 
Ska man ha ett pålitligt 802.11ac nätverk med bra prestanda kostar det oberoende om man kör en router eller acesspunkt
 
Tplinks snabbaste ac router kostar under tusingen. Man behöver inte köra dyra asusprylar för att det ska funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.