Avemo skrev:
På framsidan av motorn delvis skymd av en vit kabel som går in i kopplingsdosan på motorn sitter en silverfärgad skylt. Fotografera den så att man kan läsa vad det står på den och lägg upp.
..got it.. ska försöka imorrn när det är ljust ute! :)
 
Det där är tämligen säkert en trefaspump, men kolla skylten som redan föreslagits.
 
Snigla skrev:
..OM nu nån (mot förmodan) känner sig manad att förklara hur en sån funkar så blir jag glad (jag vet att den skapar trycket i vårt vatten och att det är luft i den.. och att man ibland kan behöva fixa trycket därinne.. men hur funkar den eg? har man trycket kvar vid strömavbrott?.. påverkas det av att man använder det då? är det bara luft som styr den?)
Det är ju inte riktigt el, men låt gå! :) Du har en pump som suger upp vatten ur brunnen. Den skapar även ett flöde med vatten med ett visst tryck på trycksidan när den går. Du har vattenkranar i ditt system som du vill det skall komma vatten ur med rätt flöde och tryck när du öppnar kranen. För att det skall hända så har pumpen en tryckstyrd brytare på trycksidan. Om pumpen känner att trycker sjunker så startar den. Om trycket är tillräckligt högt så stannar den.

Så långt så låter det ju som det skulle funka att koppla pumpen direkt mot ledningarna med kranarna, och det gör man iofs i riktigt små system, tänk en pyttekran i en segelbåt, MEN om man gjorde det hemma så skulle det leda till allsköns tråkigheter med stora tryckvariationer i systemet. Eftersom pumpen bara är av/på och tar tid att både bygga upp tryck och inte stannar på ett kick så skulle det bli tråkigt, och varken pumpen eller systemet skulle hålla så länge.

Så för att fixa detta så bygger man in en tryckreservoar i systemet. Alltså en tank där man kan ha vatten med ett visst tryck mellan pumpen och kranarna. Denna kallas hydrofor i ditt system och är mycket enkelt uppbyggd. Den är bara en stor lufttät tank som har två rör i botten. Ett från pumpen och ett till resten av huset. Så nu pumpar pumpen istället in vatten i botten av tanken när trycket i tanken blivit för lågt. Då komprimeras luften ovanför vattnet och trycket i luften stiger. Eftersom luften ligger som ett lock ovanpå vattnet så ökar även trycket på vattenytan och luften vill alltså trycka ut vattnet ur hydroforen. Det går inte om alla kranar är stänga. Så till slut, efter en del pumpande så har pumpen pumpat upp ett tillräckligt tryck för att den skall tycka att det räcker. Den stängs då av. En backventil i pumpen ser till att vattnet inte rinner tillbaka genom pumpen tillbaka till brunnen.

När du vrider på kranen så trycker luften i hydroforen ut vattnet genom röret i botten hela vägen ut genom din kran, och när du tappat ur så mycket vatten att trycket sjunkit under den inställda miniminivån så startar pumpen igen och pumpar upp trycket till den inställda övre nivån. Notera att det är skillnad på det låga tryck när pumpen startar och det högre tryck när den stannar. Detta (kallas hysteres) är så att pumpen inte skall behöva gå så ofta. Trycket måste sjunka hela vägen tillbaka till det lägre värdet innan pumpen startar igen.

Nåväl. Inga hydroforer är perfekta och luften kan dessutom lösa sig i vattnet, så efter en tids användning så minskar luftmängden i hydroforen. Då blir vattenmängden som behövs för att komprimera luften mindre, och tryckreservoaren blir alltså mindre. Då kommer pumpen att gå oftare och oftare och trycket i kranarna kommer att variera mer. När det händer så är det dags att "fylla på" luft i hydroforen och det är enkelt. Eftersom det inte finns någon gummiblåsa eller dylikt så är det bara att stänga av pumpen. Tömma ut allt vatten ur hydroforen. Stänga till hydroforen igen och sätta på pumpen. Hydroforer körs alltså utan någon "minsta" mängd vatten, och blir den bara tom så kommer luften att ta sig in som luft brukar. Man behöver alltså inte pumpa in luft.

Vid strömavbrott så kommer du att ha en mängd vatten kvar i hydroforen. Hur mycket beror på dels hur mycket luft det är i den, och dels hur stor den är. Men det är enkelt att testa. Stäng av pumpen när den pumpat upp tryck i hydroforen och vrid på en kran och mät. Det är din reserv. (Du kommer ev. att få in luft i ledningarna så var beredd på det när du sätter på pumpen igen.)

Om du orkade läsa hela vägen hit så gå och fira med en kopp kaffe. :)
 
  • Gilla
Hkouf och 13 till
  • Laddar…
Några bilder :)

pump_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pump_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pump_el1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är ju inte riktigt el, men låt gå! :) Du har en pump som suger upp vatten ur brunnen. Den skapar även ett flöde med vatten med ett visst tryck på trycksidan när den går. Du har vattenkranar i ditt system som du vill det skall komma vatten ur med rätt flöde och tryck när du öppnar kranen. För att det skall hända så har pumpen en tryckstyrd brytare på trycksidan. Om pumpen känner att trycker sjunker så startar den. Om trycket är tillräckligt högt så stannar den...

...Om du orkade läsa hela vägen hit så gå och fira med en kopp kaffe. :)
TACK! Även om vi frångick elämnet lite så överlevde alla inblandade.. tror jag ;)
Bra skrivet iaf.. tom jag fattade grundprincipen :surprised:

..firar med julmust (y)

Ha en trevlig luciahelg!
MVH Sandra
 
Om jag fattat saken korrekt (inte alls nödvändigt)..
..så är det där jag har en trefasare..?

Hur påverkar det mina möjligheter till ett litet elverk som driver den vid behov..
Helst så billigt som möjligt, men ändå hm "stabil/pålitlig"..

Är ju inte så många gånger man (förhoppningsvis) kommer behöva använda den.. så man vill ju helst inte behöva lägga ut xx tusenlappar för inköp..

MVH Sandra
 
Det är en trefasmotor. Den är så liten att det eventuellt ändå går att lösa med en fas. Då behöver du en startkondensator och någon som kan koppla in densamma om du inte kan göra det själv. Om det fungerar så klarar du dig antagligen med ett litet bärbart elverk. Ett litet billigt elverk som kan ge trefas har jag aldrig sett.

Hur långa strömavbrott brukar du ha, och hur mycket vatten måste du ha tillgång till? Hydroforen ger dig en reserv som sagt. Om man inte har strömavbrott på mer än ett par timmar någon gång ibland så kan man klara sig ganska bra på det som finns i hydroforen. Inga duschar eller diskar förstås, men om man bara har det till dryck och primitiv matlagning så klarar man sig ett tag på det som finns i hydroforen.
 
Lägger in en bild här på ett litet elverk (som jag inte vet nått om eg, utan bara tog första bästa)

elverk.jpg

Vad är det för information jag letar efter egentligen, för att det möjligen ska passa min vattenpump så att säga.. det är massa siffror och min max v osv. Vad berättar dom och vad är vesäntligt för mig? :)

..och vad skiljer mellan ett lite dyrare elverk vs ett billigt (inte nödvändigtvis de billigaste men allmänt).. har de dyrare mer kraft? större tank? bättre teknik? eller vad..

Sorry för alla "dumma frågor".. men frågar man inte, får man inget veta..

MVH Sandra
 
Avemo skrev:
Det är en trefasmotor. Den är så liten att det eventuellt ändå går att lösa med en fas. Då behöver du en startkondensator och någon som kan koppla in densamma om du inte kan göra det själv. Om det fungerar så klarar du dig antagligen med ett litet bärbart elverk. Ett litet billigt elverk som kan ge trefas har jag aldrig sett.

Hur långa strömavbrott brukar du ha, och hur mycket vatten måste du ha tillgång till? Hydroforen ger dig en reserv som sagt. Om man inte har strömavbrott på mer än ett par timmar någon gång ibland så kan man klara sig ganska bra på det som finns i hydroforen. Inga duschar eller diskar förstås, men om man bara har det till dryck och primitiv matlagning så klarar man sig ett tag på det som finns i hydroforen.
Jag behöver antagligen nån elgubbe som hjälp för att få ihop ett system som funkar praktiskt ändå (ska vara lätt o koppla på systemet när det behövs ju).. så hen kanske kan hjälpa med en sån där startkondensator också.. vad är det för nått? hehe..

Har mest haft korta strömavbrott nåra timmar här några där.. men vi har också haft ett längre .. (vi har bara bott sen förra hösten här).

Tack för dina inputs o tips :D

Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
 
Ett annat alternativ är att sätta in en stor hydropress. Vår tidigare brunn hade väldigt dålig kapacitet så vi har ca 400 liter i hydropressen (2 x 200 l, egentligen). Det räcker ganska länge vid ett strömavbrott.
 
Jag vet ju inte vad ni har för utrustning i övrigt i huset men tänk på att bara för att ni har vatten så kan ni ju inte göra speciellt mycket utan el. Dusch blir ju trevligare om man kan värma vattnet vilket man oftast använder el till. Matlagning kräver ju också oftast el (om man inte har vedspis). Vill man bara klara sig under en begränsad tid kanske man kan satsa på en större hydrofor istället så har man en större buffert. Kräver inga åtgärder alls vid strömavbrott och undviker man att slöa på vatten (dusch och bad kanske man får klara sig utan) så borde det ju räcka ett tag.

Jag vet att detta inte var vad du frågar efter men ibland så snöar man in sig på en specifik lösning när det kan finnas lättare lösningar på problemet :)

/Ola E.
 
mycke_nu skrev:
Ett annat alternativ är att sätta in en stor hydropress. Vår tidigare brunn hade väldigt dålig kapacitet så vi har ca 400 liter i hydropressen (2 x 200 l, egentligen). Det räcker ganska länge vid ett strömavbrott.
Hydropress hmm.. nu ska vi se.. det känner jag igen.. kan det vara vår andra vattenpump tro som kallades så.. den är en tank och pump i ett? .. hmm måste uppenbarligen googla på saken..

Är de dyra?
Tack för tips o inputs :D

MVH Sandra

PS - Ha en trevlig kväll..
 
ola.eriksson skrev:
Jag vet ju inte vad ni har för utrustning i övrigt i huset men tänk på att bara för att ni har vatten så kan ni ju inte göra speciellt mycket utan el. Dusch blir ju trevligare om man kan värma vattnet vilket man oftast använder el till. Matlagning kräver ju också oftast el (om man inte har vedspis). Vill man bara klara sig under en begränsad tid kanske man kan satsa på en större hydrofor istället så har man en större buffert. Kräver inga åtgärder alls vid strömavbrott och undviker man att slöa på vatten (dusch och bad kanske man får klara sig utan) så borde det ju räcka ett tag.

Jag vet att detta inte var vad du frågar efter men ibland så snöar man in sig på en specifik lösning när det kan finnas lättare lösningar på problemet :)

/Ola E.
Jag är medveten om att det handlar om kalldushar haha.. men av nån outgrunderlig anledning är jag lite fixerad på det här med vatten.. vill veta att jag har det liksom..även om jag inte behöver anv det.. trygghetsfråga kanske.. elda kan man göra för värmen.. ljus finns för att se (och värma).. men vattnet..det är ju som bortblåst.. och jag vill bara veta att det är där ..(pshycho chick) :D har redan några dunkar med vatten i källaren til ev avbrott så jag kan fylla i toan iaf.. men som sagt.. är nog lite av en trygghetsfråga snarare..vill kunna gå på toa, diska, tvätta händerna, dricka vatten ..duscha (kallt).. jämt..

..ska väl tillägga att jag är van vid kommunalt vatten ;) (eget smakar bättre, men det kommunala fanns där ju...)

Tack för input,
MVH Sandra
 
M
Avemo skrev:
Det är en trefasmotor. Den är så liten att det eventuellt ändå går att lösa med en fas. Då behöver du en startkondensator och någon som kan koppla in densamma om du inte kan göra det själv. Om det fungerar så klarar du dig antagligen med ett litet bärbart elverk. Ett litet billigt elverk som kan ge trefas har jag aldrig sett.
Hur många ampere tror du den drar i starten med en startkondensator och 230V? Kan det kanske då gå att dra igång den med en sånhär:

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=9614

eller behövs kanske nästa steg upp:

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=1561

Räcker det ens?

Himla nyfiken på detta blev jag.
 
Ursäkta ett sidospår, men hur ser brunnen ut? Eftersom pumpen kan sitta som den sitter måste det vara ett ensiffrigt antal meter mellan pumpens nivå och vattennivån. Kanske kan du stilla oron om du vet att du kan öppna ett lock och sticka ner en hink i ett rep för att få upp vatten. Du vet väl att även kommunalt vatten kräver el?

Elverket du länkar till har en effekt som ligger nära pumpens effekt. Det kanske fungerar, men det är långt ifrån säkert eftersom det under en kort period behövs en mycket högre ström för att starta pumpen. Jag har provat att köra en 1300W dammsugare på ett något större elverk än det du visar. Det var på gränsen, och jag tror att din pump är tyngre att starta för elverket.

Inverterelverken som MaxPax länkar till är fina, men jag skulle tro att det för din tillämpning är bättre utan inverter. Är det utan inverter kan den troligen ta en större kortvarig överlast som krävs för att starta pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.