Har precis fyllt på med r410a gas i min luft/luft värmepump och nu funkar den ej mer!
Använde mig av ett gör det själv kit från Fylldinac.nu och följde deras anvisningar till punkt o pricka.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och nu står den o tuggar men innedelen står på def helatiden.
Kan det vara så att det har kommit in luft och nu så måste hon vacumsugas?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa att stänga av pumpen en stund och starta sedan om den. Har du tur så.....
 
Sån tur hade jag inte ��
 
A
Hur mycket fyllde du i?
Vad visar manometern i kyldrift.
Vad var orsaken till fyllningen?
Risken är ju att det har blivit för mycket, med vätskeslag i kompressor förstörda ventiler krökt axel mm. Som resultat!
Fast det gör väl inget på den pumpen?
 
Vad menar du med att det gör väl inget på den pumpen?
Manometern visade för lite gas och nästan fullt efter på fyllning.
 
peternicklas
Prova att köra den i kylläget.
 
A
Vad visade manometern? alltså hur många BAR?
Vad var det för utetemperatur vid mättillfället?

Manometern kan aldrig visa för lite gas och analogt aldrig att det är fullt.

Det ENDA sättet att veta fyllnadsmängden är att mäta överhettningen och / eller väga in rätt mängd media enligt tillverkarens specifikation.

OM du har ett underfyllt system vilket kräver 100g för att bli optimalt och du häller i 900g kan du lugnt räkna med att o-förångat köldmedia når kompressorn i form av vätska. och som alla andra vätskor går dessa inta att komprimera.
I kompressorn kommer då i stort sätt allt gå sönder.

Har du kört pumpen med manometern påkopplad? får du i så fall något annan utslag?

Bered dig på kompressorbyte.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
A
Pompe1997 skrev:
Vad menar du med att det gör väl inget på den pumpen?
.
Det jag menade var att du värderade inte pumpen nått i och med att du gjorde ett aktivt val att prova själv.
 
Jag läste på deras hemsida att det inte är R410a i flaska utan "en miljövänlig ersättning" vilket gör mig väldigt skeptisk. Sen är det som electroluxaren säger, det går inte att fylla enbart efter tryck utan man måste veta mängd.
 
A
Kan de inte mena miljövänlig ersättning till R22?
 
På manometern som man fick med står det i olika fällt om det e för lite eller fullt.
 
  • Gilla
Giuseppe Maglio
  • Laddar…
Pompe1997 skrev:
På manometern som man fick med står det i olika fällt om det e för lite eller fullt.
Låter ju väldigt märkligt, då trycket på köldmediumet inte är konstant. Sen är det ju olika fyllnadsmängd beroende på fabrikat och storlek.
 
Hur gjorde du då du fyllde??
Fyllde du på lågtryckssidan.
Gick kompressoren?
 
A
Jag är fortfarande nyfiken på varför beslutet att fylla på köldmedia okontrollerat togs, vad var den ursprungliga orsaken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.