Hej! Jag har diskuterat möjligheterna att sätta in bänkdiskmaskin i vårat kök hemma, med hyresvärden. Jag sa till dom att det verkar vara ett proppat uttag på blandaren där man bör kunna sätta en koppling med avstängning (se bild på blandaren). Hyresvärden, som inte hade koll på vad det satt för blandare i köket, skickade ut en fastighetsskötare som tittade på blandaren och kom till slutsats att man skulle kunna koppla in vatten direkt på tappen. Jag ifrågasatte det då jag läst att det kan bli problem med överströmmning p g a tryckförändringar vid sådan inkoppling (för att inte tala om risk för vattenskador?).

Jag sa att visst om ni tycker det är OK, det är ju helt upp till hyresvärden. Men dom skulle kolla upp det.

Utifrån dessa bilder, skulle det gå att koppla in ett extra vattenuttag i det proppade hålet? Kanske är svårt att svara på. Jag vet inte vad det är för blandare mer än att det är en Mora.

IMG_20141215_235637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20141215_235651.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det ska gå. Det är om man vill ha kranen monterad under som den finns där.
 
huggan skrev:
Ja det ska gå. Det är om man vill ha kranen monterad under som den finns där.
Mittenpluggen gissade jag var för det ändamålet. Tänkte väl mest på den andra pluggen till höger (kallvattensidan) för att koppla diskmaskinen. Vore inte där bättre att sätta kopplingen?
 
Har fått vidare mail från hyresvärden som fortfarande hävdar att jag bara kan koppla vattnet på tappen alternativt byta blandare. Har dom eller jag fel?

Försökte f ö att få loss pluggen men den satt som berget. Tips på hur man får lös en sådan?
 
Du ska nog inte försöka lossa pluggen om inte vattnet är avstängt.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Är inte de där pluggarna för att ta loss filtren på inkommande vatten?
 
Nä det hade inte varit så smart att börja skruva med fullt vattenflöde på, sitter dock avstängning på rören mellan väggen och blandaren så det löser sig.

Jag tänkte lite så också att det kan vara något mer bakom pluggen och inte bara ett extra uttag. Därför ville jag ta loss pluggen och kika hur det ser ut. Men som sagt sitter den stenhårt, testade att knacka lite försiktigt med en hammare men det hjälpte inte. Några tips? Är det några särskilda nycklar för att skruva loss en sån här?
 
Kommer det inte att rinna vatten både i kranen och kopplingen till diskmaskinen, om de kopplar anslutningen undertill?
 
Ja kranen måste vara öppen för att det ska funka. Vilket inte blir så bra.
 
Så pluggen jag tänkte sätta kopplingen sitter "efter" kranöppningen så att säga? Känns märkligt med tanke på placeringen av hålet, tycker jag men så är jag ju novis också. Borde ju gå att testa om jag får loss den jäkeln till skruv och öppna på ventilen försiktigt och se om det kommer vatten ur hålet även om jag har själva kranen stängd...
 
pelpet skrev:
Kolla denna tråd
[länk]
Som det ser ut på bilderna i den tråden tänkte jag mig att det skulle kunna se ut hos mig. Återstår bara att öppna och kika hur det verkar funka.

Vill också tacka så hjärtligt för alla svar! Känns som folk här har bättre koll än min hyresvärd (eller så är det jag som har en dålig inställning till dom). Känn er fria att komma med fler tips/saker jag bör tänka på.


MVH
 
Undersök om det går att slakta ur ett skåp och skaffa en vanlig diskmaskin, alt om du kan klämma in en bänkdiskmaskin i ett skåp. Prisjakt har bra mått på maskiner. Jag fick tillstånd från en tidigare hyresvärd att ta in en snickare som byggde om ett köksskåp så att jag fick in en 45cm diskmaskin. Det är ju inte så himla snyggt att ha en diskmaskin stående på diskbänken.
 
Tack för tipset! Har funderat på det med och det skulle givetvis vara snyggare och spara bänkplats. Känns dock inte som jag vill lägga så mycket pengar på en hyrd lägenhet. Känns som det blir för stora ingrepp. Det är inga stommar utan platsbyggt kök. Annars finns ett skåp som skulle passa ypperligt för att ha diskmaskin, men det är hyllor i skåpet som jag i så fall skulle behöva riva ur.

Fick ett pris av hyresvärden för att bygga om skåpet, dra fram el och vatten för golvdiskmaskin. 14000:- skulle vi få hosta upp. Kändes inte riktigt värt.
 
I de där pluggarna sitter filter, de är inte där för att koppla in något på. Du måste byta blandaren till en med extra avstick för diskmaskin med tillhörande avstängning. Allt annat är amatörmässigt, och får du en läcka så kommer ditt / fastighetsbolagets försäkringsbolag inte betala ut en spänn. Att byta blandare är billigt och enkelt, men jag tycker du ska anlita en röris till det och betala det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.