team_hink_racing skrev:
Jaha, kan vi köra lite regel-lära nu? Har kört lite Tasker innan men jag verkar har tappat det mesta.

Mina grundläggande krav är att ha belysning som går på min mörkersensor Nexa LBST-604 och slocknar efter 22.30 när man gått och lagt sig.
Samma men tvärt om på morgonen, starta en tid för att sedan slockna när min LBST-604 säger att det är ljust ute.

[bild]

Det jag inte förstår är 3st tidsangivelser?
Du är rätt ute men now ska stå först.
dvs när tiden nu är mellan 14.00 och 22.00 skall regeln gå vidare.:)
 
Vad händer med fibaro motion sensor den fungerar i ca i vecka och sedan tappar boxen den. :( Är det fler som har samma problem?
 
Tomas Andersson skrev:
Vad händer med fibaro motion sensor den fungerar i ca i vecka och sedan tappar boxen den. :( Är det fler som har samma problem?
Samma här :( Jag har även upplevt dålig räckvidd (ca 10m från boxen) en tid eftersom att den bara fungerade ibland. Har nu boxen ca 5 meter från sensorn och har fungerat i två veckor än så länge :)
 
Redigerat:
Tidsräknare?
Någon som vet hur jag kan göra en räknare/regel som håller koll på gångtiden på min pelletsbrännare?
 
Tomas Andersson skrev:
Jag har lekt lite och byggt plattor som jag satt upp i huset en i hallen och en i köket. Som ni ser kan jag ändra på bakgrundsfärgen och vad ska man då ha det till… Jo jag tänkte så här att när huset är larmat lyser det rött runt skärmen så man inte glömmer att larma av. Svagt ljusblått när man är hemma bara för att jag tycker det är effektfullt. Men vad man ska med grönt eller gult till vet jag inte men kanske blir det gult när huset är skalskyddat.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Ser ut som ImperiHome? Fungerar detta att slå av/på larmet också? Det fixar inte min gratisversion, men jag kör inte heller KNX?
 
MatforsLars skrev:
Ser ut som ImperiHome? Fungerar detta att slå av/på larmet också? Det fixar inte min gratisversion, men jag kör inte heller KNX?
Jag har inte kommit dit ännu med att sätta upp larmet. Mycket beroende på att jag har hund som vaktar :)
Jag tror tyvärr inte imperihome har någon möjlighet till säker av och på larmning utan man skulle kunna använda plattans skärmlås och ha en länk i imperhome men det blir ju inte lika roligt eftersom plattan blir ju även låst när det är av larmat och man måste knappa kod varje gång man vill titta på något.
Själv tänkte jag larma av med en länk i våra iphone eftersom dom är ju skärmlåst om den skulle komma på drift.
 
snowballtwo skrev:
Är det någon som använder Zipaboxen tillsammans med de brytarna/dimmrar som Clas Ohlson säljer? [länk]
Fungerar det bra? Något man ska tänka på vid installation, som man behöver berätta för elektrikern?
Edit: Spottarna jag har tänkt att dimmra är Hide-a-lite leds, om det gör någon skillnad.
Har testat CO dimmern. Det man bör veta är att om du vill ha en "manuell" knapp så ska den vara potentialfri. Bra i vissa lägen, men vill du köra en trappkoppling i en befintlig anläggning så kan du få en del jobb. Fungerar bara med resistiv last, dvs glödljus och halogen. Om du vill dimma LED, lågenergi eller trafo ska du välja något annat. Kan vara smart att framtidssäkra sitt system.
Jag ska testa https://www.m.nu/insatsdimmer-200w-energimatning-qubino-p-1528.html i slutet av veckan.
 
Zipamini TV
är begåvad med en intuitiv och kraftfull ”drag and drop” regelhanterare för automationslösningar. Till skillnad från sin storebror Zipabox som via tilläggsmoduler är kompatibel med en mängd standarder så använder Zipamini uteslutande Z-wave.
Licens för att ansluta fem sensorer ingår i Zipamini vid leverans, möjlighet finns att online via gränssnittet i din Zipamini köpa till licenser för ytterligare 10 sensorer, 50 sensorer eller 100 sensorer.

Ovanstående är klippt från Dustin. Man kan undra vad "licenser" kostar, och vad Zipato har för planer i framtiden!
 
lilytwig skrev:
Har testat CO dimmern. Det man bör veta är att om du vill ha en "manuell" knapp så ska den vara potentialfri. Bra i vissa lägen, men vill du köra en trappkoppling i en befintlig anläggning så kan du få en del jobb. Fungerar bara med resistiv last, dvs glödljus och halogen. Om du vill dimma LED, lågenergi eller trafo ska du välja något annat. Kan vara smart att framtidssäkra sitt system.
Jag ska testa [länk] i slutet av veckan.
Jaha, det var ju tur att jag frågade innan jag handlade då. Jag ska ha dem till just Led-spotar.
Hur är brytarna då, kan man använda de med ledlampor? Och fungerar det att använda vanliga lampknappen med den?
Vad finns det annars för bra och prisvärda dimmer som jag kan använda med spotarna?
Tack för svaret!
 
snowballtwo skrev:
Jaha, det var ju tur att jag frågade innan jag handlade då. Jag ska ha dem till just Led-spotar.
Hur är brytarna då, kan man använda de med ledlampor? Och fungerar det att använda vanliga lampknappen med den?
Vad finns det annars för bra och prisvärda dimmer som jag kan använda med spotarna?
Tack för svaret!
Den vanliga knappen fungerar men vid trappkoppling kan det vara enklare att använda en switch/dimmer som har fas (L) eller nolla (N) som tändtråd, annars måste du i med separata ledningar. Läs här om hur Aeon Micro Smart kopplas: http://aeotec.com/z-wave-in-wall-switches/187-z-wave-in-wall-lights-controller.html
De här switcharna och dimrarna har ochså en 3v utgång som kan driva en liten LED. Jag antar att det finns passande knappar med någon belysning, men jag har inte sett sådana.

Det kan vara knepigt att få dimrar och LED-lampor att passa ihop. De ska dimma snyggt och varken dimmern eller lampan får surra. De "vanliga" dimmers (2 st) jag har till LED fyller inte de kraven. Men det blir spännande att testa Qubino Goap_flush bakkantsdimmer.
 
lilytwig skrev:
Den vanliga knappen fungerar men vid trappkoppling kan det vara enklare att använda en switch/dimmer som har fas (L) eller nolla (N) som tändtråd, annars måste du i med separata ledningar. Läs här om hur Aeon Micro Smart kopplas: [länk]
De här switcharna och dimrarna har ochså en 3v utgång som kan driva en liten LED. Jag antar att det finns passande knappar med någon belysning, men jag har inte sett sådana.

Det kan vara knepigt att få dimrar och LED-lampor att passa ihop. De ska dimma snyggt och varken dimmern eller lampan får surra. De "vanliga" dimmers (2 st) jag har till LED fyller inte de kraven. Men det blir spännande att testa Qubino Goap_flush bakkantsdimmer.
Till en sådan är det tänkt :)

https://smart-telematik.se/product.html/aeon-labs-touch-panel-for-micro-analog-black?category_id=33
 
När man tappar en z-wave produkt som tex fibaro motion finns det något sätt att få in den i systemet utan att radera den och lägga till den igen. Man måste då manuellt gå in i reglerna som den styr och byta ut den.
 
Jag satt igår och skulle lägga till z-wave men det fungerar inte. Jag provade nu till morgonen men samma problem :(
Det som händer är att tiden 60Sek kommer aldrig fram och börja räkna ner. Någon fler med samma problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.