Hej!

Har nästan ingen koll alls på saker som växer i trädgårdar. Begriper ej mkt och är ej intresserad (kan det ha ett samband? ;) ). Av olika anledningar råkar jag ändå ha en trädgård, angränsande till ett sädesfält. Nu skulle jag behöva plantera några träd som skulle kunna ge partiellt insynsskydd från andra sidan fältet, ca 100m bort. Det behöver ej vara heltäckande från mark utan jag tänkte ganska tätt m låga träd som leder intrycket bort från byggnaderna på tomten även om de fortfarande syns genom träden. Om det skulle behövas ett bättre insynsskydd tänker jag mig att man skulle kunna plantera buskar mellan träden längre fram.

Förutsättningar:
Ca 20m lång sträcka, fritt för sol på alla håll. fet jord lämplig för jordbruk (är i Skåne).
Skötaren (jag) kan nästan ingenting o vill helst inte behöva sköta om någonting alls. Träden planteras i en befintlig gräsmatta.

Krav:
Lättskött, helst ingenting alls.
Bladen kvar på vintern, så att det är insynsskydd då med.
Växa upp snabbt (eller möjlighet att sätta in stora träd direkt)
Inga barrträd
Gärna små men breda träd , kanske 5-6m höga som fullvuxna.
Gärna fina att se på men det är ej prioriterat.


Vet någon vad som skulle passa mig?
 
Kombinationen INGA barrträd och bladen kvar på vintern, är en omöjlig kombination i Sverige!
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Kombinationen INGA barrträd och bladen kvar på vintern, är en omöjlig kombination i Sverige!
Skulle väl möjligtvis vara avenbok. En stor del av de gamla döa löven har en förmåga att inte ramla av förrän till våren. Så man har glädjen av att kratta löv både höst och vår.

Men då spricker det på ingen skötsel/jobb. :sly:

Eller rhododendron. Men det är ju inte ett träd. Och fet skånsk mylla med sol (och vind) från alla kanter inte riktigt ideal läget för dem. Vill ju ha, lä, halvskugga och fuktig surjord.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Vad är din budget? Kanske detta....? :cool:

[länk]
Hehe, inte riktigt vad jag letade efter. O budgeten per träd är lite lägre än så hade jag tänkt mig, men tack för tipset.
 
thomas33 skrev:
Kombinationen INGA barrträd och bladen kvar på vintern, är en omöjlig kombination i Sverige!
Haha, där ser man hur dålig koll jag har. Finns det vettiga barrträd som ej kräver mkt underhåll?
 
Har surfat lite bilder på träd o hittat precis vilken typ jag letar efter (är nog inte 5-7 meter hög, men det gör inget, kom på att 2,5 m räcker faktiskt. Bry er nu inte om blad, färg, barrtyp etc, det jag vill illustrera med bilden är den låga, ganska breda formen som jag tycker ger både luftighet på nära håll o lite insynskydd på långt håll.

http://ntsavanna.com/wp-content/uploads/2006/07/02nance.jpg
 
Med tanke på omgivningarna skall du naturligtvis satsa på att få upp en riktig pilevall.

Skötseln inskränker sig väl till att hamla träden årligen. Men hur lång tid det tar innan de blir stora och buskiga och hur mycket jobb det är på vägen dit har jag ingen aning om. Det kanske är massor av jobb de första 100 åren...det går säkert att googla...

Exempelbilder:
http://lillabjallerupbostader.se/lagenheter/lilla-bjallerup
http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...h-kultur/landskapselt/Pages/hamladepilar.aspx
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Inte pilevall! Oerhört arbetskrävande att behöva hamla vartannat eller vart tredje år. Vartefter pilarna blir äldre blir det allt större mänger ris som ska tas omhand. Har man väl börjat hamla träden kan man inte bara låta bli och ha dom fritt växande eftersom de får en alltför tung krona..... Nej, du ska ha naturliga träd och buskar som ej behöver beskäras.
 
Jag skulle kunna tänka mig en rad av några Bollpilar, de blir 5-6 m höga, får ett bladverk/utseende som är skånetypiskt och trots att de tappar bladen blir kronorna ändå skylande tack vare alla grenar.
Sök på Bollpil, den finns under flera namn, och betrakta bilderna. Tycker den har den form som du efterfrågar och länkade bild till, samt är snabbväxande.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Jag kunde inte låta bli att googla fram lite bilder på bollpil, kallas visst även klotpil.
Det ser ut som om sådana skulle passa perfekt. Dessutom är det ju fortfarande pil och passar riktigt bra in i miljön. Ett riktigt bra förslag, kör på det Daniel!
 
Satte träd idag. Efter diskussioner med den mycket trevliga personalen på Flyinge plantskola blev det 4 st Silverpäron, toppympade så att stammen inte blir högre än idag (köpte 2 st ca 1,6m och 2 st ca 2m) men kronan fortsätter växa. Låter vettigt och de passade klimat o andra förutsättningar enligt säljaren. Återkommer med bild!
 
Låter fint! Kan tänka mig att dessa kommer att lite likna hamlad pil med fördel att man slipper pilens nackdelar....
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Satte träd idag. Efter diskussioner med den mycket trevliga personalen på Flyinge plantskola blev det 4 st Silverpäron, toppympade så att stammen inte blir högre än idag (köpte 2 st ca 1,6m och 2 st ca 2m) men kronan fortsätter växa. Låter vettigt och de passade klimat o andra förutsättningar enligt säljaren. Återkommer med bild!
Hur gick det Daniel?
Blev inga bilder så det kanske inte tog sig? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.