Står det lite intressant att läsa om hur hantverkarna skor sig lite extra på kunden.
Speciellt intressant är kommentaren från den intevjuade hantverkaren som säger att om kunden själv köper in sitt material så "får han hitta en annan hantverkare som gör jobbet"
 
Varför kan man inte strunta i alla rabatter och istället ta ut det det kostar + en vinstmarginal?

Jag jobbade på en stor leverantör av sanitetsgods förut och dom hade ett listpris (Det du får betala) och sedan ca 50 olika rabattsatser för olika grossister och rörpulare. På toppen av det har dom ett bonussystem som sedan omsätts till exklusiva resor och priser. Vem tror ni är det som betalar dessa resor och rabatter?

En kompis till mig köpte ett lock till en golvbrunn, listpris 1200 och hantverkarens pris var 200? Var är rimligheten i det. Det är inte så krångligt att installera direkt ???
 
Jo det vore ju det smidigaste systemet. Men varför göra det lätt för sig?
Eller är det så att alla vill bli mutade med just bonusresor så att om man gjorde ett sådant system och det finns en leverantör som ligger kvar på det gamla så kommer inte det nya få sälja?
 
j0han skrev:
men sätt i perspektiv vad era egna tjänster kostar. vad kostar det ex att lämna blien på verkstad laga en tand osv. en byggfirma kommer inte i närheten av sådana kostnader.
Oj, oj...

Håller faktiskt inte med.

Konkurrensverket borde syna byggbranchen och byggentreprenörerna, se över vilka villkor som de använder.

Som det är nu är jag som beställare helt i handen på entreprenörerna. Det enda jag egentligen kan göra är att tacka nej till en offert och välja en annan.

Och det gör jag! ofta! när jag inte är nöjd.
Och jag säger det rakt och ärligt till entreprenörerna.
Jag kan säga dig att i ca 7 fall av 10 så blir de skitsura.
Den reaktionen säger allt!
 
hej..
med all rätt, ska du välja vilken antrepenör som passar just dig bäst. vad jag menar är att om du exempelvis lämnar bilen på verkstad, byter tändstift, olja o filter är det inte ovanligt att det kostar ett par tusen. för max en timmes jobb. var hos tandläkaren för en vecka sedan. en helt vanlig undersökning där dom konstaterar att mina tänder var hela o friska, tog ca 15 min. 378:- kostade det. sådan minuttaxa har inga firmor i byggbranschen.
 
När jag som privatperson beställer ett arbete och betalar detta, mot kvitto, med egna beskattade pengar vill jag ha arbetet professionellt gjort. Men det är här det skiter sig.

Vill du ha ett arbete professionellt gjort: Gör jobbet själv! Anlita för allt i världen inte en hantverkare!


OBS IRONI. OBS IRONI OBS IRONI

Gör du det så:
1) Tillbringar du dagar och veckor i telefon innan du hittar en hantverkare som du lyckas övertala att lämna en offert.
2) När du valt ut din hantverkare, så måste du "babysitta" honom under renoveringstiden. Du tar ut allt för många dagar av din dyrbara semester. Speciellt mycket störs du av att hantverkaren aldrig dyker upp på avtalade tider.

Och hur kommer det sig att denne erfarne hantverkare så ofta saknar en pryl (trots att han kör omkring i en vräkig, designad, van. Fullproppad med högtalare och förstärkare. - Här försvinner så vår hantverkare på ett extra uppdrag, som han fakturerar dels till mig (hämta en pryl som han hade "glömt") och sedan fakturerar han den till den andra kunden som han gjorde ett "snabbjobb" till. Dubbel milersättning och timpenning, Mumma!

3) Då du känner dig så Stasi vid övervakningen av din dyra hantverkare, bestämmer du dig för att gjöra ett mycket snabbt besök på toaletten. Döm om din förvåning; när du kommer tillbaka efter 2 minuter så har hantverkaren hunnit med ett flertal kritiska hantverk, (undrar var han fick den energin ifrån?) och dessutom förseglat dessa, så att det är omöjligt att titta vad som är gjort.


Nu vet du med säkerhet att det är kört!
 
BoByggarn -> Jag håller inte med dig. Du har tydligen bara träffat på rötägg till hantverkare. Har du anlitat dessa efter rekomendationer eller har du haft bekanta som känner dem? Det låter inte så.

Vi har INGET ont att säga om de hantverkare som vi anlitar vid vår utbyggnation. Så döm inte ut alla bara för att Du inte har hittat rätt.

 
Suck.

Foten i kläm? jajamänsan!

OK. Alla hantverkart i Sverige är hederliga.

Jag tänker inte lägga mig i denna diskussion något mera.

 
Bobyggarn...kom ihåg att det finns gråskalor.
Att sopa ut ALLA hantverkare som du gör är ju inte rimligt.
 
Ett mycket korrekt svar plattsättaren!
Det jag reagerade på i artikeln var dock just attityden att man totalvägrar att utföra jobbet om man inte får stå för materialet.
Men visst är det sant att ni som egna företagare inte ska behöva sälja för samma inköpspris eftersom ni som du mycket riktigt säger har merkostnader.
Däremot så var det i artikeln (om jag inte missminner mig) en ganska så stor skillnad mellan det priset hantverkaren köpte för och det kunden fick köpa för.
 
klart det är stor skillnad i inköpspris mellan hanverkare o kund. som firma köper du ju i avsevärt större volymer, därav billigare pris. att sen kunden får betala fullpris är i sig inget märkvärdigt, som jag sagt innan ligger en ganska stor vinst i materialet. ingen vinst, inget jobb, inga företag.
 
Bygger man ett helt hus kan det ju också bli lite kvantiteter på det man köper. Byggvaruhusets listpris är då i allra högsta grad förhandlingsbart, även för en privatperson.
Att hantverkaren tar betalt för den tid det tar för honom att ordna fram materialet utgår jag ifrån. Likaså att i hans timpenning redan ingår sådana omkostnader som bil och kapitalrisk.
Summa summarum låter det i mina öron som att man betalar materialanskaffningen dubbelt. Det kan väl iofs vara ok om någon vill betala för att slippa allt krångel, men jag tycker nog att det skall framgå tydligt att så är fallet. Samt att man kan åta sig materialanskaffningen själv.

 
Finns många aspekter på detta.. men som hantverkare måste enl konsument lagen även ansvara för garantier på installerat materiel.. även det kunden levererat.. så... kontentan.. Hantverkare..VARNING!! stå på er montera inte kundernas Bauhaus produkter.. kan bli dyrköpt..
 
Om jag som kund kan köpa exakt samma vara som hantverkaren "på stan" billigare än "listpriset + påslag" så är det något fel...

Att jag betalar hantverkaren istället för byggvaruhandeln, helt ok!
Men inte mer!
Gärna mindre dock, vilket skapar en långsiktig affärsrelation. Dessa bygger alltid på:

De tjänar pengar.
Jag "tjänar" pengar.

Den enda förloraren är byggvaruhandeln, men de får ju sälja sitt skeva tryckvirke till mig ändå, när jag skall göra min svajiga altan själv...
 
En aspekt till som verkligen gör att man måste se till att ha vinst på materialet är att man i snitt går på en till två minor om året vad det gäller att få betalt . Om ni ärliga människor där ute bara visste vad det finns för svin till beställare. Tack vare dessa oseriösa människor måste man ha en hel hög med försäkringar samt inkassobolag m.m. Snart kommer hantverkare ha 2 olika taxor, en för privatpersoner (höre risk) och en för företag (lägre risk). Tro mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.