Hej.
Är duktigt sugen på att blåsa väggen mellan kök och matsal (murad 30 cm tjock bärande...) för att få ett lite luftigare utrymme. Vi har tre barn och när de blir större kommer det kanske att kännas trångt i vårt lilla kök.
Har ritat på hur det ser ut idag och även ett förslag på hur det skulle kunna se ut i framtiden. Har behållt skåpens och vitvarornas placering för enkelhetens skull, men är inte främmande för smarta utsvävningar.
Vi har skåpen fulla med grejor och vi har frys i källaren. Med tanke på att vi hämtar från frysen varje dag ser jag inget problem med att placera saker som vi inte använder så ofta (våffeljärn, matberedare osv) i källaren. Skulle nog gärna vilja ha en frys i köket i stället. Då vi har en del förvaring mot väggen som jag vill ta ner, och gärna slipper överskåp i övriga käket så lär det få rationaliseras ner en del (om inget snille på forumet sitter på fantastiska idéer).
Framtidsbilden ritade jag med disk som en kul grej och det är inget som är ett krav och jag tror inte det finns vettig plats för en köksö heller.

Har ni några spontana tankar kring hur man skulle kunna utforma köket?

Tack på förhand/

Björn.

köket gamla.jpg

köket gamla1.jpg

köket disk3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det källartrappan som går bakom spisen? Just det hörnet med dörrarna blir ju inte bra, men det är det ju inte nu heller. Men bardisken är alldeles för lång just pga hörnet, du måste gå runt så mycket En fristående köks-ö med passage vid väggen skulle vara bättre isåfall.

Sedan skulle jag nog ha skåp mot ytterväggen också, finns ingen anledning att ha tomt där. Det du ritat in som murat, är det ett tänkt skafferi eller nåt? Eller kyl?
 
Anna_H skrev:
Är det källartrappan som går bakom spisen? Just det hörnet med dörrarna blir ju inte bra, men det är det ju inte nu heller. Men bardisken är alldeles för lång just pga hörnet, du måste gå runt så mycket En fristående köks-ö med passage vid väggen skulle vara bättre isåfall.

Sedan skulle jag nog ha skåp mot ytterväggen också, finns ingen anledning att ha tomt där. Det du ritat in som murat, är det ett tänkt skafferi eller nåt? Eller kyl?
Japp. Källartrappen går ner där. Och det murade skulle mycket riktigt vara till kyl. Men jag är inte främmande för att ha arbetsbänk/köksskåp mot väggen heller med avslut mot kyl kanske. Jag ska nog sätta mig och rita lite ikväll...
Edit: Ser nu att det skulle bli väldigt smalt med ett U-kök... Blir väl inge bra.
 
Man skulle kunna fimpa hela sidan vid spisen, behålla bänk mot det lilla fönstret (diskho mm) och bygga bänk vidare förbi det stora fönstret och avsluta med kyl/frys till höger om fönstret. Och fimpa överskåpen. Kanske börja L-köket med högskåp för ugn och avsluta med kyl/frys.
 
Nu har jag snott ihop en till ritning... Har inte funderat jättemycket utan mest satt ihop det för att få en bild. Det måste ju bli bättre innan det kan bli bäst.

AutoSave_köket 2014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spontana tankar någon?
 
Senaste är inte så tokigt om du flyttar vasken till det andra fönstret.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, det behöver vara lite mer utrymme mellan spis och ho.
 
tycker inte det bli trångt med ett U-kök. Du har ju en matplats där nu så det blir inte värre med bara 60cm djupa skåp i stället för bord.

Försök att behålla spis och vask på ursprungliga platser så blir rivningen billigare....
Men i övrigt bara att bli av med väggskåp och särskilt den klumpiga hörnskåpet så bli ditt kök mycket mer öppen.

Å andra sidan tycker jag att man får tänka om några gånger innan man ger sej på att riva en bärande köksvägg som är också bra att möblera mot.

Försök i en period att använda matsalen till vardags och se hur det fungerar utan att ha köket som bakgrundsdekoration vid måltider. Det blir kanske en positiv upplevelse att slippa äta i köket och lyssna på köksskrammel ?

Jag tycker det är tråkigt när man reserverar delar av sitt hus enbart för fina gäster som kommer ett par gånger per år och själv tycker man inte att man är lika fin för att äta i sin egen matsal varje dag.
När man idag försöker att slippa äta i köket så blir det en öppen planlösning och köksmiljö ska vara en teaterkuliss under fina middagar .... och får vara hur opraktiskt som helst bara det blir fint.

Jag har provat på olika planlösningar och den där gammaldags lösning med arbetskök och matsal som jag har nu tycker jag bäst om. Innan tyckte jag att det var inget att ha men ändrade mej efter att ha provat :). Därför mitt förslag att testa. Det utesluter inte en köksrenovering men kanske besparar en väggrivning?
gaia
 
peternicklas
Göra en vinkel i den högra hörnan och sätta spisen där?
 
Sådär.
Tack för alla svar. Tog till mig och provade att göra ett U-kök, inte så dumt faktiskt. Behåller spis/fläkt och ho på sina platser för enkelhetens skull. Bara man får plats med diskmaskinen i anslutning till hon, då jag vill ha en stor enkelho. Men vi får ju mer arbetsyta än idag då bänken mot väggen som skall tas ner ej används vid matlagning (där står kaffebryggarna och pappershögarna ;).
Vad anser ni om extra djup arbetsbänk? Jag har gjort dem 70 djupa, utom spisens sida. Jag har hört att det känns rätt bra med lite mer djup.

U-köket 2014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte strunta i U-kök och istället göra två långa skåprader mot varandra. Då blir det mer plats i köket och du slipper hörnskåpen.
 
Finns det tillräckligt med plats för att två personer skall kunna arbeta ostört vid varsin bänk/spis?

Och: Smaken är som baken. Själv byggde vi ett kök som vi tyckte var både praktiskt och lättstädat. Överskåp upp i taket för att slippa gå ner i källaren och hämta det man behöver. Stor diskbänk för använda kastruller och annat slabbigt. Dold spisfläkt.


kök_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Då skulle vi tappa rätt mycket bänkyta och förvaring...
 
U-köket ser bra ut. Kanske placera k/f vid spisväggen och göra en kort bardisk med spis mot ytterväggen så blir mer bänkyta och ljusare kök då högskåpen skymmer.
 
Hade 70 djup bänk i min lägenhet och det gav bra mycket mer yta.
Rent konstruktionsmässigt tror jag det blir en väggsnutt mot ytterväggen och synlig balk i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.