betula skrev:
Pris och kvalitet tycks inte hänga samman för kök. Om det inte vore för IKEAs något klenare gångjärn skulle de vara bäst i test trots halva priset enligt Testfakta/SP [länk]
Det är väl inte själva gångjärnen som är problemet, det verkar snarare vara stormen som är för porös. Dessutom är väl den testen gjord på ikeas faktum-kök.
 
I veckan har Kvänum kök fått priset Elle decoration design award som årets kök, det är en tävling som hålls i 24 länder där det vinnande bidraget i varje land gå till final i Milano och där vann Kvänum kök med köket Art. Juryn motivering. Har en hantverkartradition som sträcker sig ända från 20-talet där kvaliteten alltid kommer i första rum.
 
perkaby skrev:
När vi renoverade vårt kök så skickade jag en fråga till Kvänum gällande att enbart köpa en speciell typ av handtag från dem, Jag fick då ett drygt svar från en av ägarna/inköpschefen att dom minsann bara tillverkar och säljer kompletta kök. Visst förstår jag att man vill sälja ett komplett kök, men man behöver ju inte vara otrevlig mot potentiella kunder...
Riktiga As finns överallt, det behöver nödvändigtvis inte vara exklusiva butiker som har dryga säljare. Har inte alls fått någon "dryghetskänsla" av Kvänumsäljaren, tvärtom har han uttalat att han har respekt för att vi egentligen inte var ute efter att spendera en massa pengar på köket och därav vill hitta en bra lösning för oss. Deras priser är höga så gratis blir det inte i vilket fall. Känns som att vi fått ett bra pris på den lösning vi har hitills hos dem.

Och en rekommendation, söker man speciella handtag, spottar etc. finns det ett oändligt urval att köpa dem direkt från Kina. Vi har sett ut ett antal som vi ev. kommer direktimportera och till priser som inte ens IKEA matchar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Route66
  • Laddar…
ja, efter väldigt mycket funderande och läst åtskilliga spaltmeter nätinformation har vi valt bort alla GDS alternativ vi hade och går All-in på Kvänum. Blir ett Kvänum kök med corianskiva. Det känns som mest pris-prestanda vettigt.

Nu är det bara att slutligen bestämma utseendet, har ett par olika alternativ på skåpplaceringar och alla känns ungefär lika bra. Sedan vitvarudjungeln, det finns för mycket modeller med små(obefintliga) skillnader att välja mellan.

Uppdaterar kanske med en bild el två då vi har allt på plats.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har ni fått köket på plats? Vi står i startgroparna med köksrenovering och när jag såg priset på kombinationen IKEA + Picky Living så funderade jag på att även låta bla a Kvänum få räkna på det. Det skulle vara intressant att få se lite bilder samt en indikation på hur mycket dyrare Kvänum blev jämfört med IKEA + Picky Living.
 
Sent svar, men jo vi har fått Kvänumköket på plats. Vi är precis hur nöjda som helst med köket och ångrar inte för en sekund att vi köpte detta kök och valde den säljare vi hade.

Kvaliten är precis som man kan förvänta sig på ett sånt här kök, och servicen vi hade genom säljaren och även Kvänum själva var kanon. Det uteblev en monteringslåda i leveransen men hos säljaren träffade vi på ägaren av Kvänum som gav en personlig ursäkt och sa att sådant får inte hända med de kök de leverar och såg till att lådan kom med express till dagen efter. Med Kvänum kunde vi anpassa köket precis som vi ville ha det, utan extrakostnader som exempel förlängda luckor för att ha dem handtagslösa - inite möjligt med IKEA. Samt Kvänum har i princip alla bredder på stommar du kan önska.

Man kan faktiskt känna den kvalitetsskillnad det är i ett sånt här kök och de billigare "bygg ihop själva" köken som IKEA och Epoq. Det är skillnad på lådor och stommar det har jag konstaterat sedan vi köpte några IKEA stommar med lådor för att bygga en hallmöbel. IKEA är helt ok, men detaljerna är inte som Kvänum så vill man ha lite mer känsla - välj Kvänum eller för den delen något annat kvalitetskök.

Nu byggde vi ju själva upp köket, monterade etc. Så vi kom ganska "billigt" undan. Priset på själva stommar med luckor och lådor var i % 200mer men in pengar ca. 22 000:- dyrare än IKEA/Epoq då vi hade ett rakt kök med släta lackade luckor. Det är för oss värt vartenda krona. Väljer man Kvänums handbyggda träluckor och har stora vinkelkök så drar priset givetvis iväg till nästan inget stopp...Till vårt kök valde vi Corianbänkskiva på dryga 4m, svart silgranitho, Oras beröringsfria blandare, Fjäråskupan fläkt, Siemens och Witt ugn och häll och toppase med Carrara marmor ovan bänkskiva...ja hela kalaset hamnade på ca. 130 000:- och det är ruggit snygg tycker vi själva. Hade vi valt IKEA är det de där 22 000:- vi hade "sparat" men mer arbete för oss då man får montera stommarna själv, inte kunnat anpassa på det sätt vi gjorde och vi hade fått lite skramliga plåtlådor istället för tysta Eklådor.

Kan lägga upp någon bild senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Route66 och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju helt klart som ett överkomligt pris för att få den kvalitén. Kul att ni är så nöjda, jag kommer själv ha det i åtanke när vi ska renovera.
 
Har ej koll på priserna nu, men jag satte in Kvänums kök ( med hjälp av deras rekommenderade snickare och elektriker) 2004 och har inte ångrat mig. Fick strålande input och designförslag och köket gjordes färdigt på 1 vecka inklusive kakel och upptag av ett nytt fönster. Jag hade då själv röjt ur det gamla och lagt nytt golv.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Kvänums stommar är bra mkt rejälare än bla Ikeas...
Tätare spån, mkt tyngre.

Bra val :)
 
smiler skrev:
Kvänums stommar är bra mkt rejälare än bla Ikeas...
Tätare spån, mkt tyngre.

Bra val :)
Varför? Mer prisvärda? Mer hållbara?
 
mr_bygg skrev:
Varför? Mer prisvärda? Mer hållbara?
Bra fråga!
Tyngre skrev ju Smiler :)
Jag har dock för mig att IKEAs skåpstommar, till skillnad från de flesta andras, är 18 mm i stället för 16 mm.
 
mangew skrev:
Sent svar, men jo vi har fått Kvänumköket på plats. Vi är precis hur nöjda som helst med köket och ångrar inte för en sekund att vi köpte detta kök och valde den säljare vi hade.

Kvaliten är precis som man kan förvänta sig på ett sånt här kök, och servicen vi hade genom säljaren och även Kvänum själva var kanon. Det uteblev en monteringslåda i leveransen men hos säljaren träffade vi på ägaren av Kvänum som gav en personlig ursäkt och sa att sådant får inte hända med de kök de leverar och såg till att lådan kom med express till dagen efter. Med Kvänum kunde vi anpassa köket precis som vi ville ha det, utan extrakostnader som exempel förlängda luckor för att ha dem handtagslösa - inite möjligt med IKEA. Samt Kvänum har i princip alla bredder på stommar du kan önska.

Man kan faktiskt känna den kvalitetsskillnad det är i ett sånt här kök och de billigare "bygg ihop själva" köken som IKEA och Epoq. Det är skillnad på lådor och stommar det har jag konstaterat sedan vi köpte några IKEA stommar med lådor för att bygga en hallmöbel. IKEA är helt ok, men detaljerna är inte som Kvänum så vill man ha lite mer känsla - välj Kvänum eller för den delen något annat kvalitetskök.

Nu byggde vi ju själva upp köket, monterade etc. Så vi kom ganska "billigt" undan. Priset på själva stommar med luckor och lådor var i % 200mer men in pengar ca. 22 000:- dyrare än IKEA/Epoq då vi hade ett rakt kök med släta lackade luckor. Det är för oss värt vartenda krona. Väljer man Kvänums handbyggda träluckor och har stora vinkelkök så drar priset givetvis iväg till nästan inget stopp...Till vårt kök valde vi Corianbänkskiva på dryga 4m, svart silgranitho, Oras beröringsfria blandare, Fjäråskupan fläkt, Siemens och Witt ugn och häll och toppase med Carrara marmor ovan bänkskiva...ja hela kalaset hamnade på ca. 130 000:- och det är ruggit snygg tycker vi själva. Hade vi valt IKEA är det de där 22 000:- vi hade "sparat" men mer arbete för oss då man får montera stommarna själv, inte kunnat anpassa på det sätt vi gjorde och vi hade fått lite skramliga plåtlådor istället för tysta Eklådor.

Kan lägga upp någon bild senare.

var det magnus? som kom å prata med dig?

Vedumkök ägare.... har köpt kvänum kök, dom tog över vid årsskiftet nu

det är dock 2 helt olika företag men samma ägare
 
mangew skrev:
Sent svar, men jo vi har fått Kvänumköket på plats. Vi är precis hur nöjda som helst med köket och ångrar inte för en sekund att vi köpte detta kök och valde den säljare vi hade.

Kvaliten är precis som man kan förvänta sig på ett sånt här kök, och servicen vi hade genom säljaren och även Kvänum själva var kanon. Det uteblev en monteringslåda i leveransen men hos säljaren träffade vi på ägaren av Kvänum som gav en personlig ursäkt och sa att sådant får inte hända med de kök de leverar och såg till att lådan kom med express till dagen efter. Med Kvänum kunde vi anpassa köket precis som vi ville ha det, utan extrakostnader som exempel förlängda luckor för att ha dem handtagslösa - inite möjligt med IKEA. Samt Kvänum har i princip alla bredder på stommar du kan önska.

Man kan faktiskt känna den kvalitetsskillnad det är i ett sånt här kök och de billigare "bygg ihop själva" köken som IKEA och Epoq. Det är skillnad på lådor och stommar det har jag konstaterat sedan vi köpte några IKEA stommar med lådor för att bygga en hallmöbel. IKEA är helt ok, men detaljerna är inte som Kvänum så vill man ha lite mer känsla - välj Kvänum eller för den delen något annat kvalitetskök.

Nu byggde vi ju själva upp köket, monterade etc. Så vi kom ganska "billigt" undan. Priset på själva stommar med luckor och lådor var i % 200mer men in pengar ca. 22 000:- dyrare än IKEA/Epoq då vi hade ett rakt kök med släta lackade luckor. Det är för oss värt vartenda krona. Väljer man Kvänums handbyggda träluckor och har stora vinkelkök så drar priset givetvis iväg till nästan inget stopp...Till vårt kök valde vi Corianbänkskiva på dryga 4m, svart silgranitho, Oras beröringsfria blandare, Fjäråskupan fläkt, Siemens och Witt ugn och häll och toppase med Carrara marmor ovan bänkskiva...ja hela kalaset hamnade på ca. 130 000:- och det är ruggit snygg tycker vi själva. Hade vi valt IKEA är det de där 22 000:- vi hade "sparat" men mer arbete för oss då man får montera stommarna själv, inte kunnat anpassa på det sätt vi gjorde och vi hade fått lite skramliga plåtlådor istället för tysta Eklådor.

Kan lägga upp någon bild senare.
Ha, ha... Hur mycket extra rabatt fick du av Kvänum för att skriva det där? ;)

Vill bara poängtera att IKEA hallmöbler/garderober har andra lådor än kökslådorna.
Mina kökslådor säger ingenting, de är helt tysta fast de inte är i ek... Kanske jag hade tur och plockade en tystlåten en... :surprised:
 
Tar några svar och kommentarer angående vårt val av köksleverantör.

smiler skrev Visa original
Kvänums stommar är bra mkt rejälare än bla Ikeas...
Tätare spån, mkt tyngre.

Bra val
Varför? Mer prisvärda? Mer hållbara?
Kan bara hålla med "smiler", man känner skillnaden på stommarna. Den känns tyngre, bättre, gedignare. Spånskiva finns i flera kvaliteer och kan bara anta att Kvänum har en högre kvalite på sina materialval. Prisvärda? det är upp till kunden att avgöra om man vill betala extra för den bättre känslan...

Då vi Skulle köpa kök så började vi som de flesta andra. Vi tittade på GDS varianterna (finns tråd om detta här på Byggahus också). IKEA, HTH och Epoq var de mest aktuella och där tyckte jag att skillnaderna var väldigt små mellan dem. Vi var väldigt nära på göra en Epoq beställning då vi av en slump gick in hos Kvänum i egentligen annat ärende men säljaren isisterade att få räkna på en kökslösning till oss. Visst tyckte vi men den blir för dyr, då vi hade totalsumman på papper kunde vi konstatera att för samma kökslösning och samma egna arbete skillde det inte mer än ca. 20 000:- på Kvänum, kontra IKEA och Epoq. Då vi gick igenom lösningen och pratade mer med säljaren så kände vi ganska per omgående att detta är den leverantör vi ville ha, den hjälp och kunskap de tillhandahåller har inte stormarknadssäljarna. Sedan med hjälp av Kvänum kunde vi tack vare deras betydligt större utbud och flexibilitet bygga köket precis som vi ville ha det vilket inte varit möjligt med IKEA och Epoq. Med IKEA/Epoq hade vi fått anpassa oss efter deras stommar och göra kompromisser vilket vi nu inte behövt.

Vi hade stor hjälp genom hela beställningen, med säljare på plats som mätte köket kostnadsfritt, gav många varianter och villigt ritade om det efter alla ändringar vi ville. Sedan vid monteringen som vi gjorde helt själva, vi köpte egentligen Kvänumköket som ett GDS kök med skillnaderna att stommar är fördigmonterade vid leveransen. Säljaren på Kvänum gav råd genom hela bygget också, var även ut på platsen och hjälpte med lite saker fastän de inte hade med monteringen att göra. Då vi fick problem med elen så försökte vi få tag i en elektriker på kort varsen med svaren allt från 2veckor till 3månader bort. Efter samtal till Kvänumsäljaren hade vi en elektriker på plats dagen efter. Vi kände att vi hade full support från dag ett till färdig montering. Detta vet jag inte om det är genomgående för hela Kvänums säljkedja, men känslan man får är att de tar hand om sina kunder.

För oss var det värt vartenda av de där 22 000:- som blev mellanskillnaden av ett Kvänumkök kontra ett GDS kök, vi kan endast ge det bästa betyg man kan ge - Vi skulle anlita samma leverantör och säljare igen.

Nu är ju Kvänum ett Premiumkök, och det är detta som skiljer en premiumvara från en standard. Det är detaljerna, känslan och design. Det är med kök som med bilar och allt annat. Man får själv avgöra om man vill betala den extra summan för att få den extra finishen i detaljerna. Med ett IKEA kanske man får 95%, det kan se jättebra ut att betrakta och funktionen kan vara jättebra men vid noggranna avsyningar får man några %extra med Kvänum. Värt priset? avgör själv! För oss var det detta.

Ha, ha... Hur mycket extra rabatt fick du av Kvänum för att skriva det där?

Vill bara poängtera att IKEA hallmöbler/garderober har andra lådor än kökslådorna.
Mina kökslådor säger ingenting, de är helt tysta fast de inte är i ek... Kanske jag hade tur och plockade en tystlåten en...
Anders07: Vi fick rabatt! vet ej exakt vilken rabatt vi fick eftersom inga priser är tydliga men säljaren sa att han gett oss en bra rabatt vid beställningen. Inga som helst överrenskommelser att de skulle få goda omdömen på ett forum 1år senare!

Och för att förtydliga, vi har köpt IKEA´s kökstommar och lådor för att bygga hallmöbel av, således samma som du använder i ditt kök. Och ja, de fungerar och nej det är ej samma känsla i dem som våra kökslådor :)
 
Kan kan bara hålla med om att allt skötts bra från Kvänums sida när vi köpte vårt kök 2004, MEN för att balansera reklamen lite, så måste jag också framhålla det fina mottagandet och arbetet som HTH i Uppsala gjorde innan vi bestämde oss för Kvänum. Allt från mottagande i butik, hembesök, förslag och ritningar var mycket bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.