thomasx skrev:
Vad menar du att du "inte provat än"?

Du kanske skulle göra det innan du beklagar dig så väldans... ;)

De har dessutom väldigt bra öppetider. :)
Jag vet, jag är en otroligt gnällig gubbe som har orimliga önskemål :)

Ädelträlagret verkar lovande och skall prövas. Jag vet att inlägget hamnade i : Var köper ni björkplywood, men mitt gnäll var mer allmänt ställt till skivmaterial, så ligger Oädelträlagret i samma område så jag kan få med lite MDF på samma resa?;)

Jag är jättetacksam för tipset thomasx:)
 
smallbone skrev:
Du kan köpa på Ceos, [länk] har funkat bra,
Tack för tipset,:) dom ligger tyvärr inte nästgårds. Dessutom ingår dom i samma koncern som Interwood som inte gärna säljer till mig längre.:(
 
ceson skrev:
Jag vet, jag är en otroligt gnällig gubbe som har orimliga önskemål :)

Ädelträlagret verkar lovande och skall prövas. Jag vet att inlägget hamnade i : Var köper ni björkplywood, men mitt gnäll var mer allmänt ställt till skivmaterial, så ligger Oädelträlagret i samma område så jag kan få med lite MDF på samma resa?;)

Jag är jättetacksam för tipset thomasx:)
Jag är osäker på om de har MDF på Ädelträlagret, men hör med Tor.
Enda kruxet med att åka dit är att man blir gåendes bland gångarna med alla möjliga spännande träslag och grejer och får en väldans köp och snickerilust... ;)

Ädelträlagret är ett samarbete med Kärnsund Wood Link, som endast säljer till företag, men som på så vis ger privatpersoner en möjlighet att köpa ur sortimentet. En mycket tacksam lösning för oss hemmasnickrare som småkonsumerar lite :)
Jag köpte bl.a. teaken till vårt badrumsgolv där.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Fredriksons trä kan vara ett alternativ också, nu var det längesedan jag handlade där, och de säljer "egentligen" inte till privatpersoner. Men det har brukat gå bra ändå, vet att några har hänvisat till att de gått kvällskurs i snickeri och fått handla då. Men som sagt, det var ett tag sedan. Man får åka dit och knata in på kundtjänsten där.
 
Ja där var ju en till man kan kolla upp, tack så mycket. Var det inte Fredriksson som köpte upp GöteborgsTrä och Fanér? Där har jag handlat en hel del för massa år sedan:)

Jag håller med dig att det är svårt att se allt godis och låta bli att köpa när man går omkring på sådana ställen:)
 
Fredrikssons säljer till privatpersoner, i alla fall i Arlöv, fredagar 13-16. Var där för 2 veckor sen och köpte en del, bla rysk björkplywood. 520:- för 15mm B/BB interiörlimmad skiva, 1525*1525mm.
 
  • Gilla
pyro och 1 till
  • Laddar…
Jag köper via mitt arbete (tyvärr inget som hjälper någon här), 3st 12mm skivor och 3st 18mm skivor = 100 euro. Kvalitén är dock inte den bästa, finns stora pluggar och på vissa ställen finns det röd sprayfärg. Duger helt bra till det jag använder den till dock.
 
Hur bra plywood kan man få tag på i Sverige? Jag tänker närmast på Ädelträlagret som diskuteras ovan, har bara några kilometer till deras lager. Kan man få tag på kvalité liknande detta (baltic birch):
baltic-birch-finished-edges.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

baltic-birch-dovetail1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde precis ett litet projekt där jag använde björkplywood från Jem&Fix, men det var riktigt usel kvalité. Ytfaneret var helt OK men innanmätet var fullt av hålrum och såg inte klokt ut. Dessutom var hela skivan böjd (1200x800). Enligt min far (som handlade åt mig då det inte finns i Göteborg) så var detta den bästa skivan av ett 30-tal. Enda fördelen är väl att det var billigt (89kr).
 
Känner ej till Ädelträlagret, men visst kan du få tag i så bra plywood i Sverige, exempelvis via Fredricsons.
 
Påminner ganska mycket om den plywood jag har sett till antalet lamineringar, men ibland ser man tomrum i min och ytorna har stora lappningar ibland. Det verkar vara nån sorts lägre grad av baltic birch?

Även bra skivor kan väl annars bli böjda beroende på hur man lagrar dom? Bäst är väl att dom får vila på marken direkt.
 
Fredricsons i GBG. säljer tyvärr inte till privatpersoner iaf. inte till mig:)
 
  • Gilla
SplitVs
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Även bra skivor kan väl annars bli böjda beroende på hur man lagrar dom? Bäst är väl att dom får vila på marken direkt.
Jo, det tror jag, särskilt tunnare skivor (12mm och mindre). Skivorna från Jem&Fix lagrades tydligen stående, inte helt optimalt kanske?
 
Jag tror nog att det är kvaliteten på Jem&Fix skivor som är sämre. Cheapy lagrade sina skivor på samma sätt och där upplevde jag inga problem och deras miniskivor var riktigt fina och sortimentet var avsevärt större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.