Instämmer med alla andra som uppmanar dig att INTE fylla igen hålet! Jag förstår er ryggmärgsreaktion att "shit...ett jädra hål under gillestugan, med en massa vatten i dessutom!! Och vi som bara skulle fixa till gillestugan lite snabbt och sedan mysa järnet framför TV'n.

Stanna upp lite och tänk på vad detta utrymme har för potential istället. Tänk hur det kan bli när det är färdigt och fundera på hur ni hade resonerat på visningen av huset om utrymmet funnits där iordninggjort. Hade ni sagt att näe, det där huset vill vi inte ha...eller hade ni tänkt, wow vad coolt!

Jag förstår att ni ser allt extrajobb det innebär göra iordning gillestugan OCH poolutrymmet men tänk att ni ska bo i huset under många år, och några månader nu kan ge er stor glädje under resten av tiden ni bor i huset.

E On håller på och gräver upp vägar och gångvägar i grannkommunen. Det innebär en massa besvär för invånarna så de har satt upp lite ursäktande skyltar som jag tycker är riktigt bra, t ex: "Jobbigt nu men toppen sen!" Se det lite så, det kommer vara jobbigt nu men kommer bli hur bra som helst när det är klart! (y)
 
  • Gilla
Tobbe87 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Inte för att vara någon glädjedödare för alla som smider jättefina planer åt TS.

Men innan man öht ens kan börja planera något alternativt användningsområde måste ju "hålets" beskaffenhet undersökas. Säg att grundvattnet står jämns med botten i hålet under våren. Då är det inte mycket som det är lämpligt att använda utrymmet till. Vinkällare är nog tänkbart, potatiskällare om grundvattnet sjunker tillräckligt mot hösten till.
Man gör inte bollhav eller serverrum under sådana omständigheter.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Jag såg i ett kontorshus jag jobbade tidigare hur de fyllde en föredetta smörjgrop med leca kulor innan de "la ett lock" över. jag har förvisso nollkoll på vad leca kostar, men det är å andra sidan lätt att ta bort om man ändrar sig.
och , tror jag , kapillärbrytande.
 
Låter riktigt häftigt, tänk om man ändå hittat en pool under huset.
Tycker det är synd att fylla igen, om du nu inte själv är intresserad av en pool, så kan framtida ägare vara det.
 
Om du inte orkar ta besväret med ett "coolt" projekt nu så hade jag nog reglat upp ordentligt, sett till att ev organiska reglar låg på grundpapp som skydd mor fukt och sedan gjort en konstruktion som på ett vanligt hus med plast/isolering eller frigolit och sedan lagt golv ovan på detta.
Finns inga lämpliga ställen att fästa in reglarna i gropen så att golvet blir jämt så kanske du kan mura upp leac-pelare från botten (om botten av poolen bedöms tillräckligt hållfast) och sen grundpapp, reglar osv...

På det sättet får du en konstruktion som man hade gjort även ute, du behöver inte släpa flrea ton grus, och det går samtidigt relativt lätt att fixa till gropen till något häftigt framöver om ni eller framtida ägare skulel vilja detta.
Dokumentera gärna med bilder för framtiden - och oss här på forumet :)

/K
 
Lecakulor med beteckningen 12-20k är kapillärbrytande, går att pumpa in om du skulle vilja det. Annars är jag också inne på samma linje som många andra att göra något roligt med hålet. Själv hade jag absolut byggt en vinkällare!
 
Liten uppdatering. Ska försöka fixa något vettigt foto sedan också. Poolen verkar vara 3,5 x 4 meter och ca 1,20 djup.
Anticimex har varit där och öppnat upp lite mer. Det verkar som om botten på poolen verkar delvis fylld med jord/sand. Det hörnet som jag uppmätte 15 cm vatten verkar också vara det stället som har mest vatten. Antingen följer botten på poolen tomtens sluttningsvinkel eller så ligger det jord/sand i andra hörnet. Nästa steg är att prata mer med försäkringsbolaget och se vad vi kan få för hjälp där. Först och främst måste skiten tömmas och torkas ut. Sedan ska det säkerligen behandlas på något sätt så dålig doft försvinner. Sedan återstår det att se vad vi ska hitta på för något med utrymmet. Jag tackar för alla förslag som har uppkommit här! Jag ska ta det lugnt och fundera ordentligt innan det blir ett beslut.
Det viktigaste för oss är att det inte är någon organisk konstruktion undertill, idag står det reglar rakt i vattnet och så kan vi inte ha det :D Mura upp en konstruktion i lecablock eller liknande låter intressant - så länge vi får ett stabilt golv som inte möglar är jag nöjd :D
Jag håller ju på med ölbryggning och rummet bredvid gillestugan håller på och inreds till Bryggeri 2.0. Kanske får jag ta mig en funderare där och se om det går att lösa något fiffigt? Poolöl årgång 2015? ;)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Om det här blir en dyr historia så kanske du kan ta en diskussion med förre ägaren om dolt fel. Säljer man att hus med ett vattenfyllt hål genom grunden så bör man åtminstånde upplysa om det. Formellt sett verkar det följa kraven för dolt fel (gick inte att hitta vid en normal besiktning, och kunde inte förväntas).
 
Det nämndes lite löst att "det finns en pool i källaren" när vi hade vår besiktning. Men som förstagångsköpare av hus så visste vi inte bättre att kräva mer kontroll av detta. Det hade ju krävts att man antingen tagit bort golvet och borrat genom locket till poolen eller borrat genom bägge lagrena samtidigt. Jag undrar om man kunnat kräva att få göra detta på besiktningen?
 
Du hade absolut kunnat kräva att få ta upp en inspektionslucka, och hade säljaren inte gått med på det så hade det varit ett fullt rimligt skäl till att säga upp kontraktet på samma sätt som om du inte fått tillåtelse att inspektera en vind eller krypgrund.

Då kan du släppa tanken på dolt fel, eftersom säljaren upplyste om det.
 
Försäkringsbolaget tackade för intresset och meddelade att jag är "on my own" med detta precis. Men för tusan, det ska nog bli bra det här ändå tror jag! Dags att ringa slamsugaren eller dylikt som första steg så får vi se vart den här resan bär!
 
- Å vi är stand by för bilder och händelseutveckling :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
andersjg skrev:
Liten uppdatering. Ska försöka fixa något vettigt foto sedan också. Poolen verkar vara 3,5 x 4 meter och ca 1,20 djup.
Anticimex har varit där och öppnat upp lite mer. Det verkar som om botten på poolen verkar delvis fylld med jord/sand. Det hörnet som jag uppmätte 15 cm vatten verkar också vara det stället som har mest vatten. Antingen följer botten på poolen tomtens sluttningsvinkel eller så ligger det jord/sand i andra hörnet.
Om det är mark i botten av hålet så är det mycket möjligt att det är grundvattennivån du ser.
Och isåfall förändras den typiskt under årets cykel, brukar som regel stå högre på senvåren/försommaren.

Och skulle det vara så så skulle jag personligen helst fylla igen med t.ex. makadam såpass mycket att grundvattennivån i allra värsta fall alltid står minst 1-2 dm under fyllningens yta.
Och från det läget börja fundera på hur man går vidare.

Men det är inte fel att fundera på någon murad eller gjuten konstruktion som överbrygger detta avstånd, om man vill slippa köra 30 ton grus på skottkärran ... ;)
 
Jag är så glad att Anders har kommit på bättre tankar och funderar över att ta denna unika möjlighet till vara. Hoppas bara att inte andra krafter "i familjen" börjar få övertag.
 
Om det är en pool, har man inte då ett avlopp i botten ? - Med tillhörande ventil ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.