Nu är det sista månaden att göra något åt sitt ev privata sparande i avdragsgill pension.
Nästa år får man dra av 1800 mot årets 12000.
http://www.swedbank.se/privat/index.htm?contentid=CID_1612483
En fråga som kom upp på Avanza var att dunka in en rejäl slant och i år komma upp till 12k för att sedan gå ner till 1800 nästa år.

Har i dag bara än så länge sparat 15k på kontot och frågan är då om man skulle passa på att göra denna engångsbetalning? (pengar finns i dag på sparkontot med kass ränta)
 
Om du inte behöver det som rörelsekapital så är det väl inte mycket att fundera på.
 
Instämmer med mexitegel!

Men 15 + 12 = 27 tusen är ju inte mycket till pensionskapital ändå, så det har ju ingen större betydelse.
Har du något roligare att använda pengarna till så... :)
 
Jag håller inte med. Om det är bra eller inte beror helt och hållet på din inkomst och din egen självdisciplin. Om du ligger under brytpunkten för statlig skatt kan det även vara direkt dumt att sätta av pengar till pensionssparande. Visst, du slipper att betala skatt på det idag, men kommer istället att få betala skatt den dagen då pengarna tas ut. Det blir alltså ingen skattevinst, utan bara uppskjuten skatt. Om skatten höjs i framtiden får du betala mer i skatt än du en gång fick avdrag för, dessutom tror jag t.ex. ev. bostadsbidrag (om det nu finns kvar i framtiden) kan bli lägre.

Lägg därtill att pengarna är bundna till någon gång i framtiden. Kanske en fördel för vissa, men jag ser det inte så.

Om det är aktier (eller aktiefonder) du är intresserad av skulle jag istället rekommendera insättning på ett investeringssparkonto.
 
KnockOnWood skrev:
Instämmer med mexitegel!

Men 15 + 12 = 27 tusen är ju inte mycket till pensionskapital ändå, så det har ju ingen större betydelse.
Har du något roligare att använda pengarna till så... :)
Beror ju på ålder om det är lite eller mycket ;) Jag gjorde -89/90 engångsinsättningar på belopp runt 50" utifrån lite extra inkomst och med dåtidens marginalskatt på 80% så ger pengarna mig idag möjlighet att ta pension lite tidigare. och har sedan fortsatt att spara undan lite pengar och betalat av lån när det passat. Så på 25 år har det gjort att man själv har större möjlighet att välja när man vill trappa ned.
 
C
Har aldrig förstått mig på poängen med IPS. Utbetalningarna beskattas ju som inkomst av tjänst(?)
 
cpalm skrev:
Har aldrig förstått mig på poängen med IPS. Utbetalningarna beskattas ju som inkomst av tjänst(?)
Det är en produkt som bankerna presenterat som en bra ide för att säkra kapital och maximera sina vinster?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
cpalm skrev:
Har aldrig förstått mig på poängen med IPS. Utbetalningarna beskattas ju som inkomst av tjänst(?)
Det beror på vilket år som du sparade i individuellt pensionsparande, din lön med marginalskatt och hur avdragsmöjligheten såg ut.
Vet inte om du var med på 80-talet där man med "rätt" inkomst kunde få betala upp till 80% i skatt och sedan har det förändrats under tiden fram till idag.
Men att sätta undan lite pengar om man har möjlighet kan kan ge en framtida frihet. Hur man gör det, tja det vet bara den som har ett facit och det får man i efterhand.
 
C
AndersS skrev:
Det beror på vilket år som du sparade i individuellt pensionsparande, din lön med marginalskatt och hur avdragsmöjligheten såg ut.
Jag menade IPS (1994-) och inte privat pensionssparande i allmänhet eller historiskt.

Hur man gör det, tja det vet bara den som har ett facit och det får man i efterhand.
Vilket enligt mig är ytterligare en faktor som talar emot IPS eftersom man då låst upp sparandet och i stort sett saknar möjligheter att anpassa sig efter ändrade förutsättningar.
 
Fick svar från min bankman att man ev. skulle kunna plocka ut pensionssparande upp till 30% av gällande prisbasbelopp, för att kunna placera i exempelvis ett ISK-konto.
För min del handlar det nämligen om ca 8000kr som är låsta i 40år innan jag går i pension annars.
 
Är under 35 och som sagt det har bara blivit ca 15k på det månadssparande jag haft. tänkte mest att sprida riskerna i olika sparande då övrigt kapital åker in i fonder. Eller om man skall göra som banken föreslår men ISK konto?
 
JanneT5 skrev:
Eller om man skall göra som banken föreslår men ISK konto?
Låter som en klok idé, såvida du inte funderar på att sätta in pengarna i en räntefond. En sak som man bör ha i åtanke är att förluster i ett investeringssparkonto inte är avdragsgilla, men om du sparar på 30 års sikt och lägger pengarna i någon bra fond/bra aktier är den risken minimal.
 
JanneT5 skrev:
Är under 35 och som sagt det har bara blivit ca 15k på det månadssparande jag haft. tänkte mest att sprida riskerna i olika sparande då övrigt kapital åker in i fonder. Eller om man skall göra som banken föreslår men ISK konto?
Idag använder jag ISK nästan uteslutande utifrån att jag kan flytta eller omfördela utan att behöva skatta om man vill vara mera aktiv. Om man lyckas placera med hyfsad uppgång, t.ex. ryska fond från mitten av 90-talet då ISK inte fanns, så blir man väldigt passiv och tvekar att omplacera pga beskattning.
Även deklarationen vid försäljning av värdepapper slipper man.

Och jag var några år yngre än dig när jag gjorde mina första avsättningar som jag skrev tidigare, men lite pengar "då och då" under 25 års tid blir ett litet kapital utan att det märks så mycket i plånboken när man gör sparandet.
 
att pensionsspara om man inte betalar statlig skatt är mycket dumt anser jag. du vet ju inte vad skatten är om 20-50 år när du ska plocka ut dem. det är bara fördelar att de skrotar avdragsrätten förutsatt att man inte låter autogirot löpa på.

tänk på att banktjänstemän är säljare som tänker på bankens bästa före kundens bästa.

jag rekommenderar de flesta att öppna ett isk-konto, viktigt att det är avgiftsfritt!!! redan där tror jag storbankerna faller.
sedan ska man köpa aktier eller avgiftsfria fonder. absolut inte några dyra indexfonder, blandfonder eller fond i fond-fonder som banksäljaren föreslår.

kolla tex Avanza eller nordnet som är stora nätbanker för att öppna ett isk-konto (eller för den delen vanlig depå)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.