@videonisse
Finns det någon knx blandat med z-wave mer än zipato?
 
Jag har läst och sett om din imponerande anläggning Tomas A. och börjar förstå att konceptet att blanda KNX med Z-wave verkar vara en bra balansgång mellan stabilitet och funktionalitet/kostnad.
Nu ska jag bara försöka reda ut var jag drar gränsen mellan KNX och Z-wave samt förstå vad det är för KNX-produkter som är nödvändiga. :)
 
Ok, om du som jag, vill kunna dimmra alla grupper så behövs då 10 st "dimmerkanaler". En bra KNX dimmer, tex Theben DMG T 2 (med DME 2 T för fler kanaler) hamnar på knappt 1500kr/kanal. LED behöver också dimbara drivers och med de vanligaste LED-armaturerna används 1 driver per armatur. Det är nu det kan börja bli dyrt om man vill ha kvalitet.

Det sätt som jag hittat bli mest kostnadseffektivt när det skall vara mer än en armatur per belysningsgrupp är att försöka använda LED som drivs med konstantspänning samt flerkanals LED-drivers, tex Lineardrive från Eldoled. Tyvärr stödjer de inte KNX direkt utan man behöver köra Dali eller DMX och ha en KNX-Dali/DMX gateway. Men kostnaden per kanal hamnar bara på max 250kr/kanal (plus kost för 24V DC nätdel) och de kan driva en hel drös armaturer per kanal. Dvs riktigt kostnadseffektivt om man vill ha mycket belysning.

Eftersom det är belysningen som är grunden för att styra med KNX så tycker jag att det är viktigt att fundera igenom vad man vill ha i slutänden och välja rätt väg dit. :)

Tillförlitligheten med KNX bygger på att den i grunden är trådbaserad (finns även trådlöst) samt att varje KNX-enhet kommunicerar direkt med varandra. Tex en trycknapp kommunicerar direkt med med dimmeraktor och fungerar så länge bussen är ok mellan dem. Det är ju i princip samma som med Zwave som inte heller kräver ngn centralenhet.

En central styrenhet är bra då man enkelt vill kunna programmera olika automatiska funktioner, tex tidsstyrning på belysningen eller ha avancerade regler för styrningen samt för att visualisera sin installation och kunna styra via app eller webbgränssnitt.

Programmeringen är inte så svår att en elektriker behövs, de flesta av dem kan det inte ens själva... Om man har bra IT-vana och tid att lära sig hur KNX är uppbyggt så fixar man det galant själv. ETS heter programmet som används och den är rätt dyr för en Pro-version men som tur är finns det en Lite-version som man kan få nästan gratis om man kör igenom deras webbkurs "KNX eCampus". Info finns på https://my.knx.org/
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
@videonisse
Finns det någon knx blandat med z-wave mer än zipato?
Känner faktiskt inte till ngn men borde dyka upp, kanske tex från Loxone eller Gira Homeserver.
 
Nja, Videonisse, det är nog min fru som vill kunna dimmra allt som kan ge ljus ifrån sig :).
Hur som helst - har jag förstått rätt att det är för dimmring av LED som det är kostnadseffektivt med Dali och övrigt On/Off kör man med KNX direkt?
KNX/Dali GW - var får man tag på en sådan?
Tack för all info!
KNX-kursen känns som ett måste!
 
Hittade KNZ-Dali GW direkt när jag googlade...
Schnieder exempelvis...
 
Schneider är OEM från Ipas. Ipas har varit bäst men idag skulle jag rekommendera Giras. För lite mer pengar är även Siemens nya Twin ett utmärkt val.

Kolla in nedan info på tyska KNX-forumet som jag sammanställt: http://knx-user-forum.de/lexikon/?do=showentry&id=332
 
  • Gilla
Ksd
  • Laddar…
Videonisse skrev:
Ok, om du som jag, vill kunna dimmra alla grupper så behövs då 10 st "dimmerkanaler". En bra KNX dimmer, tex Theben DMG T 2 (med DME 2 T för fler kanaler) hamnar på knappt 1500kr/kanal. LED behöver också dimbara drivers och med de vanligaste LED-armaturerna används 1 driver per armatur. Det är nu det kan börja bli dyrt om man vill ha kvalitet.

Det sätt som jag hittat bli mest kostnadseffektivt när det skall vara mer än en armatur per belysningsgrupp är att försöka använda LED som drivs med konstantspänning samt flerkanals LED-drivers, tex Lineardrive från Eldoled. Tyvärr stödjer de inte KNX direkt utan man behöver köra Dali eller DMX och ha en KNX-Dali/DMX gateway. Men kostnaden per kanal hamnar bara på max 250kr/kanal (plus kost för 24V DC nätdel) och de kan driva en hel drös armaturer per kanal. Dvs riktigt kostnadseffektivt om man vill ha mycket belysning.

Eftersom det är belysningen som är grunden för att styra med KNX så tycker jag att det är viktigt att fundera igenom vad man vill ha i slutänden och välja rätt väg dit. :)

Tillförlitligheten med KNX bygger på att den i grunden är trådbaserad (finns även trådlöst) samt att varje KNX-enhet kommunicerar direkt med varandra. Tex en trycknapp kommunicerar direkt med med dimmeraktor och fungerar så länge bussen är ok mellan dem. Det är ju i princip samma som med Zwave som inte heller kräver ngn centralenhet.

En central styrenhet är bra då man enkelt vill kunna programmera olika automatiska funktioner, tex tidsstyrning på belysningen eller ha avancerade regler för styrningen samt för att visualisera sin installation och kunna styra via app eller webbgränssnitt.

Programmeringen är inte så svår att en elektriker behövs, de flesta av dem kan det inte ens själva... Om man har bra IT-vana och tid att lära sig hur KNX är uppbyggt så fixar man det galant själv. ETS heter programmet som används och den är rätt dyr för en Pro-version men som tur är finns det en Lite-version som man kan få nästan gratis om man kör igenom deras webbkurs "KNX eCampus". Info finns på [länk]
Pratade med elfirman idag. De installerar sedan tidigare både KNX och Dali med gott resultat så det låter lovande. Har beslutat köra på det konceptet och sedan integrera med Z-wave via Zipabox och KNX-modulen. Vad det sistnämnda innebär rent praktiskt känner jag inte till och får försöka sätta mig in i. Är det KNX-bussen som man ansluter till Zipaboxens KNX-modul?
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Ja knx bussen skall anslutas till zipatoboxen och boxen vill ha nätverkskabel och ström sedan är det bara att jobba med datorn.
Vad säger elfirman om zipatoboxen dom brukar tycka sådant är trams eftersom dom inte säljs av grossister. Den fungerar inte perfekt men nog så bra som mycket annat inom detta område. Tyvärr har det fungera sämre den sista tiden men innan du får igång det får vi hoppas att zipato har fixat server problemen.
 
  • Gilla
Ksd
  • Laddar…
Jo jag tänkte på det man måste använda ETS när man skall lägga till zipaboxen så du måste nog antingen lära dig det eller be elfirman att fixa det.
 
Jo - elfirman tycker det är OK med KNX och Dali "i botten" för stabilitet och sedan integrera med Z-wave/Zipabox för att få lite mer möjligheter.
Jag har fått tips på forumet om web-kurs i KNX/ETS så det får bli målet under julhelgen innan det förhoppningsvis blir hands on efter nyår. Ska bli mycket spännande!
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Eftersom jag är självlärd på KNX genom att prova mig fram kanske inte jag är den bästa på att lära ut. Men tveka inte om du har några frågor. Då kan du skicka till mig så ska jag svara så gott jag kan. Mitt hus fungerar ju trots många som tvekade på att man kunde få till det utan expertis. Egentligen är det rätt lätt att få igång första knappen till actorn. Följ guiden till ett nytt projekt och lägg in alla tänkbara olika rum i första läget. Detta underlättar längre fram att hitta rätt när man programmerar. Även om du vill ha lite skärmdumpar på mitt projekt kan jag skicka dig det. För mitt sätt att lära mig är mycket genom att titta på bilder och söka logik i dom. :)
Är det ETS4 du ska jobba i eller har du fått ETS5?
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
V Videonisse skrev:
Bra tips och ngt som många traditionella elektriker inte känner sig hemma med så man behöver oftast driva det själv.

En KNX-central byggs ju bäst liknande ett styrskåp för industrin, dvs allt på plint. Vissa väljer också att ha lite djupare skåp eller kör med kabelkanaler i skåpet. Eftersom man kör med flexibel tråd i skåpet så bör även ändhylsor användas. Det är vanliga elektriker oftast inte vana vid.


Se här för en massa härliga bilder på KNX-skåp från det tyska forumet: [länk]

Källa är: [länk]

Finns även en tråd på svenska KNX-forumet: "KNC Centraler"
'Vad är fördelen med ändhylsor och hur ser de ut egentligen?
 
De behövs när man tex har mångtrådig kopplingskabel (tex RK) som ansluts till snabbkoppling. För FK behövs de, så vitt jag vet, normalt inte. I själva kopplingsskåpet använder man den mer flexibla kabeln så därför behövs de. Att istället använda plint med skruvkoppling tror jag inte är rekommenderat. Men jag har bara jobbat inom industrin och med ”riktiga” kopplingsskåp.

800px-Wire_ferrule_crimped.jpg

På tyska wiki finns bra info: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Aderendhülse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.