Hej alla elektriker .

1) Jag skulle vilja förbereda så att man kan styra alla vägguttag i ett rum från en central plats mha en normkapslig med relän på DIN skena. Detta innebär väl att den spänningsförande ledaren till varje uttag blir klassad som tändtråd i detta fall, med allt vad det innebär gällande färgval.

Antag nu att man vill vänta med att göra själva styrningen och bara låta uttagen vara konstant spänningssatta. Kan man då sålänge bara ansluta fasledaren från tex. en grupp direkt till de olika tändtrådarna? (Vi antar att denna grupp är lämplig för fyra extra uttag)

2) Bör man dra ett separat rör från varje uttag till denna "reläcentral" eller kan man samla rören i en kopplingsdosa och sedan gå vidare med ett rör till nämnda central.

Finns det något bättre/annat sätt att göra?

OBS! För att inte bli lynchad av lysmaskarna så tänker jag poängtera att jag INTE tänker göra detta utan riktig elektriker i släptåg. (Förutom rördragningen).

Kanske han/hon rentav får göra allt arbete själv
;)
 
Hehe du behöver inte oroa dig för att bli lynchad ;)

Debatten må ha varit lite hård stundtals, men det riktar sig mest mot direkt felaktiga och farliga lösningar.

I ditt fall skulle jag nog rekomendera att dra ett rör till varje förbrukare. Då har du all möjlighet i världen att sedan göra vad du vill med anläggningen. Styra med relän, styrsystem eller ett bus system.
 
Tack för svaret. Skönt att slippa lynchningen, skall göra ont har jag hört. ;D

Hur var det med färgerna då? (ifall jag vill fördra tråden)
Om jag har fyra separata rör, så kan jag använda tex. brun som tändledare i samtliga rör, eller hur?




 
Nuförtiden räknas brun som fas (förr svart) så använd grå eller vit som tändtråd.
 
Jag ser inget problem i att använda vanlig fas-färg trots att det är styrt.
Själv har jag 2-vägs uttag med separat brunntändning hemma. Fast fas på en brunn och en brunn styrd (via till/frånkoppling inbrottslarm).
Bra att ha båda delar i samma uttag, t.ex. både klockradio och lampa.
Att dra ett rör till varje uttag är fullständigt slöseri. Dra isåfall 3 st tändtrådar per grupp (samma säkring) så man får ner antalet matningar.
 
Jättetack för alla svar... men ...hmm ??? Jag trodde att man alltid ska dra tändtråd (vit, orange, ...) där förbrukaren kan styras.

Om vi antar att jag vill ha ett vägguttag med separat brunntändning så skulle jag alltså kunna dra blå, svart och vit. (och gl/gr)

Det är vi alla överens om, eller hur? ;D ???


Finns det nån regel som säger att man måste ha olika färger på tändtrådarna eller är det sunt förnuft som råder?

 
Att man har olika färg är endast p.g.a. det är enklare att hålla reda på dem vid idragning i samma rör, dosor m m.
Undvik gul och grön, dessa får inte användas som tändtrådar p.g.a. förväxlingsrisk med gul/grön.
Själv använder jag fortfarande svart tråd som fast fas i rör men brun är numera fas.
Som ovanstående talare föreslog så är vit eller grå utmärkta tändtrådar att använda.
Till mina uttag hemma med separat brunntändning så har jag svart som fas och brun som styrd (gjordes 2002).
 
Okej, då vet jag. Det är bäst att göra rätt från början!
Tackar, tackar.
 
Carl skrev:
Att dra ett rör till varje uttag är fullständigt slöseri. Dra isåfall 3 st tändtrådar per grupp (samma säkring) så man får ner antalet matningar.

Sorry, måste lyfta tråden igen (inte tändtråden alltså ::) )
. Säkert ganska enkla frågor för de som kan...

1) Man måste väl kunna ha fler än tre uttag per grupp? (Rent tekniskt alltså, om man inte räknar med belastningen i det här läget) Kan man inte splitta en grupp i en vanlig kopplingsdosa och dra vidare till flera andra dosor där man gör som du beskriver, Carl?

2) Om jag skulle dra separata rör från vägguttag, takdosor mm till en gemensam central, vad är det för regler som gäller då? Får man dra in alla rör i en vanlig normkapsling där det sitter tillexempel DIN relän, eller är det någon speciell typ av "låda" som krävs.

3) Är det lämpligt/tillåtet att dra flera enfas grupper till denna fiktiva (än sålänge) reläcentral och göra belastningsdelningen i denna (alltså dra olika faser till olika reläer för att styra olika delar av huset)

4) Grannen hävdar att man inte får skarva vanlig FK i en elcentral, utan det skall vara "hela" ledningar. Verkar befängt att det skulle vara så, tycker jag, men om nån har en bra förklaring OM det är så, så vill jag gärna höra den...


Hoppas ni förstår, det är svårt att skriva ner bilder som man har i huvudet :-[
 
Givetvis kan du ha fler än 3 uttag per grupp. Det är den kommande uppskattade belastningen som sätter gränserna, det finns dock en norm som säger att man brukar ha x antal uttag per grupp.

Om du har tänkt o styra huset med alla dessa relän så dra fram alla rören till en kapsling modell jättestor plinta sedan av alla grupper. Gör plintmärkningar m.m så att det blir tydligt och följbart även för andra än dig själv.

Dela sen av centralen med en kraftdel där du monterar alla säkringar jordfelsbrytare huvudbrytare m.m.

Den andra delen monterar du alla dina relän i.

Skarva fk får du göra, tänk dock på att allting ska vara överskådligt och bra så at inga tveksamheter kan uppstå.



 
Tackar, tackar Erik_D, det märks att du arbetar med dessa saker!!

Det är inte så många relän som det låter, det är till en övervåning i detta läget och det är iallafall några vägguttag och några lampor som skall styras.

Elcentral m. huvudbr, jordfelsbr & säkringar finns redan på nedervåningen, så att dra upp två enfas grupper (finns två tomma rör förberett) borde väl fungera? Det är bara belysning och nån tv däruppe, ingen elvärme.

En av mina vänner är elektriker med behörighet (han som skall vara med i mitt "projekt"), tyvärr är han utomlands nu... så det är väldigt smidigt att kunna ställa frågorna här och få så snabba svar. Förhoppningsvis hjälper man väl nån annan också :-/
 
Utan att veta hur det ser ut så känns det spontant som att det kanske vore smidigare att bygga en undercentral på övervåningen?
Dvs en liten central som du matar från centralen på nedervåningen med en 3 fas matning. Och sen dela belastningen på övervåningen med 2 utgående grupper och en som används som manöver till dina strömbrytare - relän ?

Tänk oxå på att relän måste vara godkända för din belastning och TYP av last.
 
Mja... jo, kanske det är smidigare (och snyggare) med en undercentral också. Vad gäller belastningstyperna så är det en blandning av resistiva och induktiva laster, men relät jag tänkte använda är specat för 10A induktiv last (och 12.5 resistiv tror jag att det var), så det borde inte innebära några problem.

Tackar så mycket för alla svaren!!

Edit : Har ett alternativ som är ett halvledar relä också för att kunna pulsbreddsmodulera lampor och därmed få en dimmerfunktion... men jag har inte bestämt mig för vilket än.
 
Annars funkar en dimmax bra som dimmeraktor.

Borde bli billigare än dina halvledarrelän.
 
Dimmax har jag aldrig hört talas om. :-[ Hur fungerar den produkten du syftar på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.